“Maar wat moet ik dán eten?!” Dat is niet bij twee keer gebleven dat ik dat hoorde zeggen wanneer te sprake kwam dat je beter niet uit potjes, pakjes en zakjes kunt eten. Ook ik moest in het beginnen nadenken hoe ik gezond kon eten. Maar als je het eenmaal weet is het echt heel simpel. Ik ga jou nu vertellen hoe makkelijk het eigenlijk is om gezond eten op tafel te zetten!

Groenten

De basis is altijd groenten. Veel groenten. Minimaal 200, of liever zelfs 250, gram groenten per persoon. In de supermarkt zijn veel verschillende soorten groenten te vinden. Groenten die wij regelmatig eten zijn witlof, broccoli, courgette, rode paprika, wortelen, zoete aardappel, bleekselderij, venkel, lente-uitjes, andere soorten uien en koolsoorten, zoals Chinese, witte en rode. En soms spinazie, groene asperges of aspergetips.

Het makkelijke van groenten is dat je er nog van alles van kunt maken. Door te spelen met kruiden (verderop meer hierover) kan je er een Italiaans, Aziatisch of Nederlands tintje aan geven.

Dus kies een soort groente en gebruik dat als basis. Meestal mix ik verschillende soorten groenten. Alleen de witlof eet ik in z’n eentje.

Eiwitten

Dan de eiwitten. Hierbij kun je kiezen voor vlees, gevogelte, vis, eieren of peulvruchten. Neem bij vlees, gevogelte of vis maximaal zo’n 100 gram per persoon per maaltijd en voor de eieren houdt je 2 per persoon per maaltijd aan. Peulvruchten zijn bijvoorbeeld snijbonen, sperziebonen of doperwten. Eigenlijk zou je naast de peulvruchten ook nog andere groenten moeten nemen, die niet als eiwitbron gelden. Dus bijvoorbeeld daarnaast nog kool en courgette, om maar iets te noemen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik boontjes ook soms meetel als groente en dat we er dan bijvoorbeeld kip bij doen als eiwitbron…. 😉 Voor het mooi heb je dan dus teveel eiwitten. Zolang je hier geen last van krijgt is het ok. Krijg je wel last van je buik of van gas, dan weet je dus waar dit waarschijnlijk door komt. Een goede oplossing hiervoor is om zoete aardappel erbij te doen als koolhydraatbron, want zoete aardappel telt mee als groente! 😀

Koolhydraten

Ik heb een week geen koolhydraten gegeten en ben toen 4 kg afgevallen. Dat is niet best als je 1.72m bent en al maar 58 kg woog. In mijn geval geen goed idee dus om helemaal geen koolhydraten te eten. Koolhydraatvrij eten, daar doe ik dus niet aan! Maar ik kies dan wel voor de gezonde koolhydraten. Zoete aardappel is een supergezonde koolhydraat. Deze bevat minder koolhydraten dan normale aardappels en bevat juist erg veel vezels. Verder kun je bijvoorbeeld kiezen voor zilvervliesrijst, quinoa of boekweitpasta. Als je gluten goed kunt verdragen kun je ook kiezen voor volkorenpasta, couscous of bulgur.

Kruiden

Zonder kruiden is het wel een beetje smaakloos allemaal. Dus het is wel fijn om kruiden te gebruiken. Dit is wat de smaak geeft, wat je normaal uit een zakje of potje gehaald zou hebben. Standaard dingen die bij ons eigenlijk overal doorheen gaan zijn zwarte peper (vers uit de molen), Keltisch zeezout (is te hard voor de normale molens…) en kurkuma. Verder kan je, als je een Italiaans tintje wilt geven, kruiden als oregano, tijm en basilicum erdoor doen. Wil je het frisser maken, dan doe je er Laos of citroengras door. Over de vis vaak dille en over groenten uit de oven doe ik altijd tijm en rozemarijn (die zijn heel gezond voor je lever). En de kruiden die je verder nog op de foto ziet gooien we eigenlijk een beetje random overal doorheen. Je kan even aan het potje ruiken en bepalen of je daar die dag zin in hebt. En wees niet zuinig! Misschien moet je het een beetje opbouwen als je het niet gewend bent. Maar wij gooien nu best veel kruiden door het eten. Maar als we er minder doorheen doen vinden wij het al snel smaakloos. En je moet wel heel veel kruiden gebruiken wil het echt ongezond worden. 😉

kruiden

Combineer de 4 groepen voor gezond eten

Dus wat je doet is, je kiest je groenten, je kiest er een eiwitbron bij, dan een koolhydraatbron en vervolgens doe je de kruiden er overheen. Dat is het eigenlijk. 😀 Zo simpel kan het zijn.

Favoriet van mij is groenten uit de oven. Vaak doe ik dan courgette, rode paprika, wortel, zoete aardappel, ui en knoflook in de oven en daarbij bak ik kip of kalkoen. Heel erg makkelijk en echt heel lekker! Je kan dit maken zoals in dit recept beschreven staat. Je kunt de groenten uit dit recept dus bijvoorbeeld aanpassen naar wat ik hier net noemde.

Dus, vind je het nu nog steeds ingewikkeld om gezond te eten? Kan je iets met deze tips? Of heb je misschien nog andere tips? Laat het mij weten! 😀

Wil je nog meer lezen over gezonde voeding? Kijk dan eens bij de boeken in de Natuurlijk Linda shop!

Tips voor wie nog denkt dat gezond eten moeilijk is
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *