Al jaren dacht ik aan mediteren en ik deed het wel af en toe maar niet structureel. Overal kom ik het tegen en iedere keer denk ik weer “Dat is echt een super goed idee!”. Maar vervolgens doe ik het toch weer niet.

Op mijn 35ste verjaardag afgelopen 26 juli ging de knop om. Ik had die dag behoefte om te gaan mediteren en stelde mijzelf meteen als doel om dit nu eindelijk eens iedere dag te gaan doen. Al is het maar 5 minuten voor het slapen gaan of juist een lange meditatie midden op de dag, iedere dag een klein of groot moment mediteren. Hoe leuk zou het zijn als ik 83 ben en kan zeggen dat ik vanaf mijn 35ste verjaardag iedere dag heb gemediteerd. 35 is ook lekker makkelijk te onthouden. 😉

Waarom op zoek naar de stilte?

In maart van dit jaar werd er bij iedereen op de noodrem getrapt. Niemand mocht nog ergens heen en ik dus ook niet. In de 8 weken thuis en daarna ook nog tijdens het vele thuis zitten merkte ik eigenlijk dat het wel lekker is dat je niet altijd maar overal heen moet. Al hadden we sowieso nooit hele weekenden vol gepland, zoals veel andere mensen om ons heen dat wel hebben. Ik heb nog nooit zoveel gelezen, zoals ook te zien is aan het aantal boekreviews. Al heb ik er nog veel meer gelezen dan dat ik er hier beschreven heb. op deze website. Als je mij volgt op Instagram zie je ook veel boeken voorbij komen in mijn stories.

De rust, de stilte vond ik uiteindelijk eigenlijk wel heel fijn. Een aantal boeken die ik las haalden ook weer meditatie aan. Mijn energiepeil ging enorm achteruit door de rare situatie, omdat mijn hoofd overuren draaide. De keren dat ik ging mediteren of rust opzocht bij de yoga die op een bepaald punt weer begon met buitenlessen vond ik heerlijk. Samen met dat ik al een tijdje best veel stress heb deed het mij besluiten dat er nu echt iets moet gebeuren. Het vele lezen in “zelfhulpboeken” (wat een stom woord is dat eigenlijk!) heeft mij zeker wijzer gemaakt en het is tijd om nu eens stukje bij beetje wat dingen in praktijk te gaan brengen.

Rafiki op meditatiekussen

De wetenschap achter mediteren

Aangezien ik zelf ook in de wetenschap werk vind ik het altijd wel fijn om de wetenschap achter iets te kennen. Dit geeft misschien ook een extra duwtje als het onderzocht is dat iets een goed idee is. In het net in Nederland uitgekomen boek Het no-nonsense meditatie boek legt de Belgische neuroloog Steven Laureys uit hoe meditatie invloed heeft op je hersenen. Ook vertelt hij wat er tot nu toe in de wetenschap bekend is over mediteren en legt hij uit hoe je zelf kunt gaan mediteren aan de hand van verschillende technieken. De voordelen van mediteren die in dit boek naar voren komen zijn in het kort:

  • Pijn wordt anders ervaren door mediteerders. De pijn voelen ze wel, maar het voelt minder onaangenaam
  • Betere slaap door betere controle over gedachtes
  • Lichaamscellen verouderen minder snel
  • De actviteit van de amygdala (een soort amandel in je hersenen die voor het verwerken van emoties zorgt) gaat omlaag, waardoor de geest rustiger wordt
  • Interleukine-6-niveau gaat omlaag, wat een maat is voor ontstekingen in het lichaam
  • Meer aandacht voor kleine details

Vooral de rustigere geest kan ik goed gebruiken op dit moment! In het boek worden deze punten veel verder uitgewerkt, waarin te lezen is wat er precies onderzocht is. Ik vind dit heel interessant om te lezen.

Zo mediteer ik nu

Er zijn veel verschillende vormen waarop je kan mediteren. Bijvoorbeeld door te focussen op je ademhaling of juist de geluiden die je om je heen hoort. Om gefocust te blijven kun je bijvoorbeeld je ademhalingen tellen, een bepaald aantal seconden in en uit ademen om je ademhaling te vertragen, in en uit zeggen in je hoofd of een mantra opzeggen in je hoofd.

Ook zijn er veel geleide meditaties te vinden op internet. Dit is wat ik nu doe. Ik vind dit op dit moment fijner dan mijzelf bijvoorbeeld alleen op mijn ademhaling te focussen. Met een geleide meditatie zegt iemand wat je moet doen. Stelt je bijvoorbeeld ook vragen om over na te denken, waarbij je dus op die vraag focust. Een bodyscan of yoga nidra vind ik ook heel fijn om te doen om even alle spanning los te laten.

Ik gebruik een app waarin heel veel geleide meditaties staan, namelijk Insight Timer. Ik heb de gratis versie. Het enige nadeel daarvan is dat je niet kunt doorspoelen, dus dat je niet van te voren snel er doorheen kunt gaan om te luisteren of het iets voor je is. En je kunt de cursussen niet doen, maar er zijn zoveel gratis geleide meditaties en muziekjes te vinden in de app, dat ik die cursussen niet nodig heb.

Soms heb ik een meditatie te pakken waarbij er veel te veel gepraat wordt. Dan denk ik soms “Hou je mond eens even!” 😉 Als ik dat te vaak ga krijgen dan ga ik overstappen naar het focussen op mijn ademhaling, eventueel met een muziekje aan. Voor nu vind ik het fijn om gewoon iemand te volgen bij een geleide meditatie. Ik merk dat ik de afgelopen weken minder paniekgevoelens heb dan voordat ik dit iedere dag ging doen!

Mediteer jij regelmatig? En hoe doe jij dat dan? Ook met een geleide meditatie? Of ga je rustig zitten en op je ademhaling focussen? Ik ben heel benieuwd dus laat het mij weten! 😀

Dit is het boek waar ik het over had, ik vind het echt een aanrader als je meer wilt lezen over hoe meditatie werkt, met wetenschappelijke achtergrond. Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

No-nonsense meditatieboek Steven Laurey

Waarom ik vanaf nu iedere dag mediteer
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *