Als we aardappels eten, eten wij zoete aardappels. Ik vind ze lekkerder en ze zijn gezonder! Ze zijn er in verschillende vormen. De bekendsten zijn die met de bruine schil en de oranje binnenkant en met de rode schil met witte binnenkant. Ik vind zelf de oranje variant het lekkerst, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Dit zijn de voordelen van zoete aardappel:

bataat1. Meer vezels

De zoete aardappel bevat meer vezels dan de normale aardappel. Vezels zijn belangrijk voor het welzijn van je darmen, dus daarom is de zoete aardappel de betere keuze. 1

2. Meer magnesium

Zoete aardappels bevatten meer magnesium dan gewone aardappels. En laat magnesium nou eens net het mineraal zijn waar veel mensen een tekort aan hebben! (yes, ik ook zo nu en dan…) Dus dat is mooi meegenomen. Magnesium wordt ook wel het antistress mineraal genoemd, vanwege de ontspanning en rust die het in het lichaam geeft.

3. Lage glycemische index

De glycemische index van de zoete aardappel is iets lager dan die van de normale aardappel. Dit betekent dat de suikers hierin langzamer worden opgenomen in je bloed. Ook de vezels dragen hieraan bij. Dit zorgt dus voor minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daardoor ook minder schommelingen in je energieniveau. 2

4. Het is geen nachtschade!

Zoete aardappels vallen niet onder de nachtschade planten. Er zijn veel mensen, vooral vrouwen, die last krijgen van groenten van nachtschade planten, waaronder de normale aardappel ook valt. De zoete aardappel is dus een goede vervanging hiervoor.

5. Goed voor je ogen en huid

In zoete aardappel zit een grote hoeveelheid betacaroteen (provitamine A), wat in de normale aardappel vrijwel niet voorkomt. Betacaroteen is nodig voor een goede gezondheid van je ogen. Ook je huid is blij met betacaroteen, omdat deze de veroudering van de huid door de zon tegengaat. 1

Hoe te bereiden?

Je kunt zoete aardappels gewoon koken, zoals je dit ook kan doen met normale aardappels. Maar ik vind het lekkerder om ze te bakken in de oven. Snijd ze in frietjes van zo’n 0,5-1 cm dik en doe ze met een beetje olijfolie en eventueel peper en Keltisch zeezout in een ovenschaal. Ongeveer 30 minuten op 180 graden moet genoeg zijn. Tussendoor om de 10 minuten even omscheppen. Ik heb het zelf nog niet voor elkaar gekregen om ze echt knapperig, zoals patat, te krijgen, maar ook zachter zijn ze heerlijk!

Lukt het jou wel om ze knapperig te bakken? Laat mij weten hoe! 😀

*Relaxed gezond, dat is pas gezond!*

De 5 voordelen van zoete aardappel
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *