In mijn zoektocht naar rust in mijn hoofd speelt yoga een belangrijke rol.  Waarom ben ik begonnen met yoga? Waarom is yoga belangrijk voor mij? En wat voor voordelen geeft yoga? Je leest het in deze blog!

Yoga

Waarom yoga?

Mijn allereerste ervaring met yoga was in 2011. Toen Andries Breivik een aanslag pleegde in Noorwegen en ik dat op tv zag begon ik enorm te huilen. Ik was bij mijn moeder en natuurlijk is het heel erg wat er gebeurd is, maar zo’n erge reactie was niet helemaal normaal. Ik was behoorlijk aan het instorten op dat moment. Mijn moeder stuurde mij naar een haptonoom, waar ik een tijdje bij gelopen heb. Uiteindelijk is het allemaal weer goed gekomen. Maar de huisarts zei iedere keer als ik met een lichamelijke klacht bij hem kwam dat het stress was. Hij zei mij dat ik yoga moest gaan doen om mijn stressniveau te verlagen. Dus ik ging op zoek naar waar ik dat kon gaan doen.

Mijn eerste yoga ervaring

In Maassluis waren op dat moment nog niet veel yogastudio’s te vinden. Ik heb er 2 geprobeerd. Bij de ene vond ik de vrouw die het gaf enorm irritant. Ik kon haar stem niet uitstaan. En dat je iemands stem fijn vindt is toch wel essentieel bij yoga… De andere studio was op een zolderkamertje en de les vond ik enorm saai. De houdingen werden enorm lang aangehouden en ik dacht echt “Wat doe ik hier?!”. Dus dat werd hem niet. Ik had enorm de drang om juist actief te zijn! Dus niet 5 minuten in 1 houding ademhalen. Op dat moment was de rustige vorm van yoga dus niet voor mij weggelegd.

Body Balance

Ik ben nog iets verder gaan zoeken en kwam bij de sportschool Body Balance tegen. Een mix van Tai Chi, Yoga en Pilates. De filmpjes zagen er lekker actief uit, dus dat ben ik gaan proberen. En zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerdere blog doe ik de Body Balance nog steeds!

“Echte” yoga

Sinds januari 2015 doe ik ook “echte” yoga met meditatie bij iemand in Maassluis die in 2011 nog geen yoga gaf. Blijkbaar ben ik sinds toen wel toe aan die rustige vorm van yoga, waar ik eerder juist alleen maar agressief van werd. Ik vind dit nu een heerlijke afwisseling naast de Body Balance. Het fijne is ook dat de ene keer de les rustiger is dan de andere keer. De ene keer worden houdingen lang aangehouden en de andere keer juist niet. Dat ligt er net aan wat het thema en het doel van de les is in die week.

Voordelen van yoga

Ik merk verschillende voordelen bij yoga:

– Onthaasten. Als ik een drukke dag heb gehad kan ik tijdens een Body Balance of yoga les alles loslaten en tot rust komen

– Flexibel worden. Al voel ik mij soms een jaar of 80 als mijn gewrichten even niet meewerken, toch merk ik dat ik steeds flexibeler word- Krachtig voelen. In krachtige houdingen voel ik mij fijn. Het gevoel alsof je alles aan kan.

– Inzichten. Vooral tijdens de meditatie aan het eind van de yogales komt het nog wel eens voor dat ik dingen zie. Geen roze olifanten… 😉 Maar wel waren er een tijdje apen die vaak langs kwamen en de laatste weken heb ik ineens een krokodil en vorige week flamingo’s. Ook krijg ik soms ineens een idee. Of een bepaald gevoel wat ineens opkomt. Dieren of objecten die langs komen in meditatie kunnen boodschappen weergeven.

– Geen rugpijn! Vooral de Body Balance 1 keer in de week heb ik echt nodig om geen pijn in mijn rug te krijgen. Toen ik dit even niet meer deed door een hardloopproject kwam meteen mijn rugpijn weer terug en toen ik er toch weer mee begon ging dat weer weg. Blijkbaar heb ik dat toch echt nodig.

Verschillende soorten yoga

Er bestaan veel verschillende soorten yoga. Dus als je dit ook eens wilt proberen is er altijd wel een vorm te vinden die geschikt is voor jou. Hier zijn een aantal van de bekende vormen:

– Hatha yoga wordt het meest aangeboden. Het is een opeenvolging van verschillende houdingen, met gebruikmaking van de ademhaling. Het hele lichaam wordt hiermee losgemaakt

– Ashtanga yoga is een opeenvolging van vaste oefeningen. De ademhaling is hierbij ook belangrijk

– Vinyasa yoga verbindt de verschillende houdingen. Het komt voort uit de ashtanga yoga, maar heeft geen vaste houdingen. Ademhaling en meditatie is hierbij belangrijk

– Power yoga is vooral lichamelijk. Dit is bijvoorbeeld ook meer wat Body Balance is. Het verbetert kracht, fitheid en lenigheid

– Bikram yoga heeft een vast patroon van houdingen. Het bevat ademhalingsoefeningen en houdingen uit de Hatha yoga en vindt plaats in een ruimte van 38 tot 40 graden Celsius

– Yin yoga maakt gebruik van ontspannende en statische houdingen. Deze houdingen worden lang aangehouden (ik denk dat dit die les op het zolderkamertje was 😉 )

– Kundalini yoga gaat in op de verschillende energiepunten (chakra’s). Het is bedoeld om de energie optimaal door je lichaam te laten stromen. Adem en meditatie spelen een grote rol.

Yogaweekend

Omdat ik mij meer wil verdiepen in de achtergrond en de verschillende vormen van yoga ga ik eind augustus een yogaweekend doen! Ik zat er vorig jaar al aan te denken, maar het kwam er niet van. Te duur, geen tijd, is dat wel wat, doe niet zo raar, je kent het wel… Maar het bleef maar in mijn hoofd spoken, dus ik ga het nu eindelijk doen! Helemaal alleen! Alleen op een kamer ook. Een weekend vol verschillende soorten yoga workshops, theorie, een mindfulness wandeling, meditatie en ademhalingstechnieken. In een hotel met wellness, waar in de vrije tijd gebruik van gemaakt mag worden. 😀 Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn! Ik zal er ongetwijfeld een blog over schrijven na afloop, dus hou mijn website in de gaten. Of like mijn Facebookpagina, zodat je het vanzelf voorbij ziet komen. 😀

Doe jij ook wel eens yoga? Hoe helpt het jou? Of als je het niet doet, wat houdt jou tegen?

Lees hier ook mijn eerdere blog over rust in je hoofd, de digitale opruiming.

*Relaxt gezond, dat is pas gezond!*

Follow my blog with Bloglovin

Rust in je hoofd #2: Yoga
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *