En toen ineens kwam ik erachter dat er een barstje op mijn lens zat van mijn Canon SX280HS. Met niet veel tijd meer te gaan tot onze vakantie naar Madagaskar moest ik ineens een nieuwe camera kopen… Ik had al eens eerder een beetje georiënteerd, maar toen kwam ik er niet uit, dus had ik het weer laten gaan. Maar nu moest ik wel! Het is de Panasonic Lumix TZ80 geworden. In deze eerste indruk review lees je waarom deze en hoe deze op het eerste gezicht bevalt.

Mijn eisen

Ik heb nogal wat eisen voor mijn nieuwe camera. 😉 Ten eerste zoek ik een compactcamera die niet te groot en te zwaar is. Verder wil ik liever niet meer dan 300 euro uitgeven en als het echt niet anders kan zeker niet meer dan 400 euro. Maar ik wil wel zelf de sluitertijd, diafragma en iso-waarde kunnen aanpassen. Dus dan kom je eigenlijk al vrij snel tegen de 300 euro aan en vervolgens ook al wel daarboven. Verder moet hij natuurlijk gewoon mooie foto’s kunnen maken. Het liefst ook wanneer het een beetje gaan schemeren. Maar ik weet ook wel dat dit sowieso moeilijk is met compactcamera’s, dus dit is niet de belangrijkste vereiste.

Waarom niet de Canon Powershot SX720 HS?

Eerst had ik de Canon Powershot SX720 HS besteld, als tweedekansje bij Coolblue. Hiermee bleef ik net onder de 300 euro en dan zouden de knopjes lekker hetzelfde zijn als bij mijn oude camera. Maar toen ik hem in huis had bleek de lens vies te zijn en niet zomaar makkelijk schoon te maken. Dus deze wilde ik sowieso terug sturen. Maar nu ik hem toch in huis had kon ik wel even proberen hoe deze was. Toen ik met een beetje schemer foto’s probeerde te maken bleek deze slechter te zijn dan mijn oude Canon camera, dus deze ging terug en ik moest op zoek naar een andere.

Waarom wel de Panasonic Lumix TZ80?

In mijn zoektocht op internet kwam ik al bij deze TZ80 terecht. Maar toch ben ik nog even naar Kamera Express gegaan en heb daar mijn eisen neergelegd. (Die meneer daar constateerde trouwens ook dat mijn oude camera echt niet meer te redden was…) De verkoper kwam toen ook met de TZ80. Deze was wel duurder dan 300 euro, maar nog wel minder dan 400 euro en is qua kwaliteit de beste die je in deze prijsklasse kan hebben en hierop kan ik zelf sluitertijd, etc. bepalen. Na wat getwijfel (ik zou ik niet zijn als ik meteen zou beslissen, dat zou te makkelijk zijn 😉 ) heb ik deze meegenomen! De zilveren variant, wat betekent dat hij een zilveren rand aan de bovenkant heeft.

panasonic lumix tz80

Eerste indruk

Omdat ik dus niet veel tijd meer heb tot de vakantie zijn we meteen de volgende dag naar Diergaarde Blijdorp gegaan, waar we een abonnement op hebben. Kon ik mooi de functies ontdekken en oefenen met dieren fotograferen, wat we hopelijk in Madagaskar ook veel kunnen doen.

Instellingen aanpassen

Wat heeft de camera veel functies!!! :O Ik was al een keer het hele menu doorgelopen om alles in te stellen, maar toch kom je er dan bij gebruik achter dat sommige dingen niet handig zijn. Zoals bijvoorbeeld het aanpassen van de sluitertijd en diafragma. Het wieltje moest ik precies de andere kant op draaien dan bij mijn oude camera. Enorm irritant natuurlijk! Totdat ik een instelling ontdekte waarbij ik dat kon omdraaien! Jeeeee. Heel fijn! 😉 Nu zit ik niet meer telkens de verkeerde kant op te draaien.

4K photo

Met de 4K functie kan je heel snel achter elkaar foto’s maken en vervolgens van die bijvoorbeeld 50 foto’s de beste kiezen. Dat is handig als ik in Madagaskar een ringstaartmaki probeer te fotograferen die wegrent! Je kunt meteen de beste kiezen en die opslaan. En het is niet zo dat die 50 (of meer) foto’s meteen je hele geheugenkaartje opslokken.

Snelheid

Het aan- en uitzetten gaat lekker snel, dus je kunt snel reageren op iets wat je ziet als de camera uit is.

Touchscreen

Even nieuw voor mij is het touchscreen. Super cool natuurlijk! Maar even wennen dat ik het dus niet per ongeluk moet aanraken en ineens een instelling aanpas. 😉 Dat had ik ook wel weer vrij snel onder de knie en dan is het alleen maar super handig. Hiermee kun je namelijk bijvoorbeeld heel snel aangeven waar scherp gesteld moet worden en je kunt zelfs aangeven waar je de belichting net een beetje anders wilt.

panasonic lumix tz80

Draaiwiel om de lens

Ik vond het jammer dat de knopjes om de iso-waarde te veranderen wat ver weg zitten. Maar hier heb ik ook al vrij snel een oplossing voor gevonden! Om de lens zit een draaiwiel. Dit draaiwiel kan je zelf verschillende functies geven. Zoomen doe ik toch wel met het zoomknopje, omdat ik dat toch gewend ben. Dus nu heb ik dit draaiwiel ingesteld op dat ik hiermee met 1 draai de iso-waarde kan aanpassen! Geweldig! Nu kan ik dus echt snel bij alle functies die ik vaak gebruik.

Opladen

De camera wordt niet geleverd met een losse accu-oplader. Je kunt de accu opladen in de camera, door de camera via USB aan een stroombron aan te sluiten. Dit vind ik voor op vakantie toch niet zo handig, omdat ik eigenlijk, zeker in “rare” landen zoals Madagaskar, niet mijn camera onbeheerd in mijn hotelkamer/huisje wil laten. En die wil ik natuurlijk gewoon altijd bij mij hebben, omdat je nooit weet welk beest of geweldig uitzicht er ineens voor je verschijnt. Dus ik heb al wel ook meteen een setje van een losse lader en 2 accu’s erbij gekocht van Jupio. Sowieso kan een extra accu (en in dit geval dus zelfs 2) geen kwaad en nu heb ik ook meteen een losse lader, die ik toch sneller onbeheerd achter zal laten.

Nog veel meer…

Er zitten nog veeeeel meer functies op deze camera. Maar die ga ik vast ontdekken tijdens de vakantie. Daarna zal ik dus nog een review maken over hoe hij bevalt als ik hem wat langer heb gebruikt.

Voorbeelden