DoucheBinnenkort worden de uitslagen bekend gemaakt van de Cool Challenge die van januari tot maart 2015 is gehouden en ik zag dat ze een oproep doen om komend jaar weer mee te doen. Daarom dacht ik dat het leuk zou zijn dat ik mijn ervaring met de Cool Challenge van begin van dit jaar met jullie te delen.

In december 2014 zag ik een oproep dat je je kon inschrijven om mee te doen met de Cool Challenge, een wetenschappelijk onderzoek van Wim Hof in samenwerking met het Amsterdam Medisch Centrum. Ik vind Wim Hof echt een bijzondere man! Waarschijnlijk kent iedereen hem wel, The Iceman, de man die alles doet wat koud is. Onder ijs zwemmen, bergen beklimmen in zijn korte broek of in een ijsbad zitten, als het maar koud is. Ik volg hem ook op Facebook en heb een keer een lezing van hem bijgewoond en wat hij je allemaal kan leren met zijn ademhalingstechnieken, meditaties en yoga oefeningen is echt bizar. Dus toen ik las dat ik aan een onderzoek mee kon doen om aan te tonen of koud afdouchen gezond is heb ik mij meteen ingeschreven! Iedereen werd random in groepen ingedeeld en die waren 30, 60 of 90 seconden koud afdouchen of niet koud afdouchen, de controlegroep. Ik was ingedeeld in de groep om 60 seconden koud af te douchen. Ik was wel blij dat ik niet in de 90 seconden groep zat 😉 Vooraf moest je een vragenlijst invullen waarin vragen stonden zoals hoe je je nu voelde en of je last had van bepaalde dingen. Deze vragenlijst moest je dan aan het eind van de periode ook weer invullen en zo zouden ze dan kunnen onderzoeken of mensen er profijt van hebben gehad.

De regels waren als volgt: je mag zo lang en zo veel warm douchen als je zelf wilt, als je maar in ieder geval 1 keer per dag ook even 60 seconden koud zou douchen na afloop van je normale warme douche. Dat moet lukken zou je zeggen!

Dus 1 januari ging ik vol goede moed met mijn timer onder de douche en na mijn normale douche moest ik dan 60 seconden koud douchen. Dus, thermostaatkraan naar helemaal koud, timer aan en gaan! Mijn god! Wat was dat koud! Ik zat meteen in een soort hyperventilatie! Ik heb de minuut natuurlijk wel afgemaakt, maar ik was door en door koud en mijn ademhaling zat in mijn keel! Ik was even vergeten dat ze de volgende tip hadden gegeven: “Rustig uitademen en inademen gaat vanzelf”. Owja…. Dat was met de eerste druppel al uit mijn hoofd 😉

Toen kwam dag 2. Je doet ergens aan mee of niet, dus hop, thermostaatkraan op koud, timer aan en gaan! Nu had ik wel in mijn hoofd “rustig uitademen en inademen gaat vanzelf”. Dit ging super goed! Natuurlijk is het nog steeds superkoud, maar ik kon normaal blijven ademen en ik heb de minuut netjes vol gemaakt. De rest van de 3 maanden heb ik ook netjes iedere dag koud afgedoucht. Na 30 seconden wordt het zelfs lekker! Echt waar! Je huid gaat prikkelen en waar ik het water eerst alleen over mijn rug durfde te laten lopen ging ik naarmate de onderzoeksperiode vorderde ook steeds meer het water over mijn voorkant laten lopen en deed ik zelfs wel eens mijn hoofd onder de kraan! Je went er best wel snel aan. Als je de douche dan uit loopt tintel je nog een tijdje na, omdat je dan weer in een warme ruimte loopt en dat is best wel een fijn gevoel! De eerste dagen had ik wel wat moeite om de rest van de dag nog een beetje warm te worden, maar ook dat werd later beter 😉

Ik las op de Facebook pagina mensen die helemaal lyrisch waren over dat ze zoveel meer energie hadden de hele dag. Ik had dit niet. Misschien was dit ook omdat ik sowieso niet heel moe wakker word, dus dan is het misschien ook anders dan wanneer je altijd moe wakker wordt. Goed, ik was dus niet zo enthousiast over de effecten als sommige andere mensen waren. Dat kan 🙂 Het onderzoek kan natuurlijk niet uitwijzen dat 100% van de mensen positieve effecten ervan hebben. Dat zou ook zo saai zijn hè 😉

Wat ik wel merkte is dat mijn nek meer pijn ging doen. Mijn nek is al zolang ik weet een pijnlijke plek zo nu en dan en ik denk dat door die kou en het toch niet helemaal genoeg kunnen ontspannen onder het koude water deze spieren te veel verkrampt raakten. Toen het onderzoek klaar was na die 3 maanden ben ik dus ook gestopt met koud afdouchen. Ik ben wel heel trots op mijzelf dat ik het wel gedaan heb! Als ik iets doe, doe ik het goed, dus ik heb het netjes afgemaakt en ook gewoon ingevuld in de vragenformulieren dat het voor mij niet het effect heeft gehad waar ik op had gehoopt.

Jammer van deze manier van onderzoek vind ik wel dat je niet getest wordt op bloeddruk, hartslag, bepaalde bloedwaardes waarin je misschien effecten kunt zien en andere parameters behalve vragen over hoe je je voelt en lichamelijke klachten. Ik weet nu niet of misschien binnen in mijn lichaam dingen zijn veranderd in die 3 maanden. Ik ben mij ook zeker niet slechter gaan voelen hoor en het geeft ook wel een kick om het te doen en vooral om het vol te houden en misschien kan ik voorzichtig zeggen dat ik mij wel ietsje beter voelde. Maar ik vond de effecten niet genoeg om mijzelf iedere dag nog onder de koude kraan te zetten.

De eerste resultaten die ze nu hebben vrijgegeven is dat 79% van de mensen de challenge heeft afgerond en dat maar liefst 64% van de mensen is doorgegaan met koud douchen na de challenge!  Ondanks dat ik niet zo lyrisch was als sommige mensen ben ik ook zeker nog wel overtuigd van de theorieën van Wim Hof! Ik heb afgelopen jaar een workshop gedaan met de Wim Hof methode bij iemand die door Wim was opgeleid. In dat uurtje heb ik al gemerkt dat je door zijn methodes veel meer kunt dan je denkt! Ik wil ook zeker nog eens een sessie doen waarbij je eerst gaat mediteren en yoga oefeningen doet om je voor te bereiden en dan in een ijsbad gaat zitten. Dat lijkt mij zo gaaf! Een uitdaging die ik echt nog eens wil doen! Wie wil er met mij mee? Samen is het toch leuker dan alleen 😉

De organisatie achter dit onderzoek doet nu ook weer een oproep om komend jaar weer mee te doen! Dus heb je na mijn verhaal toch zoiets van “Dat wil ik toch ook eens meemaken!”, schrijf je in! Ik zie op de website nu staan dat ze oproepen om 60 seconden koud te douchen, dus blijkbaar is er al wel duidelijk dat dat de optimale tijd is. Zat ik dus mooi in ieder geval wel in de goede groep 😉 Ik ben heel benieuwd of jullie het aandurven, het is dit keer maar een maandje, en wat jullie ervaring is! Geloof me, op dag 2 en na 30 seconden wordt het best fijn en wie weet heeft het op jou wel het gewenste effect! Je kunt de informatie vinden en je inschrijven op deze website: www.coolchallenge.nl Nee, ik heb geen aandelen, ik vind het gewoon “cool”! 😛

Pura Vida!

Mijn ervaring met de Cool Challenge 2015 van Wim Hof!
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *