Afgelopen weekend deed ik voor de tweede keer een Wim Hof workshop, inclusief ijsbad! 2 jaar terug deed ik dit ook al eens. Hier lees je mijn ervaring van toen. Na deze ervaring bleef ik wel zo nu en dan koud afdouchen, maar verder ben ik er niet veel mee gaan doen. Toch bleef ik het altijd interessant vinden. Iets aan dit verhaal trok aan mij. En Frank wilde ook mee! Ik vond zelfs een workshop vlakbij, in Maassluis, bij Happy with yoga. Beter kan het niet! 😀

Onderdelen van de Wim Hof methode

Wim Hof staat bekend als The Iceman, met zijn ijzige activiteiten, maar koudetraining is maar 1 van de onderdelen van de hele Wim Hof methode. Dit is in het kort waar de Wim Hof methode uit bestaat:

  • Ademhaling, waardoor je meer zuurstof in je lichaam krijgt. Je bloed stroomt daardoor beter en er komt meer zuurstof in alle uithoeken van je lichaam.
  • Focus/meditatie, om meer bij jezelf te komen, bij je gevoel en je te helpen de koudetraining vol te houden
  • Koude, waardoor je immuunsysteem een boost krijgt en je vaten flexibel worden

Waarom ik dit interessant vind

Niet alle effecten die worden genoemd door mensen die de methode volgen zijn wetenschappelijk bewezen. Toch heb ik de afgelopen jaren genoeg verhalen gehoord en gelezen over mensen die van allerlei klachten af komen door deze methode te gaan toepassen. Van de ziekte van Crohn tot reuma en van stress tot vage pijntjes. De wetenschap kan nu eenmaal ook nog niet alles verklaren. Ze zijn er echter wel hard mee bezig.

Als je mij al een tijdje volgt weet je misschien dat ik ook zo nu en dan pijn(tjes) heb. Mijn stuitje is al 3,5 jaar een drama en ook mijn gewrichten willen nogal eens tegenwerken. Hierdoor kan ik niet altijd doen wat ik wil, wat ik enorm irritant vind. Dat mensen met genoemde klachten baat hebben bij deze methode is natuurlijk geen garantie dat het bij mij ook werkt. Maar ik vind het wel erg interessant om te kijken of het mij ook zou kunnen helpen. Ik vind de volgende uitspraak wel mooi in dit geval. Met deze methode kom je dichter bij je gevoel. Misschien dat ik dan dus begrijp waarom ik pijn heb, wat er in mijn lichaam gebeurt!

Voelen is begrijpen

Wim hof

De ademhalingsoefening

De ademhalingsoefening bestaat uit 30 keer diep inademen naar de buik en rustig uitademen. Daarna hou je de laatste uitademing zo lang mogelijk vast. Als je voelt dat je weer moet ademen adem je heel diep in en hou je dit nog 15 seconden vast. Daarna adem je heel even normaal en begin je weer opnieuw. Dit wordt zo’n 3-4 keer herhaald. Op deze manier pomp je een enorme hoeveelheid zuurstof je lichaam in, wat in alle uithoeken van je lichaam zijn werk kan doen. De ene krijgt tintelingen, de ander krijgt krampen. *Probeer dit alleen thuis, liefst met iemand in de buurt, en zeker niet onder water of tijdens activiteiten zoals autorijden of fietsen!*

Mijn ervaring tijdens de ademhalingsoefening

Ik voelde ook dat er van alles gebeurde in mijn lichaam! Geen echte tintelingen, maar wel voelde het in het eerste rondje alsof ik ging zweven. Alsof mijn lichaam omhoog ging en daarna voelde het alsof ik heel hard ging ronddraaien. Het tweede rondje gebeurde er niet veel. Maar het derde rondje des te meer…. Er kwam heel wat verdriet omhoog. En dit kwam er dan ook als tranen echt uit. Mijn eerste gedachte was “Nee, niet nu, niet hier!”. Maar ik kon er niks aan doen. Gelukkig bleef het alleen bij (best wel veel) tranen en ging ik niet echt huilen met geluid. 😉 Het kan er maar weer uit zijn. Het effect meer bij je gevoel te kunnen komen door deze methode heb ik in ieder geval al ervaren nu.

En dan… Het ijsbad!

De hele middag kregen we veel theoretische uitleg over hoe het allemaal werkt. Daar heb ik weer veel van geleerd. We hebben de ademhalingsoefening dus geprobeerd en we hebben nog wat yoga oefeningen gedaan. En toen moesten we toch echt het ijsbad in. Nouja, als je echt niet wilt hoeft het niet, maar ik wil natuurlijk wel! Mijn hartslag was vanaf het idee dat we erin zouden gaan al hoog zag ik op mijn Fitbit.

Toen ik in het bad ging zitten kreeg ik eerst weer die reactie van “Ga er uit! Nu!”. Dat is normaal. Je lichaam schrikt even. Ik moet zeggen dat ik dit keer meer moeite had dan 2 jaar terug, maar toch al vrij snel had ik mijn ademhaling redelijk onder controle. Ik kon alleen nog niet heel relaxt ervan genieten. Na afloop werd mijn rug bloedheet tijdens het doen van de Tai Chi oefening die we moesten doen om op te warmen zonder meteen een handdoek om ons heen te slaan. Een bijzonder gevoel!

wim hof ijsbad

Toen iedereen was geweest mocht wie wil nog een keer. Inmiddels waren de ijsblokjes meer gesmolten en was het water nog veel kouder. Wat er gebeurde toen ik er voor de tweede keer in ging zitten was bizar! Mijn hele lichaam ging meteen enorm tintelen. Maar omdat ik nu al uitademend (tipje van mij! 😉 ) erin ging zitten had ik eigenlijk meteen mijn ademhaling onder controle. Hierdoor kon ik het koude water nog intenser beleven. En ik kon zelfs praten, zo relaxt was ik eigenlijk.

Hoe nu verder?

Ik ben er nu eindelijk van overtuigd dat ik deze methode echt een kans moet geven. Ik heb alles al geprobeerd om van de pijn in mijn stuitje af te komen en daarnaast heb ik al zolang als ik weet regelmatig pijn in allerlei gewrichten. Van verschillende fysiotherapeuten tot podotherapie, rust, 2 keer een corticosteroïden injectie, een holistisch therapeut en nog veel meer en niks helpt. Van die laatste moet ik eerst maar weer eens contact met mijn gevoel gaan krijgen, voordat ik terug mag komen. Laat dat nu ook een onderdeel zijn van de Wim Hof methode! Dus ik heb in alles het gevoel dat ik dit aan moet grijpen. Ben ik toch al dicht bij mijn gevoel hè, dat ik dat denk. 😉

Actieplan

Het makkelijkst te doen zijn de ademhalingsoefening en koud afdouchen. Daarvoor hoef je nog geen ijsbad te maken van een vriezer of enorme hoeveelheden ijsblokjes aan te voeren om een bad met water koud te maken. Dus mijn plan is als volgt. Iedere ochtend de wekker op 6:00. Dat is maar een kwartier eerder dan ik altijd deed en nu kom ik meteen in actie. Normaal zou ik nog tot 6:30 in mijn bed blijven liggen, omdat ik er niet uit wil. 😉 Om 6:00 doe ik dan eerst 3 rondjes van de ademhalingsoefening, voel ik nog wat na in een korte meditatie, ga ik vervolgens douchen en koud afdouchen. 😀 En dan is het 6:30 en ben ik klaar om de dag te beginnen. 😀 Niet eens heel veel later dus dan zoals ik het voorheen deed. En het leuke is dat Frank ook mee doet met dit ritueel ’s ochtends. Super leuk!

Klinkt als een plan, niet waar? Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van hoe het mij vergaat! Blijf mij volgen en het komt vanzelf voorbij. Ik hoop dat ik dit zo in ieder geval een paar weken volhoud en waarschijnlijk ga ik eind september sowieso weer in een ijsbad zitten bij een markt. 😀

Voor nu rest mij nog te zeggen:

Breathe, Motherf*cker!

wim hof

Haha, ik vind hem leuk! 😉

Ben je benieuwd naar meer informatie over de Wim Hof methode? In dit boek vind ik het goed uitgelegd. Lees hier ook mijn review over dit boek. 

Dit is een affiliate link. Wanneer je op deze link klikt en, wat dan ook, bestelt bij Bol krijg ik een beetje commissie, waarmee ik mijn website draaiende kan houden. 🙂

Mijn tweede ervaring met de Wim Hof methode, inclusief ijsbad!
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *