Jaaaa, we zijn begonnen met de Fundamentals cursus van de Wim Hof methode! πŸ˜€ Na de zoveelste ijsbadworkshop zijn Frank en ik iedere ochtend de ademhalingsoefeningen gaan doen. Iedere ochtend precies hetzelfde doen gaat wel wat vervelen, dus we vonden het wel interessant om een cursus te gaan doen, zodat we er nog beter mee bezig zouden gaan. Eigenlijk vond ik dat best duur, maar toen was er ineens rond Black Friday een kortingscode voor 50% korting! Het moment dus om de Fundamentals cursus eindelijk te beginnen. πŸ˜€

Mijn doel

Met de Wim Hof methode kan je je immuunsysteem beΓ―nvloeden. Aangezien na bijna 4 jaar pijn in mijn stuitje en mensen die zeggen dat het waarschijnlijk een laaggradige ontsteking is die er zit, wil ik proberen of ik op deze manier er vanaf kan komen. Daarnaast wordt koudetraining gebruikt tegen reuma, dus mijn gewrichtspijnen zo nu en dan kunnen er misschien ook wel mee verholpen worden. Verder krijg je er meer energie van en je gaat diep je lichaam in, waardoor ook eventueel oud zeer eruit kan. Dat zou ook nog wel eens kunnen helpen bij mijn stuitpijn en als het er nu niet uit komt, dan komt het er wel uit in de vorm van een midlife crisis (vertelde de loopbaancoach, dat mensen die rond hun 30ste niet over hun leven gaan nadenken en daar problemen mee hebben, dat statistisch gezien wel rond hun 50ste krijgen), dus laat dan nu maar alvast komen! Hebben we dat ook weer gehad. πŸ˜‰

Opbouw van de cursus

Alles van de cursus is online, met filmpjes. De cursus bestaat uit 10 weken, die je in je eigen tempo kunt doen, maar niet sneller dan 1 per week, want iedere week komt een nieuwe week vrij. Je kunt dus niet in 10 dagen er doorheen racen. Iedere week begint met een groepsles van 40-60 minuten, waarbij uitgelegd wordt wat het idee is van die week, een korte yogaserie wordt gedaan door een echte yogainstructrice, de ademhalingsoefeningen van die week worden gedaan en dan vragen van de mensen die daar in het filmpje zitten. Deze doen we meestal op zondag.

Vervolgens kijk je de uitleg van het huiswerk, zoals je hand in een bak met ijskoud water houden of buiten een yogales doen. De rest van de week doe je eerst een filmpje met stretches, iedere week anders, en daarna een filmpje (alleen audio) van de ademhalingsoefening. Deze doen we ’s ochtends, om 6:00 uur doordeweeks, want het is het beste om dit te doen op een lege maag. Na de ademhalingsoefeningen volgt dan nog het koud (af)douchen en dan is het klaar. Ik ben hier totaal zo’n 45 minuten mee bezig. Ik ga tegenwoordig dus iets later naar mijn werk. Dan maar een beetje meer file, ik ga er echt niet nog eerder uit! πŸ˜‰

Wim hof methode fundamentals
Hier liggen onze spullen iedere ochtend klaar, zodat we meteen aan de gang kunnen. πŸ˜€

Week 1 “Diep gaan”

Week 1 was vooral het bekend worden met de methode. Eerst zijn er bij iedere week stretches, iedere week anders. Daarna begint het ademen. Inademen via buik, borst, hoofd, loslaten en weer in, etc en dat 30-40 keer achter elkaar. Daarna uitademen en vasthouden zolang je kan. Dit was wat we al de hele tijd deden, dus dat ging prima. Het koud douchen begon deze week met 30 seconden koud na een warme douche. Dit deed ik ook al vaker, dus nog geen problemen hier. Wat ik wel merk is dat bij het adem vasthouden mijn benen gaan trillen en schokken, zo’n gevoel als het restless legs syndroom. Enorm irritant! Maar dit schijnt 1 van de reacties te zijn op het tekort aan CO2 in je lichaam door de ademhalingsoefening, dus heel normaal. Top! πŸ™‚

Week 2 “Stressbeheersing”

Stressbeheersing kon ik wel gebruiken, want Frank was voor zijn werk een paar dagen naar Canada en ik ben niet zo goed in alleen zijn. πŸ˜‰ Ik vond het wel enorm knap dat ik wel ben doorgegaan met de oefeningen! Soms heb ik Frank wel nodig als de wekker gaat om te zeggen dat we toch echt die oefeningen gaan doen nu moet ik eerlijk bekennen, want ik vind het echt vroeg. De ademhalingsoefening bleef hetzelfde als vorige week, maar het douchen werd langer. Door de oefening komen er stoffen vrij in je hersenen die de stress omlaag brengen. Het douchen was weer eerst warm en dan afdouchen met 1 minuut koud. Ook dat is nog prima te doen. Het werd buiten wel kouder inmiddels, dus dan wordt de douche ook echt koud… πŸ˜‰ Het huiswerk was met je hand in een bak met koud water met ijsblokken, zodat je je bloedvaten traint. Dit helpt tegen koude handen. 2 minuten per hand. Dat deed echt megapijn! Maar ik kon wel rustig blijven door rustig te blijven ademen. Jeee.

Week 3 “Energiemanagement”

Deze week kwam er een nieuwe ademhalingsmethode bij. Niet 30 keer rustig, maar 60x heel snel. Soms kon ik het niet eens bijhouden! Vasthouden was dan bij inademing, wat je veel korter volhoudt dan vasthouden bij uitademing. Wel leuk voor de afwisseling dat er nu een andere methode bij zit! Hiermee wek je nog meer warmte op in je lichaam. 2 rondjes snel en 2 rondjes 30x langzaam. Ik merk dat ik meer dingen als tintelingen in de handen en mijn gezicht krijg bij de langzame rondjes dan bij de snelle. BIj het langzame ademen kan ik mij meer focussen op wat er gebeurt in mijn lichaam.

En toen werd ik op dag 5 van deze week snotverkouden… Ik vond het nog lang duren, want al mijn collega’s waren al aan de beurt geweest en ik kon het dus blijkbaar ook niet meer ontlopen. Er wordt geadviseerd om even geen koudetraining te doen wanneer je verkouden bent, dus ik heb even een pauze ingelast. Ook voor het ademen voelde ik mij te beroerd. Hoe kan je ook ademen met een dichte neus…. Een week later zijn we weer vol goede moed begonnen. Koud douchen is deze week 1,5 minuut koud na een warme douche. Prima te doen nog steeds. πŸ™‚ Het huiswerk was om yoga buiten te doen. Ik moet eerlijk bekennen dat dit er even bij ingeschoten is…

Wim hof methode timer
Dit is de timer die we hiervoor hebben gekocht. Super dingetje en gezellig kleurtje. πŸ˜€

Week 4 “Ontstekingen”

Weet je mijn doel nog? Dit is dus mijn week! πŸ˜‰ Hierbij hoort eerst 2 rondjes 60x snel en daarna 2 rondjes 30 keer langzaam, net als in week 3. Mijn benen zijn door de weken heen niet minder gaan schokken trouwens. Maargoed, als het erbij hoort vind ik het allemaal prima. πŸ™‚ Huiswerk van deze week is een minuut of 10 in een diepe squat gaan staan en door je ademhaling je lichaam in controle houden. Leuke uitdaging! πŸ˜€ Het douchen is nu wat veranderd. Hier keek ik vanaf het begin al tegenop. We beginnen nu met 30 seconden koud!! Dus van onder mijn lekkere kleedje waaronder ik de ademhalingsoefeningen doe zo de koude douche in…. Brrr, dat is wel een dingetje! Maar ook dat gaat uiteindelijk toch weer goed! Daarna warm zolang je wilt en dan koud afdouchen voor 2 minuten. Ik merk dat mijn lichaam op een gegeven moment weer warm gaat voelen als ik langer onder de koude douche sta. Bijzonder gevoel wel!

Week 5 “Uithoudingsvermogen”

Dit is even een hele andere week, ook wel eens leuk! Met een korte oefening voor in de ochtend. Dus weer wat eerder op mijn werk. πŸ˜‰ 40 keer ademhaling en dan pushups doen zoveel je kan! Ik kom gemiddeld op zo’n 18! :O Ik heb het ook even geprobeerd zonder de ademhalingsoefening ervoor te doen en dan kom ik met moeite aan 7 haha! Je pompt met het ademhalen zoveel zuurstof je lichaam in dat je minder snel verzuurt en dus langer iets vol kan houden. Wie weet vormen er straks zelfs weer een beetje spieren in mijn armen. πŸ˜‰ De douche is inmiddels verlengd naar 1 minuut koud, dan onbeperkt warm en afdouchen met 2 minuten koud. Ik moet zeggen dat het al iets makkelijker gaat om onder een koude douche te stappen van onder mijn dekentje. Ik denk gewoon heel hard dat het een warme douche is. πŸ˜‰ De huiswerkoefening heeft natuurlijk ook met uithoudingsvermogen te maken, namelijk zo lang mogelijk in een plank staan. Ik ben hier een beetje voorzichtig mee, vanwege nekklachten die ik van dat soort dingen krijg, maar ik vind het wel leuk om het binnen mijn kunnen te doen! πŸ˜€

Hoe voel ik mij nu?

Ik merk dat ik sinds de cursus begon regelmatig allerlei emoties voel opborrelen. Met de workshop kwam het er op dat moment al uit, maar dat heb ik nog niet gehad. Wel valt het mij op dat ik nu gedurende de dag soms ineens bijna zit te huilen of dat ik woede voel opborrelen. Ik ga dan maar even een rondje lopen. πŸ˜‰ Als ik thuis ben laat ik het wel gaan, maar op mijn werk is dat toch een beetje lastig. Ik vermoed dat dit die emoties zijn waar ze het over hebben die van oud zeer naar boven komen borrelen, omdat je diep je systeem in gaat. In die week dat ik even pauze hield merkte ik dat dit weer weg ging trouwens, dus het lijkt echt een direct effect van de oefeningen! Bizar. Ik ben benieuwd wat er verder nog uit gaat komen. πŸ˜‰

Het geeft een boost, die oefeningen in de ochtend en ook zeker de koude douche. Soms kost het mij wat tijd om onder de koude douche te stappen, maar als ik dan gedaan heb voel ik mij onverslaanbaar! Tijdens de ademhalingsrondjes merk ik vaak dat lichaamsdelen gaan tintelen of mijn oren dicht klappen. Allemaal symptomen die erbij horen, dus ik doe het blijkbaar goed. πŸ˜€

Ik kan nog niet zeggen dat er iets veranderd is in mijn stuitje, maar ik houd hoop. Ik merk de afgelopen week wel ineens dat ik aan het eind heel ontspannen voel rond mijn stuitje en eigenlijk overal. Dus wie weet helpt dat alleen al. Week 7 is alleen nog maar koud douchen…. Ik keek al op tegen het beginnen met koud, maar helemaal geen warm meer is in mijn hoofd ook nog een dingetje. Ik ben heel benieuwd hoe ik dat ga beleven! πŸ™‚ Natuurlijk zal ik jullie ook weer vertellen over de tweede helft van de cursus. πŸ˜€ Dus stay tuned!! En tot die tijd: Breathe Motherf*cker! Hihi. πŸ˜‰

*Wil je trouwens meer lezen over deze methode? Lees dan even mijn review over het boek Koud Kunstje van Wim Hof en via die pagina kan je het boek ook bestellen. πŸ™‚

Ow en dit is de timer die wij hadden gekocht. πŸ™‚ Loopt af en ook op in tijd, dus handig om bij te houden wanneer je klaar bent met de opdracht. πŸ˜€

Wim Hof methode Fundamentals cursus, week 1-5
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *