DSC_1153I did it!!! Ik heb in een ijsbad gezeten tijdens een ijsbad workshop volgens de Wim Hof methode! Zo gaaf!

Dit heb ik gedaan onder begeleiding van Hans Emmink van Emmprove, waar ik al eens eerder een workshop Yoga volgens de Wim Hof methode bij had gedaan. Dit was goed bevallen, dus toen ik zag dat hij een ijsbad workshop ging geven heb ik mij meteen ingeschreven!

Waarom?

Ik heb geen idee eigenlijk. 😉 Het trok mij gewoon, dus ik wilde het gewoon eens doen. Eens kijken hoe ik reageer als ik in een bad met ijsklontjes van 3 graden ga zitten! Ik heb ook met de Coolchallenge meegedaan in 2015, dus ik was bekend met koud douchen en ik lees vaak artikelen over dat het zo goed voor je is. Je immuunsysteem krijgt een boost door de kou en het is bewezen dat de ontstekingsactiviteit in je lichaam omlaag gaat. Je krijgt meer energie en je bent minder vaak ziek. Dus ik wilde ook gewoon eens dat ijsbad in! Vroeger was kou zelfs de enige therapie tegen reuma! Totdat de medicijnen werden uitgevonden die er nu zijn.

Frank wilde niet mee, maar na een oproepje op Facebook wilde mijn yogajuf Miranda wel mee! Dus afgelopen zaterdag gingen wij richting Wateringen. Spannend!!!!

De workshop

We waren maar met z’n tweeën bij de workshop, dus lekker rustig en alle plek en tijd voor ons zelf! 😉 Gelukkig wordt je niet in 1 keer in dat ijsbad gegooid, maar wordt er tijdens de workshop langzaamaan naar het ijsbad toegewerkt.

We begonnen met het oefenen van de ademhalingstechniek die Wim Hof gebruikt. Deze techniek is bedoeld om meer zuurstof in je lichaam te krijgen. 30 keer volledig inademen en rustig uitademen. Daarna nog 2 keer volledig in en volledig uit en vervolgens de ademhaling vasthouden en rustig voelen wat er gebeurt. Als de ademprikkel komt adem je weer volledig in en houdt dit nog even 20 seconden vast. Daarna rustig doorademen en navoelen. Dit rondje deden we 3 keer achter elkaar. Bij het tweede en derde rondje gingen mijn handen en voeten tintelen en bij het derde rondje hoorde ik ook alle geluiden heel ver weg. Dit is normaal, geen zorgen. 😉 Allemaal een effect van de extra zuurstof in je lichaam. Grappig was ook om te merken dat je na een paar rondjes van deze oefening je adem langer kunt vasthouden! Ik begon met 1 minuut, 20 seconden bij de eerste keer en later in de middag met de laatste keer kwam ik op 1 minuut, 55 seconden!

Daarna deden we wat yoga oefeningen, die bedoeld zijn om je lichaam warm te maken, wat zeker goed lukt, want het zijn niet de makkelijkste oefeningen… De raaf, die niet beter ging dan de vorige workshop ;). De kaars, de zittende tang, de plank, waar ik nog niet genoeg kracht voor heb in mijn armen, dit is niet de normale plank die je in de sportschool zou doen 😛 en de hoofdstand, die verrassend goed ging! Ik werd eerst door Hans tegen gehouden, omdat ik telkens om viel, maar ineens stond ik los! 😀 Dat lukte vorig jaar nog niet 😉 Ik stond zomaar zeker 5,6 seconden los! 😀

Daarna kwam de mindset oefening…. Oh my….. Dat was wel een dingetje… We moesten in een hoge hindi squat gaan staan. Op zich geen probleem, dat doe ik wel vaker bij de Body Balance. Maar deze keer werd er niet van tevoren bij verteld hoe lang dit moest. En dat ga ik hier ook niet vertellen, want dan weet je het al als je het nog eens gaat doen. Maar ik kan je vertellen dat het heel lang is en je echt denkt dat alle spieren af gaan scheuren. 😉 Het idee is dat je met je ademhaling de pijn weg ademt en accepteert dat het er is, wat later met het ijsbad van pas zal komen. Eventjes gaat prima, maar na een paar minuten ging het al heel pijn doen en mijn benen gingen heel erg trillen! Maar ik heb het gehaald!! Ik wilde ook niet opgeven, omdat Hans had gezegd dat alle vrouwen tot nu toe in zijn workshops deze opdracht hebben volbracht. Mannen willen nog wel eens een smoesje hebben (sorry mannen, hij zei het echt :p), maar vrouwen nooit, dus tja, ik kon natuurlijk niet opgeven! 😉 Daarna kon ik niet eens meer normaal bukken om iets van de grond te pakken haha! En Hans beloofde dat we geen spierpijn zouden hebben door het ijsbad wat erna zou komen (en dat klopt, ik heb geen spierpijn gehad 😉 )

Vervolgens deden we weer 3 rondjes van de eerder genoemde ademhalingsoefening om meer zuurstof in ons lichaam te krijgen om daarna het ijsbad in te gaan! Lekker een badje met ijsklontjes in het water. Watertemperatuur 3 graden….

Het ijsbad

Miranda wilde eerst, dus ik moest nog even wachten. Ze deed het hartstikke goed! Ja, en dan kwam het moment dat ik er ook aan moest geloven! Eerst met de voeten erin staan, dat is prima te doen, dat is niet veel kouder dan toen ik ging suppen in zee met wetsuit aan een paar weken hiervoor. 😛 En toen ging ik er helemaal in… In eerste instantie kreeg ik een hele snelle en hoge ademhaling, wat de normale paniek-ik-moet-hier-weg reactie is. De kunst is om die dus onder controle te krijgen, zodat je lekker kunt gaan zitten en ik had binnen een paar tellen mijn ademhaling onder controle! 😀 Het viel mij alles mee dat het zo snel lukte! En ja, het is echt heel koud! Maar zo lekker! Mijn hele lichaam ging rillen en ik voelde dat er van alles gebeurde in mijn lichaam. Je bloed gaat lekker stromen en je lichaam gaat hard aan het werk. Na een tijdje was ik er wel klaar mee. Ik weet niet precies hoe lang ik erin zat, maar zeker meer dan 5 minuten. Toen ik eruit kwam scheen de zon heerlijk en heel mijn lichaam tintelde! Heerlijk! Ik heb het nog wel eventjes koud gehad, maar al snel toen ik thuis was kreeg ik het juist lekker warm.

DSC_1152

DSC_1159

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaat

Het voelt zo goed dat ik dit heb gedaan! En het ging ook zo goed eigenlijk! Ik denk soms bij dingen dat ik het niet kan, maar zo zie je maar weer, ik kan veel meer dan ik denk! De dag erna had ik enorm veel energie en ik voelde mij erna heel sterk! Dit ijsbad heeft een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen gegeven! Ik kan ook ineens veel meer aan lijkt het wel. 2 dagen later bij de Club Yoga wist ik bij een bepaalde oefening veel beter hoe je zo kan ademen dat je het langer vol kan houden. Bizar!

En nu?

Hoe nu verder? Ik heb het koud douchen weer opgepakt! Het feit dat door kou de ontstekingsgraad in je lichaam omlaag gaat vind ik wel heel interessant voor mijn stuitje, aangezien die pijn daar waarschijnlijk door irritatie, oftewel een ontsteking, komt. De injectie met corticosteroïden heeft wel iets geholpen, maar in veel situaties heb ik nog wel pijn. Na dat ijsbad is het koude douchen echt een eitje! Het is echt knop om en je ademhaling onder controle houden! Je voelt gewoon dat er iets in je lichaam gebeurt. Na de koude douche is het ook heerlijk om de tintelingen in je lichaam te voelen als je weer in de warmte van je huis bent. Aandacht dus naar mijn stuitje en hopen dat het helpt. Het is het proberen waard!

Conclusie

Het ijsbad kan ik zeker aanbevelen! Maar doe het nooit zonder begeleiding! Als je koud wilt gaan afdouchen hoef je echt niet meteen te overdrijven. Zodra je je ademhaling onder controle hebt en je spieren kunt ontspannen is het genoeg. Je lichaam heeft het werkt dan geleverd. Je hoeft er echt geen 10 minuten onder te staan!

Wie volgt? 😀

P.S. Lees hier ook mijn review over het boek Koud kunstje van Wim Hof!

 

 

Workshop Ijsbad Wim Hof methode!
Getagd op:                        

Eén gedachte over “Workshop Ijsbad Wim Hof methode!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *