Een tijdje terug hoorde ik iemand zeggen dat ze niet wist dat er in groene thee ook cafeïne zit. Ik wist eigenlijk niet dat het niet algemeen bekend was dat groene thee ook cafeïne bevat. In deze blog zet ik op een rijtje of er nou wel en niet cafeïne in allerlei soorten thee zit.

theeCafeïne

Als zuivere stof is cafeïne een witte stof die bitter smaakt. In de plant werkt het als verdediging tegen insecten en het lokt juist bijen om de bestuiving te bevorderen. In de mens werkt het opwekkend en kan het prestatie bevorderend werken, vandaar dat het tot 2004 op de dopinglijst stond. Omdat het echter niet goed te controleren was is dit weer van de lijst af gehaald. Wanneer te veel cafeïne wordt gebruikt wen je aan het effect en heb je steeds meer nodig om nog een opwekkend effect te krijgen. Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen dit effect heeft, want ik word bijvoorbeeld echt niet wakker van thee met cafeïne of koffie. Nadelige gevolgen kunnen zijn hartkloppingen, angstaanvallen, agressiviteit, slaapproblemen en maagklachten. Verder heeft het nog veel meer negatieve gevolgen die niet direct te merken zijn, zoals stijging van de bloeddruk, het stimuleert de insulineaanmaak en het bevordert botontkalking.

Zwarte thee

Zwarte thee bevat de meeste cafeïne, namelijk 30 mg per 100 ml. Zwarte thee wordt gemaakt van bladeren van de Camellia Sinensis. Tijdens de productie worden deze bladeren geoxideerd, verhit en gedroogd.

Groene thee

Groene thee bevat minder cafeïne dan zwarte thee, maar is zeker niet cafeïne vrij, het heeft namelijk 15 mg cafeïne per 100 ml. Ook dit wordt gemaakt van de Camellia Sinensis. Maar groene thee heeft maar een minimale fermentatie ondergaan en wordt alleen verhit, waardoor deze nog vol zit met vitamines, aminozuren en anti-oxidanten.

Oolong thee

Oolong thee is een traditionele Chinese thee, wat een beetje tussen zwarte en groene thee in zit, wat ook betekent dat de hoeveelheid cafeïne tussen de zwarte en groene variant zit. Ook de mate van oxidatie zit tussen die van de zwarte en groene thee in. De minst geoxideerde variant nijgt naar groene thee en smaakt citrusachtig. De meest geoxideerde variant neigt meer naar zwarte thee en smaakt naar steenvruchten, zoals abrikozen en perziken. “Oolong” betekent Zwarte draak in het Chinees.

Witte thee

Witte thee heeft erg weinig cafeïne, namelijk ongeveer 7 mg per 100 ml. Het wordt gemaakt van de eerste jonge knoppen van de theeplant. Deze worden geplukt binnen 48 uur nadat ze zijn gevormd. Daarna worden ze in zonlicht gedroogd. Deze thee heeft een subtiele smaak, zoetig en bloemig.

Kruidenthee

Kruidenthee bevat geen cafeïne. Deze thee is gemaakt van de kruiden of specerijen en hier komt geen cafeïne bij kijken. Kruidenthee kan zijn van bijvoorbeeld munt, maar ook brandnetel, kamille of rozenbottel, om maar iets te noemen. Ik drink zelf voornamelijk kruidenthee en dan vooral van Yogitea.

Cafeïnevrije thee

Sommige soorten zwarte en groene thee worden weggezet als cafeïne vrij. Hier is dan de cafeïne uit gehaald. Dit gebeurt door een bewerking met organisch-chemische oplosmiddelen, zoals gechloreerd koolwaterstof. Je kunt je dus afvragen of je dan niet beter maar gewoon wel cafeïne kunt nemen. De thee wordt niet echt gezonder van deze bewerkingen en het is nooit helemaal cafeïnevrij. Een betere bewoording zou zijn cafeïne arm.

Conclusie

Als je geen cafeïne wilt drinken of alleen na een bepaalde tijd op de dag niet meer, dan moet je kruidenthee nemen. Zwarte thee heeft het meeste cafeïne, gevolgd door Oolong thee, groene thee en witte thee.
Ik heb geen directe negatieve effecten van cafeïne, zoals ik die hierboven genoemd heb. Maar omdat ik in mijn opleiding een heleboel nadelen van cafeïne heb geleerd neem ik het zekere voor het onzekere en neem ik zo veel mogelijk alleen kruidenthee. Af en toe een groene thee, vooral als ik ergens op visite ben en er geen kruidenthee is. Ik ga niet zo ver dat ik mijn eigen thee mee neem. 😉

Leuk weetje

Heb je nou een keer eigenlijk wat te veel gegeten met een etentje ofzo, neem dan wel een shotje cafeïne, bijvoorbeeld een espresso. Dit helpt namelijk bij het vrijkomen van verteringsenzymen uit je alvleesklier. Hierdoor wordt je eten dus beter verteerd. Ieder nadeel heb z’n voordeel dus. 😉

Cafeïne in thee
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *