Dat klinkt goed toch? Koud AFdouchen, dus niet alleen maar koud douchen. 😉 Dat is vast al een stuk aantrekkelijker dan horen dat het goed is om koud te douchen. Dan haak je meteen af, dat snap ik. Maar koud AFdouchen, dat is een ander verhaal. Heerlijk eerst normaal douchen, lekker warm, en dan daarna nog even koud afspoelen. Met een hoop gezondheidsvoordelen als gevolg! Een kleine moeite als je weet hoe je dit het beste aan kunt pakken en weet waarom je het doet. Dus daarom in deze blog, waarom is het zo’n goed idee om koud af te douchen en hoe doe je dat?

Wim Hof en koudetraining

Wim Hof is een steeds bekendere naam. Jaren terug was hij vaak op tv als “The Iceman”. De man die uren in een bak ijsklontje ging staan, onder ijs door zwom en een marathon liep boven de poolcirkel in alleen een korte broek. Inmiddels zegt hij zelf ook dat hij toen een beetje de circusartiest moest uithangen om aandacht te krijgen voor zijn methode. Maar nu wordt hij heel serieus genomen en zijn er vele mensen die zijn methodes ook volgen en zich hier super goed bij voelen. Er wordt nu zelfs een film over hem gemaakt. Zijn methode bestaat uit koudetraining, ademhalingsoefeningen en yoga. In deze blog ga ik alleen in op het koud afdouchen van de koudetraining. Dit is het meest toegankelijke deel, naast de yoga natuurlijk.

1. Training van de bloedvaten

Wanneer het lichaam in kou gebracht wordt, zal het lichaam de bloedstroom naar de minder vitale delen afsluiten. Zo gaat er nog steeds genoeg bloed naar de vitale delen, de organen, en wordt het daar op temperatuur gehouden. De armen en benen krijgen dan minder bloed. Wat er bij koudetraining gebeurt is dat de bloedvaten krachtig samentrekken bij acute kou, zoals bij koud afdouchen gebeurt. Zodra je daar weer mee stopt gaan de bloedvaten weer open. Door dit sluiten en openen worden de bloedvaten getraind. Net als dat je je spieren traint door kort kracht te zetten en weer te ontspannen. Daardoor blijven je spieren ook sterker tussen de trainingen door. Dit zal met je bloedvaten ook gebeuren.

2. Bruin vet wordt geactiveerd

Wit vet is het vet wat je krijgt als je te veel eet en te weinig beweegt. Dat heb je natuurlijk wel een beetje nodig voor de opslag van energie, isolatie van je lichaam en het beschermen van je organen. Bruin vet zorgt voor het opwarmen van je lichaam door het verbranden van vetzuren en glucose. Bruin vet wordt door koudetraining geactiveerd om warmte vrij te geven. Zo hebben mensen die vaak koudetraining doen het minder snel koud. Wanneer dit bruine vet onder de koude douche geactiveerd wordt kan je dit dus ook merken, omdat je lichaam van binnenuit warm wordt.

3. Beter immuunsysteem door meer witte bloedcellen

Witte bloedcellen zijn een onderdeel van je bloed. Ze zorgen voor de verdediging tegen lichaamsvreemde stoffen en indringers zoals bacteriën, virussen, parasieten, schimmels en gisten. Bij mensen die koud dagelijks koud afdouchen hebben meer witte bloedcellen. Dus een beter immuunsysteem. Dat kan in deze periode nog wel eens van pas komen!

4. Nog meer redenen om koud te gaan afdouchen

  • Een strakke huid
  • Glanzend haar
  • Je stemming verbetert
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Geeft een dosis energie
  • Boost voor je zelfvertrouwen, omdat het iedere keer weer een overwinning op jezelf is om de douche helemaal koud te draaien en je ademhaling onder controle te krijgen

Zo begin je vandaag nog!

Nu je natuurlijk overtuigd bent dat het inderdaad een goed idee is om vandaag nog te beginnen met koud afdouchen, vertel ik je hoe je dit het best kunt doen.

Je doucht eerst gewoon lekker zoals je zelf wilt. Vervolgens is het handig om 6 tot 10 keer diep in te ademen en je uitademing te verlengen. Dan draai je de douche helemaal koud en zorg je dat je die rustige ademhaling van diep in, rustig uit vasthoudt. Dan blijf je nog ongeveer een minuut onder de koude douche (wij hebben deze schattige timer in de douche hangen) en daarna droog je je af en geniet je van het tintelende gevoel wat je in je lichaam krijgt. In de winter heb ik dit trouwens meer dan in de zomer.

Ik ga zelf altijd met mijn rug onder de douche staan wanneer ik hem helemaal koud draai. Er zijn echter mensen die dit echt niet trekken. Je kunt dan ook juist met je voorkant naar de straal gaan staan. Of je kunt beginnen met je armen en benen en langzaamaan met je hele lichaam onder de koude douche uitkomen. Dat laatste trek ik dan weer niet, want dan vind ik het al te koud voor mijn armen en benen en durf ik niet meer verder. Ik moet vol erin gaan of helemaal niet. Je vindt vanzelf jouw manier. Probeer gewoon het een en ander uit. En onthoud vooral dit als je de douche koud draait, dat gaat je echt redden:

Rustig uitademen, inademen gaat vanzelf

Het beste is om dit ’s ochtends te doen, omdat je er best wat energie van kan krijgen. ’s Avonds kan ook wel, maar als ik binnen 2 uur na het douchen wil gaan slapen, dan doe ik het niet. Hier zijn de meningen over verdeeld. Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen.

Mijn eigen ervaring met koudetraining en Wim Hof

Ik zou natuurlijk niet schrijven over koud afdouchen als ik het niet zelf zou doen. Ik neem je tot slot nog even mee in wat ik zoal op dit gebied gedaan heb. In 2015 heb ik meegedaan met de Cool Challenge, een wetenschappelijk onderzoek van Wim Hof samen met het Amsterdams Medisch Centrum. Ik zat in de groep die 1 minuut koud moest afdouchen. Ik vond het allemaal enorm interessant, dus in de zomer van 2016 ging ik naar een ijsbadworkshop, wat een bijzondere ervaring was. Naarmate de tijd vorderde verwaterde het wat om koud te blijven afdouchen, maar na een tweede ijsbadworkshop in de zomer van 2018 was ik weer zo gemotiveerd dat ik zelfs de Fundamentals cursus ben gaan doen.

Maar toen kreeg ik ineens hoofdpijn in december 2018, in week 8 van de cursus. Ik wist niet waar het vandaan kwam en ben voor de zekerheid gestopt met het hele Wim Hof gebeuren. Het voelde niet lekker met die hoofdpijn. De hoofdpijn bleef uiteindelijk 5 maanden, dus het zal niet aan de cursus hebben gelegen.

Ondertussen had ik ook weer iets nieuws. Na 2 aanvallen van pijn in mijn ribben en bijna niet kunnen ademen in 2019 bleek bij de fysio dat ik het syndroom van Tietze heb. Kort betekent dat pijn in de ribben door ontstekingen. Je kan je voorstellen dat je bij het koud draaien van de douche, je in eerste instantie alles aanspant, dus ook je ribben. Dus dat vond ik niet zo’n fijn idee. Al zou het juist een goed idee zijn bij deze aandoening koud te douchen. Koudetraining helpt namelijk heel goed tegen reumatische klachten en Tietze is een vorm van reuma! Maar ik durfde niet…

Toch weer opgepakt!

Inmiddels weer een jaar verder heb ik mij er niet meer toe kunnen zetten om weer te beginnen met het koud afdouchen. Totdat we een paar weken terug bij vrienden waren en we spraken over ziek worden en het immuunsysteem. Vol enthousiasme hadden wij het weer over koud afdouchen en toen ging bij mij de knop weer om er weer mee te beginnen. Sindsdien doe ik het weer iedere dag! Normaal heb ik nu maandelijks zo’n 4 dagen pijn in mijn ribben door Tietze. Bij de menstruatie komen namelijk stofjes, prostaglandines, vrij die de pijn van Tietze kunnen aanwakkeeren… Tijdens mijn afgelopen menstruatie, en dus pijn in de ribben, ben ik blijven koud afdouchen en ik had nu maar 2 dagen pijn! Moeilijk te zeggen natuurlijk of dit toeval was of echt door de kou. We gaan het meemaken volgende maand. 🙂

Laat je mij weten als je het ook gaat proberen en hoe dit bevalt? Je mag natuurlijk ook altijd een berichtje achterlaten als je vragen hebt. 😀

Ben je enthousiast geworden en wil je nog meer lezen over de Wim Hof methode? Dan zijn onderstaande boeken zeker een aanrader:

Lees ook mijn review over Koud kunstje

En lees hier mijn review over Oerkracht

Nu ook gloednieuw, het nieuwe boek van Wim Hof is nu te krijgen! Ik schreef ook een review over dit boek De Wim Hof methode.

Koud afdouchen; boost je immuunsysteem en andere goede redenen
Getagd op:        

4 gedachten over “Koud afdouchen; boost je immuunsysteem en andere goede redenen

  • 14 augustus 2020 om 14:31
    Permalink

    Ik douche ook koud af. Het is mijn energie boost in de ochtend in plaats van koffie (sinds ik een paar maanden geleden gestopt ben met koffie drinken). Ik let er wel op dat ik ontspannen adem haal, maar niet extra diep, omdat ik een Buteyko training heb gedaan en daar overtuigd ben van die methode.

    Beantwoorden
    • 14 augustus 2020 om 18:38
      Permalink

      Lekker! Wat goed dat je dan zonder koffie kan 😉 Ik adem ook niet heel diep in hoor tijdens het douchen, gewoon rustig, met vooral de focus op rustig uitademen, want ik merk daar vooral dat dat lastig is met acute kou. Diep in doe ik wel voordat ik de douche koud draai. Ik denk ook dat dat vooral was wat ze in het boek bedoelen. Zoals ik zeg, rustig uitademen, inademen gaat vanzelf. 😃 Dat ik schrijf diep inademen heb ik overgenomen uit het boek Koud kunstje. Ik heb dat zelf ook niet opgevat als geforceerd heel diep inademen 😊

      Beantwoorden
  • 14 augustus 2020 om 17:25
    Permalink

    Je hebt het steeds over koud af-douche. Ieder mens is anders maar als je het kan om nooit meer de warme kraan te gebruiken! Zoals ik dat het hele jaar doe in de ochtend. Dan wordt he letterlijk aangezet. Voor heen was ik geen ochtend mens. Maar nu heb je het gevoel dat je direct in de startblokken staat. Het voel als winst.

    Beantwoorden
    • 14 augustus 2020 om 18:35
      Permalink

      Heerlijk dat je dat kan! Voor mij is dat nog even een stap te ver. Je moet ergens beginnen en koud afdouchen geeft al veel voordelen. Als ik schrijf over alleen koud douchen, dan haakt 90% van mijn volgers al af bij de eerste zin, vandaar mijn insteek op koud afdouchen. 😊 Beter dat men dat eens gaat proberen en dan komt misschien het helemaal koud douchen later wel.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *