De ademhaling en wat het voor invloed op je lichaam kan hebben vind ik enorm interessant. Het boek Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong werd mij aangeraden door een fysiotherapeut, waarbij ik destijds in behandeling was. Het heeft even geduurd, maar nu heb ik hem eindelijk! En ik neem jullie graag mee in mijn mening over dit boek.

Bram Bakker en Koen de Jong

Bram Bakker kende ik niet voor dit boek. Hij is psychiater en publicist en promoveerde op de behandeling van paniekaanvallen.

Koen de Jong kende ik al wel. Hij heeft een website over ademhaling, hardlopen en wielrennen, sportrusten.nl en ik ken hem natuurlijk van de Cool Challenge, een onderzoek naar wat Wim Hof (The Iceman) kan en wat het effect is op de “normale mens”. Ik deed hier toen aan mee in de 60 seconden groep. En natuurlijk ken ik hem van het vorige boek dat ik las, Tien dagen stil. Ook de moeite waard om even de review van te lezen. 😉

Eerste indruk van Verademing

Het boek heeft 263 pagina’s en een mooi formaat. De rustige kleur blauw komt je tegemoet. Ik las dit boek in de metro en trein, waarmee ik 4,5 week naar mijn werk ging. Ik moet zeggen dat ik af en toe wel een ademhalingsoefening nodig had in het OV, dus dit boek kwam als geroepen. 😉 Ik ga nu weer lekker met de auto naar mijn werk.

Verademing Koen de Jong Bram Bakker review

De inhoud

Dit boek is eigenlijk 2 boeken in 1. Het boek Sporten voor beginners was eerst een apart boek, maar is nu in dit boek erbij verwerkt. Daardoor bestaat het boek uit 2 delen. Het originele boek Verademing heeft in deze combi een update gekregen, waardoor het nog beter is geworden dan het wellicht al was.

Het boek bevat een hoop nuttige theorie. Ik vind het echt mega interessant. Wat doet de ademhaling met de psyche en met je hartslag en hoe kan je je ademhaling inzetten om sneller te herstellen van een rondje fanatiek sporten.

Ademhaling en psyche

Het deel over de ademhaling en psyche vond ik zeker het meest interessant! Zo enorm veel klachten zijn op te lossen met de ademhaling als ik dit boek mag geloven. Onbegrijpelijk dat er dan niet zo veel mee gedaan wordt, maar veel mensen meteen een pilletje krijgen. Maar dat is natuurlijk hetzelfde met gezonde voeding. Iedereen weet dat dat goed is, maar er zijn maar weinig mensen die het doen.

Wel bekroop mij de gedachte bij het lezen van het hoofdstuk over stressgerelateerde aandoeningen dat ik toch wel meer overeenkomsten heb met de symptomen van een depressie dan ik had gehoopt. Nu weet ik wel dat je jezelf ook dingen aan kunt praten bij alles wat je leest, maar het afgelopen jaar is gewoon niet zo’n best jaar geweest, dus ik snap wel dat ik mij hier een beetje in herken. Gelukkig ben ik al druk bezig om mijzelf weer op de rit te krijgen. Met yoga, ontspanning, een psychotherapeut en hopelijk binnenkort ook echt eens meditatie. Over psychotherapeuten wordt niet heel positief gesproken in dit boek, maar ik loop bij een lichaamsgerichte psychotherapeut. Die maakt juist ook heel veel gebruik maakt van ademhaling, dus dat geeft mij alleen maar meer het idee dat ik goed op mijn plek zit bij haar!

Ademhalingoefeningen

Aan het eind van het eerste deel over de ademhaling worden 8 oefeningen gegeven. De oefening die ik vaak gebruik als ik merk dat ik hoog in mijn ademhaling zit of dat ik loop te stressen is inademen door de neus en dan de uitademing door de mond verlengen. Daarnaast staan er dus nog een aantal interessante ademhalingsoefeningen bij. Ook voor kinderen!

Ademhaling en sport

Dit deel van het boek heb ik minder mee. Ik vind het wel heel interessant om te lezen, daar gaat het niet om. Maar hardlopen is toch wel waar het meest over gesproken wordt in dit boek en dat heb ik al eens gedaan en ondanks dat ik een klasje deed kreeg ik toch blessures. Dus ben ik daar weer mee gestopt, aangezien het ook met fysiotherapie niet beter werd. Wel heb ik geleerd van dit deel dat je na het sporten (dus ook na intensievere vormen van yoga denk ik dan) je echt tijd moet nemen om te herstellen. En je kunt eenvoudig je ademhaling weer onder controle brengen, zodat je niet te lang uitgeput bent. Dat is mooi meegenomen na een intensief rondje zonnegroeten!

Conclusie

Ik vind dit echt een mega interessant boek! Als ik de rest van de boeken die ik nog heb liggen ben doorgeworsteld ga ik dit boek zeker nog eens goed lezen. Een aantal ademhalingsoefeningen doe ik dus inmiddels in het dagelijks leven als ik merk dat ik loop te stressen, maar ik wil hier zeker dieper mee verder gaan! Voor iedereen die interesse heeft in de ademhaling en ook voor mensen die veel sporten is dit echt een aanrader om te lezen.

Wil je het boek meteen bestellen? Dat kan via deze link. Dit kost jou niks meer dan normaal, maar ik krijg dan een beetje commissie, wat ik kan gebruiken voor het voortbestaan van deze website. 😀

Kan je geen genoeg krijgen van mijn reviews? Snap ik wel! 😉 Klik snel door om al mijn boekreviews te lezen!

Boekreview: Bram Bakker, Koen de Jong – Verademing
Getagd op:                

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *