Afgelopen september had ik nog nooit echt hard gelopen, naast een badminton zomertraining in het bos zo’n 6 jaar geleden. Afgelopen weekend rende ik mijn eerste 5,7 km wedstrijd, waarvan de helft over het strand! Wie had dat gedacht?! Ik dus echt niet 11 weken terug! 😀

Het begin
hardloopschoenenIk heb meegedaan met het Ter Heijde loopproject. In mijn blog van september heb je kunnen lezen dat ik iets de enthousiast begonnen was. Ik kreeg last van mijn ruggenwervel, terwijl ik had verwacht dat mijn knieën misschien problematisch zouden gaan worden. Ik ging daarom van de 5 km groep toch maar terug naar de beginners groep. Die gaan uiteindelijk ook 5 km, maar dan minder snel. Owja en die 5 km zou uiteindelijk met de wedstrijd eigenlijk 5,7 km zijn, zeiden ze er even tussen neus en lippen door. 😉 Ik kon dus nog niet eens 2, 3, 4, 3, 2 minuten volhouden, dus ik zag het nog niet gebeuren dat ik 5,7 km aan 1 stuk zou kunnen rennen. Maar ik ben toch door gegaan.

Beginnersgroep
In de beginnersgroep heb ik geen last van mijn rug meer gehad! En deze groep is heel gezellig! We hebben ook een groepsapp waarin we elkaar motiveren om doordeweeks te gaan lopen en eventueel samen ook doordeweeks te lopen. Dit kwam voor mij vaak niet zo goed uit, dus ik heb het gehouden bij de gezamenlijke weekenden.

1 km test
Na 2 weken training hadden we de 1 km test. Die eerste haalde ik die 1 km in 5:57 min. Dat vond ik al super goed, want we hadden in de training nog niet eens meer dan 4 minuten achter elkaar gelopen. Ik vond het sowieso al knap dat ik überhaupt bijna 6 minuten achter elkaar kon rennen. 😉
2 weken terug hebben we opnieuw de 1 km test gedaan en nu rende ik die in 5:32 min! Jeeeee, verbetering! 😉

Pijntjes
Toch heb ik het niet zonder pijn kunnen doen allemaal. Ik heb geen last meer gehad van mijn rug. Maar wel kreeg ik hele gespannen kuiten. Toen gingen we ook even 9 dagen naar Tanzania, dus ik dacht dat het met die week rust daarna wel weer over zou zijn. Dit was wel zo, maar het kwam met de eerste training na de vakantie met volle vaart weer terug… Ik had ondertussen ook nieuwe schoenen gekocht, die sowieso goed zouden zijn, dus daar kon het theoretisch niet aan liggen. Ook kreeg ik pijn aan mijn achillespees. Ik ben toen compressie tubes gaan kopen. Dit verbetert de doorbloeding, voert afvalstoffen sneller af en zou zo verzuring tegen moeten gaan. Het helpt zeker tegen mijn gespannen kuiten! Maar mijn achillespezen deden nog net zo pijn.

8 minuten max
De laatste 2 weken kon ik nog maar 8 minuten achter elkaar hardlopen en dan voelde het echt alsof mijn achillespezen gingen afscheuren. Ik had mij al voorgenomen dat ik sowieso die wedstrijd 19 november zou gaan doen. Al zou ik iedere 8 minuten even moeten wandelen, ik zou hem gaan doen! Die stomme achillespezen gaan mij echt niet tegenhouden!

Oorzaak achillespezen
Ik merkte vooral dat de stukken op het strand funest waren voor mijn achillespezen. Door de compressie tubes ging het inmiddels prima met mijn kuiten. Ineens had ik een ingeving. Ik denk dat doordat ik al 1,5 jaar met mijn benen onder mij op de bank zit, omdat anders mijn stuitje pijn doet, mijn kuitspieren/achillespezen korter zijn geworden…. En als je dan dus op het strand gaat lopen, waarbij je met je hiel het zand in zakt, dan kan dat een probleem worden als je boven een bepaalde tijd komt…. Denk ik… Ik weet het niet zeker, maar voor mijzelf klinkt dit logisch. 😉 Dat biedt wel perspectief voor als dit project klaar is! Daarna voorlopig niet meer op het strand en dan moet het wel weer goed komen!

De wedstrijd
optiflorEn dan was daar de wedstrijd 19 november! Ik had mij voorgenomen dat het niet erg is om af en toe te wandelen. Ik kom toch wel over die finish en als mijn tijd niet top is, dan is er in ieder geval nog ruimte voor verbetering. 😉

Na het startschot zijn we met het trainingsclubje rustig aan begonnen. Na een kilometer door de duinen kwamen we op het strand. De volgende 2,5 km was op het strand. Het waaide gigantisch, dus we liepen met het groepje dicht bij elkaar. Tot nu toe ging het goed met mijn pijntjes! Halverwege het strand begon ik het wel flink te voelen in mijn achillespezen, maar toch nog niet erg genoeg om te gaan wandelen. Op een gegeven moment dacht ik dat het niet meer ging. Maar ik zag ook de strandopgang de duinen in waar we op moesten! Dat was nog best een eindje weg voor mijn gevoel, maar ik wilde persé tot de opgang hardlopen. De pijn zakte weer wat weg en ik heb het gehaald! De opgang naar de duinen heb ik gewandeld, want dat ging echt niet meer.

Daarna was de laatste bijna 2 km over het fietspad langs de duinen en die heb ik, ik denk door mijn 2 minuten herstel, helemaal aan 1 stuk kunnen hardlopen! Het was wel ontzettend warm, omdat daar geen wind was! De handschoenen die ik aan het begin nog aan had heb ik op het strand al uit gedaan. 😉 Leermomentje voor de volgende keer: niet teveel kleren aan, je krijgt het vanzelf warm!

Waar ik dus van tevoren dacht dat ik wel 3 of 4 keer zou moeten gaan wandelen, heb ik dit uiteindelijk maar 1 keer gedaan!

En mijn tijd was 40:49 min. 7,5 minuut per kilometer dus. Niet gek zeg ik! 😉 11 weken geleden kon ik nog geen 4 minuten achter elkaar hardlopen. 😉 Ik ben trots op mijzelf!

Vervolg
Ik ga zeker door met hardlopen! In januari begint er weer een nieuw loopproject. Misschien dat ik daar weer aan mee ga doen. Of ik kijk of ik ergens lid kan worden, zodat ik het hele jaar door training krijg. Ik moet nog maar even kijken wat de opties zijn. Ik vind het in ieder geval heerlijk om zo buiten bezig te zijn! Dus ik hoop dat het echt goed komt met mijn achillespezen. Maar daar ga ik maar even wel vanuit! 😀

Van 0 naar 5,7 km in 11 weken!
Getagd op:                

Eén gedachte over “Van 0 naar 5,7 km in 11 weken!

  • 26 november 2016 om 10:34
    Permalink

    Leuk om je verhaal te lezen. Het was ook een leuke groep om mee te trainen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *