In mijn vorige blog over mijn stuitje had ik het al over iets nieuws waar ik mee bezig was, alleen kon ik daar toen nog niks over zeggen. Maar nu wel! Ik heb een Oersessie gedaan bij Linde van Natuurlijk Gezond! Weer een nieuwe poging om van de pijn in mijn stuitje af te komen, die nu al 4 jaar duurt. Lees in deze blog wat het idee is van deze Oersessie, hoe ik het ervaren heb en wat ik er nu mee ga doen. 🙂

Linde van Natuurlijk gezond

Om een hele andere reden dan mijn stuitje kwam ik op de website van Natuurlijk Gezond terecht. Linde was een hele tijd fysiotherapeut, maar nu houdt zij zich bezig met hoe de mens zich eigenlijk van nature hoort te bewegen. Hiervoor is ze naar Katy Bowman gegaan om door haar opgeleid te worden.

Eigenlijk net als dat de mens nu heel anders eet dan de oermens, beweegt de mens ook heel anders. Alleen ons lichaam is daar nog niet aan gewend en daardoor komen er problemen. In haar praktijk helpt Linde mensen weer terug te gaan naar een goede uitlijning van het lichaam en zo allerlei klachten op te lossen. Voor mij met de grootste focus op mijn stuitje, maar dit is voor het hele lichaam goed.

Wat gebeurt er tijdens een Oersessie?

Een Oersessie duurt 2 uur. Vooraf moest ik een vragenlijst invullen. Vragen als waar ik allemaal last van heb op dit moment, maar ook toen ik kind was. En vragen over de sporten die ik door de jaren heen heb gedaan. Alles komt langs. Tijdens de Oersessie vraagt Linde hier nog over verder, zodat ze een compleet plaatje heeft van wat ik allemaal heb gedaan en waar ik last van heb (gehad).

Vervolgens moet ik allerlei bewegingen maken. Zoals door de knieën zakken, vooroverbuigen, lopen, allerlei bewegingen waaraan ze kan zien hoe mijn lichaam beweegt. De conclusie was als volgt. Op onderstaande foto is links te zien hoe mijn uitlijning is en rechts hoe het zou moeten zijn. Ik sta dus naar voren geheld, mijn bekken staat niet recht boven mijn voeten, mijn borstkas staat niet recht boven mijn bekken en mijn nek staat naar voren. Verder staan mijn voeten een klein tikkie naar buiten en mijn knieën juist naar binnen. Lekker scheve bedoening dus. 😉

Natuurlijk Gezond oersessie

Uitlijning kloppend maken

Nadat is vastgesteld wat er aan de hand is loopt Linde het hele lichaam langs om te laten zien hoe ik wel recht moet staan en zitten. Ze legt bij ieder onderdeel uit hoe ik het moet aanpassen. Het idee is dat bepaalde spieren korter of juist langer zijn geworden door de verkeerde houding. Door dagelijks oefeningen te doen kunnen die spieren weer de goede lengte krijgen en komt er dus ook de goede spanning op alles te staan.

Ik moet dus een klein beetje naar achteren hellen voor mijn gevoel, wat heel tegennatuurlijk voelt, want voor mij voelt het dan alsof ik achterover val. Maar dat is natuurlijk omdat ik gewend ben naar voren te hellen. Dus, voeten iets rechter, knieën naar buiten, bekken naar achteren, borst recht boven het bekken en een onderkin maken om mijn nek recht te zetten. 😉 Dat moet mijn nieuwe uitlijning worden. Dit voelt natuurlijk heel ongemakkelijk en dit is ook niet in 1 dag goed te zetten.

Het Oerplan

Linde heeft ook nog uitgelegd hoe ik beter uitgelijnd kan lopen en zo kan ik in alle houdingen langzaam veranderingen aan gaan brengen. Een dag na de Oersessie kreeg ik het Oerplan in mijn mail. Hierin staat achtergrondinformatie en oefeningen afgestemd op mijn lichaam. Duidelijk en overzichtelijk. Hiermee kan je dan aan de slag!

Actieplan

Kuiten en hamstrings rekken

Voor mij is het belangrijkste op dit moment dat ik mijn hamstrings en kuiten rek. Die spieren bleken veel te kort te zijn. Dit is ook wel handig om alvast te gaan rekken voordat we naar Nepal gaan, want in de bergen heb ik altijd megaveel pijn aan mijn kuiten. Dus ik heb ook meteen een halve schuimrol gekocht om mijn kuiten goed te kunnen rekken. Het doet nu nog echt mega veel pijn en ik houd het maar een paar seconden vol. Maar als het goed is wordt dit beter. 😉

Wandelen, heel veel

Verder ga ik nog meer wandelen. Eigenlijk zou je volgens de theorie van Linde 10 km per dag moeten lopen. Dus dat betekent wel iets meer wandelen dan nu! Met dit weer wel een uitdaging. Ik was echt van plan om niet dit te gaan typen, maar naar buiten te gaan. Maar het is op het moment van schrijven echt heel nat en winderig weer… Oeps!

10 km is heel veel, zeker als je vooral zit op je werk. Maar ik zie het een beetje hetzelfde als dat het Voedingscentrum zegt dat je 250 gram groenten per dag moet eten en de orthomoleculaire wereld zegt 1 kg. Zo is dus ook het verschil van 30 minuten aanbevolen per dag of 10 km (=2 uur). Ik ga mijn best doen. We gaan wel zien hoe ver ik kom iedere dag. 🙂 Ik kan het in ieder geval mooi bijhouden met mijn Fitbit Versa. 😀

Het idee achter het wandelen is ook het activeren van mijn bilspieren en daarmee de positionering van mijn stuitje beter te krijgen. Hiervoor moet ik ook iets anders gaan lopen. Afzetten naar achteren met de achterste voet, alsof ik degene ben die de aarde ronddraait. Dit is best wel lastig en ik moet hier echt over nadenken als ik dat doe. Ik probeer het te doen als ik kleine stukjes moet lopen om eraan te wennen.

Uitlijning in de gaten houden

En als laatste mijn uitlijning in de gaten houden. Netjes goed gaan zitten (ik zit nu ook echt heel hard mijn best te doen) en als ik een tijdje sta dan zet ik mijn lichaam ook even goed. Dit is wel lastig zonder spiegel, dus ik doe het ook af en toe even voor de spiegel, zodat ik op een gegeven moment kan voelen dat ik goed sta. Als het goed is moet dit dan mijn nieuwe normaal worden als ik dit vaak genoeg doe.

Doordat met deze oefeningen mijn spieren weer de goede lengtes krijgen komt mijn lichaam beter te staan, komt er minder spanning op spieren waar dat niet hoort en is het ultieme doel dat mijn stuitje dus ook anders gaat staan en niet meer pijn doet! 😀 En wie weet gaat mijn telkens terugkerende nek- en rugpijn dan ook eens een keertje weg!

Ik vind de theorie erachter in ieder geval mega interessant! Net als dat je met voeding heel veel kunt doen kan je dus ook veel doen door je houding aan te passen. Ik ben al meteen aan de slag gegaan met de oefeningen, iedere dag even! Ik vond het leuk om deze Oersessie mee te maken en heb weer heel veel nieuwe dingen geleerd over mijn lichaam.

Oersessie is voor alle klachten

Het maakt niet uit waar je pijn hebt, een Oersessie kan helpen bij heel veel lichamelijke klachten, dus wie weet ook voor jou! Hier kan je meer over deze Oersessie lezen. Je krijgt ook heerlijke Pukka thee te drinken als je wilt en een gezonde snack erbij! 😉

Natuurlijk Gezond oersessie

Volgens Linde is dit een goed boek om mee te beginnen als je hier meer over wilt weten. Ik denk dat het zomaar zou kunnen gebeuren dat ik deze binnenkort in huis heb. 😉

Deze blog is tot stand gekomen door een samenwerking en bevat partnerlinks.


Stuitje #6: Terug naar mijn oerlichaam tijdens een Oersessie
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *