Beter voelen wat je lichaam wil, beter voelen wat goed is voor jou. Luisteren naar je gevoel, in plaats van je schreeuwende ego. Dat is iets waar ik de laatste tijd mee bezig ben. Dus toen ik dit boek van Ester de Vos kreeg opgestuurd was ik super blij! Dat past helemaal in dit thema. In deze review lees je wie Ester is, waar Vliegen zonder te zweven over gaat en wat ik aan leerpunten haal uit dit boek.

Ester de Vos

Ester is psycholoog en yogadocent. Haar bedrijf heet Vositivity, waarmee ze organisaties en individuen helpt om meer in balans te leven. Ik volg haar al een tijd, nadat ik een yogales deed in Amsterdam bij Ester en Suus. Suus de Jong van Yoga met Suus is een collega en vriendin van Ester. Suus ken ik door het yogaweekend wat ik een keer heb gedaan op de Veluwe. En zo is dan het cirkeltje weer rond. 🙂

Het boek Vliegen zonder te zweven

Ik vind dit boek lekker licht, de pagina’s zijn ruim opgezet en er zijn mooie illustraties toegevoegd die de tekst beeldend maken. De plaatjes zijn in mooie rustige kleuren gemaakt, die terugkomen in kleuraccenten van stukjes tekst en kaders. Het boek leest makkelijk weg, is zeker geen zware kost en zoals de titel al zegt, helemaal niet zweverig.

Vliegen zonder te zweven Ester de Vos

Algemene plaatje

Ester neemt je mee naar verschillende reizen die zij maakte en andere situaties die zij in haar leven heeft meegemaakt. Grappig vond ik wel dat ik mijzelf meteen herkende in dat ze beschrijft dat wanneer ze op Schiphol landt, ze meteen in het gejaagde tempo gaat .Ik heb nooit een cultuurshock als ik naar een ander land ga, hoe arm en vies het er soms ook is. Ik heb de cultuurshock altijd pas als ik weer terug in Nederland ben…

Terug naar het boek. Ieder hoofdstuk heeft aan het eind een aantal tips met dingen waar je over na kan denken. Hoe ga je zelf met emoties om? Herken je dingen die beschreven worden in jouw eigen lichaam? Ik vind het goede vragen die je echt aan het denken zetten over hoe het bij jou zit op de gebieden die besproken worden. Ook wordt er verwezen naar de 7 yogaseries die achterin het boek staan beschreven. Bij verschillende hoofdstukken horen verschillende yogaseries, zoals bijvoorbeeld een serie voor verlangens en emoties of compassie en zelfliefde.

De 7 chakra’s

Het eerste deel is geschreven aan de hand van de 7 chakra’s. De 7 energiecentra die een mens heeft, van stuitje tot kruin. Als je aan yoga doet, heb je dit vast wel eens langs horen komen. Aan de hand van de ontwikkeling van baby tot volwassene worden de 7 chakra’s besproken. Hoe ze worden ontwikkeld en ook wat er fout kan gaan als aan bepaalde gebieden niet genoeg aandacht wordt gegeven. Wanneer bijvoorbeeld als klein baby’tje niet aan de basisbehoeften wordt voldaan, zoals slapen en eten, dan kan op latere leeftijd een hechtingsprobleem ontstaan. Heel interessant om te kijken of je problemen bij jezelf kan herleiden naar een bepaald punt in je kindertijd.

Stress en emoties

Het tweede deel gaat over stress en emoties. Hoe kan het dat je door stress je emoties niet meer goed voelt, de verbinding met jezelf kwijt bent en hoe werkt het proces rond stress en emoties in je brein? Welke 4 basis emoties zijn er en hoe kan je ervoor zorgen dat je de opkomende emoties kan gebruiken om jezelf beter te begrijpen? Ik vind het super interessant hoeveel je lichaam je kan vertellen, als je weet hoe je ernaar moet luisteren.

Emoties op het werk

Het laatste deel van de tekst gaat over hoe je emoties op het werk kunt gebruiken en vooral ook hoe je als leidinggevende kunt omgaan met medewerkers die emoties uiten. Mocht je zelf geen leidinggevende zijn, dan is dit boek misschien iets voor de aanstaande verjaardag van jouw leidinggevende. 😉

Persoonlijke leerpunten

Bepaalde punten herken ik uit wat beschreven wordt over de ontwikkelingsfases en de chakra’s die daarbij horen. Interessant om zo bepaalde gewoontes te herkennen en het beter te kunnen plaatsen. Herkenning is het begin van verandering.

Ik heb in dit boek verder veel geleerd over hoe het werkt in je hoofd dat je emoties met jou aan de haal gaan. In plaats van dat jij controle over je emoties hebt en er dan veel van kunt leren. De focus kan het beste terug naar stilte en rust. Zolang je blijft jagen kan je niet bij je gevoel komen en kan je dus niet leren van de emoties die opkomen. Gelukkig ben ik nu sinds een maandje gestart met iedere dag mediteren. Ik wilde dit al zo lang, maar het kwam er niet van. Dit boek is niet het eerste boek wat mij vertelt dat ik naar stilte moet gaan. Dit is een extra bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan mij tot doel te stellen dat ik vanaf mijn 35e verjaardag (dat was 26 juli) iedere dag zal gaan mediteren, al is het maar 10 minuten. Tot nu toe lukt het! 😉

Conclusie

Vooral de laatste tijd dat ik veel thuis zit heb ik veel boeken over persoonlijke ontwikkeling gelezen. Zoals de insteek van dit boek is, vanuit de chakra’s en emoties, heb ik echter nog geen enkel ander boek gelezen. Ik vind het heel interessant te lezen hoe gedachtegangen en patronen werken in je hoofd en natuurlijk ook vooral hoe je hier iets aan kunt doen!

Ik raad dit boek zeker aan als je op zoek bent naar wat emoties jou kunnen vertellen en hoe je hiermee om kunt gaan om een betere versie van jezelf te worden. Beter verbinden met wat er in jouw lijf speelt en vervolgens ook beter verbinding kunnen maken met de mensen om je heen.

Ben je enthousiast geworden? Je kunt dit boek kopen bij managementboek.nl. (Bij Bol is het niet te koop, just saying 🙂 ) Op het moment van schrijven staat het boek al op nummer 16 van de Managementboek.nl top 100!

Vliegen zonder te zweven Ester de Vos
Boekreview: Ester de Vos – Vliegen zonder te zweven
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *