Veel mensen denken er wel eens aan om suikervrij te gaan eten, maar doen het toch niet. Ik weet als geen ander dat het heel moeilijk is om hiermee te beginnen. Eerder had ik al verteld waarom geraffineerde suikers niet gezond zijn. Maar waar begin je dan?
snoepjes

Er zijn sowieso verschillen in hoe je ermee om gaat op het moment dat je wilt minderen of stoppen met suiker. Ik ben cold turkey gestopt. Ik heb in 1 keer alle geraffineerde suikers en snelle koolhydraten geschrapt. Nadat ik had opgezocht waar dit dan allemaal in zit. Ik heb producten die ik in huis had nog opgemaakt als het net niet goed was. Maar dingen die echt niet meer konden heb ik weg gegooid. Ik wilde er ook niet andere mensen mee opzadelen door het weg te geven, want ik vond toen dat ik hen dan ongezond maakte. Of misschien niet persé ongezond maakte, maar in ieder geval zou ik hen op die manier zeker niet helpen! Ik ben vooral de eerste maand hier best wel streng mee geweest, zodat mijn lichaam goed kon afkicken.

Cold turkey
Ben jij ook iemand die in 1 keer het roer om kan gooien? Kijk dan waar je het allemaal in kunt vinden en gooi het roer gewoon om. Spring in het diepe en kijk wat het met je doet.

Geleidelijk
Ben jij meer iemand bij wie het beter werkt als je afbouwt? Doe dat dan op die manier. Ik zou zeggen dat de suiker in koekjes, snoep, chips, enz het minst gezond zijn, dus dan zou ik adviseren om die er als eerste uit te gooien. Als je hier eenmaal aan gewend bent kun je ook de snelle koolhydraten in de vorm van wit en tarwe brood, witte pasta en witte rijst uit je eetpatroon halen. Zo doe je het in stapjes en kan jij je er misschien beter op aanpassen en het ook makkelijker volhouden.

Vervangers
Gezonde vervangers voor snoep, koek, enz zijn er eigenlijk niet in de supermarkt. Je kunt wel zelf veel maken, waarvan tig recepten op internet te vinden zijn. Ik heb ze zelf niet vaak gemaakt, want ik ben niet zo van het bakken. Mijn tussendoortjes voor snoep en koek zijn vooral bananen, dadels, noten en 85% chocolade.
Als vervanging van wit brood, witte pasta en witte rijst kan je nemen volkoren(spelt)brood, volkoren(spelt)pasta of zilvervliesrijst. Of natuurlijk quinoa. Die heb je ook in verschillende soorten. Ik vind quinoa erg lekker!

Mocht je nou bang zijn dat je nooit meer iets minder gezonds mag eten, lees dan deze blog even.

Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen.
Heb je nog vragen, dan mag je mij altijd een mailtje sturen!

*Relaxt gezond, dat is pas gezond!*

Tips om te stoppen met geraffineerde suikers
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *