Op het moment dat ik dit schrijf ben ik 31 weken en 3 dagen zwanger alweer! Het gaat ineens heel hard. Ik had een update met 30 weken beloofd, dus hier komt het dan. De periode van 20 tot 30 weken is eigenlijk heel saai. Geen echo’s normaalgesproken, alleen het hartje luisteren. Maar dat die het doet is wel duidelijk, want ik voel hem de hele dag door bewegen. De bewegingen worden ook steeds intenser, dus daar hoef ik niet over te twijfelen. Wel was er de zogenaamde babymoon, vakantie met een baby in je buik. Marktplaats aanwinsten en natuurlijk de 30 weken echo, die wij extra krijgen!

25 weken 3D/4D echo

Ik vond het veel te lang duren tussen de 20 en 30 weken echo om even te gluren naar de baby, dus vlak voordat we op vakantie gingen deden we met 25 weken nog een 3D/4D pretecho. Zo leuk! Hij was weer zo beweeglijk. Zo nu en dan wilde hij vooral lekker met de navelstreng knuffelen en zijn ledematen voor zijn gezicht doen, maar hij liet zich ook mooi zien. We zagen hem ook happen en hij lachte! We hebben hele leuke foto’s hiervan gekregen, dus dat is super leuk en we konden met een goed gevoel op vakantie.

Babymoon naar Lanzarote

Ik wilde heel graag nog even op vakantie naar ergens waar het lekker warm zou zijn, maar niet te warm, zo rond maximaal 26 weken. Dit werd na wat research een week naar Lanzarote. In een suite hotel. We wisten met boeken hiervan nog niet hoe ik eraan toe zou zijn met 26-27 weken. Dit suite hotel heeft ook een fatsoenlijke bank en een balkon met zitje, dus mocht ik niet veel uit de voeten kunnen dan konden we ook rond de kamer ons wel vermaken. Aan het strand, met zwembad.

Gelukkig was dit helemaal niet nodig! Ik kon nog prima van alles doen, met mate natuurlijk. De eerste dag bleven we eerst in de buurt van het hotel, waar we de boulevard afliepen. Wat al meteen zoveel meer lopen was dan ik thuis deed. Maar misschien was het de temperatuur (25 graden), het ging in ieder geval prima. De dag erna haalden we de huurauto op en gingen we een vulkanische tunnel in met een rondleiding, Cueva de las verdes. Heel mooi! Wel wat bukkend lopen hier en daar, dus aan het eind van de dag voelde mijn buik niet heel top. De onderkant van mijn buik deed pijn, dat lijkt het zwakke punt van mij als ik wat te veel doe.

Ik moest echt even rustig doen, maar dat ging prima de dag erna in Nationaal Park Timanfaya. Daar mag je niet zelf doorheen lopen of rijden, maar moet je met een bustourtje. Zo kon ik mooi bijna de hele dag zitten en niet te veel lopen en voelde mijn buik weer prima aan. En nog belangrijker, het park was heel mooi met allemaal lava overblijfselen! Zeker de moeite waard.

De hele week hadden we een beetje dezelfde dagindeling. ’s Ochtends gingen we erop uit, dan ergens halverwege de middag kwamen we terug in het hotel, pakten onze zwemkleding en gingen bij het zwembad zitten. Dit was heerlijk met temperaturen tussen de 20 en 28 graden. Het zwembad was wel heel koud, dus daar ben ik eigenlijk maar 2 keer in geweest. Maar het relaxte boekje lezen zoveel mogelijk in de schaduw, omdat ik bang was pigmentvlekken in mijn gezicht te krijgen, was heerlijk! Dan deed ik nog een dutje op dat bedje buiten of lekker in de hotelkamer en ’s avonds zochten we een restaurant aan de boulevard.

Vulkaan La Cuerva

In dit ritme konden we best veel doen en bekijken, dus dat viel alles mee. We gingen naar het Lagomar museum, de spleten van Las Gritas (waar ik beneden bleef en Frank even boven ging kijken), een leuk lokaal marktje en we maakten een wandeling rondom en in de overblijfselen van de vulkaan El Cuervo. Alles op het gemakje, dan ging het prima! Het was een goed idee om dit zo nog even te doen nu we nog met twee zijn. Owja, we deden ook nog even een amateur zwangerschapsshoot 😉 Mooi strandje met zwarte rotsen, we moesten die kans even pakken, aangezien Frank wel wat van foto’s weet en zijn spiegelreflexcamera mee had. Ik vond het mega ongemakkelijk, maar ik ben nu wel heel blij met de foto’s, dus het was het waard!

De 30 weken echo

Even een fast forward naar vijf weken later, want dit was toch wel weer een spannend moment. De 30 weken echo. Dit is niet een echo die je normaal krijgt. Maar omdat Nina een waterhoofd had kregen we dit nu aangeboden. Dus dat deden we. Vorige week gingen we dus weer naar het Erasmus. We hadden dezelfde echoscopiste als met de 13 weken echo. Een super relaxte, grappige vrouw. Dus dat maakte het wat luchtiger, al was ik ook deze keer sowieso niet heel gespannen. Alles was gelukkig weer goed. Alle afmetingen zijn een beetje bovengemiddeld. Maar dat is de hele zwangerschap al een beetje en is niet erg. Met mijn vruchtwater zit ik ook wat aan de hoge kant, maar niet té hoog, dus alles is prima. Geen gekke dingen dus tot nu toe met deze baby, wat heel fijn is!

Hoe gaat het lichamelijk?

Ik voel mij nu beter dan ik mij in de eerste helft voelde. Ik heb de aambeien onder controle met een zinkzalfje, het maagzuur ga ik te lijf met maagtabletten van de Lidl. En zolang ik niet te snel loop doet mijn buik geen pijn. Ik kan nu geregeld naar de yoga, wat ik ook heeeel fijn vind. En ik heb zelfs weer wat meer energie lijkt het. Misschien komt dat door de ijzer bisglycinaat pillen die ik sinds een paar weken neem, omdat mijn ijzer en ferritine wat aan de lage kant waren. ’s Middags een dutje doen van een half uur is nog wel bijna iedere dag nodig en soms ben ik ook echt helemaal gesloopt, maar het valt mij vergeleken met de eerste helft alles mee.

Ook van mijn bekken heb ik nog geen last, terwijl de gynaecoloog na Nina en mijn bekkenklachten zei dat ik er met een tweede wel eens heel veel last van kon krijgen. Ik ben heel blij dat hij tot nu toe geen gelijk heeft. 😉 Misschien helpt de SilSolutions van Vitakruid, waarvan ik nu de tweede fles ben begonnen. We zullen het nooit weten of dit het verschil echt maakt, maar tot nu toe gaat het goed in ieder geval! (Wil je dit ook gebruiken? Of iets anders van Vitakruid? Code Natuurlijklinda geeft 10% korting op alles op Vitakruid.nl!)

In week 25 vond de baby voor het eerst mijn ribben. Ik vind het zo leuk dat hij nu zo enorm beweegt. Zo gaat mijn buik geregeld helemaal heen en weer en voel ik zijn beentjes (of armpjes) langs mijn hand gaan als ik mijn hand op mijn buik leg. Ook komt hij schoppen tegen de vingers als Frank of ik ergens op mijn buik drukt. Super schattig. Minder schattig is dat dit soms ook ’s nachts is, waardoor ik niet kan slapen. Of dus tegen mijn ribben, precies natuurlijk de kant die al gevoelig is door het syndroom van Tietze waar ik normaal last van heb. Maarja, het is niet erg. Dan weet ik weer dat hij het nog doet 😉

Opruimen, weggooien en nieuwe spullen

Langzaam raakt de babykamer inmiddels leger met spullen die er niet meer horen en voller met spullen die er juist wel horen. We hebben al zoveel weggegooid, verkocht op Marktplaats en naar de kringloop gebracht. Heerlijk! En ook weer nieuwe spullen erin. Grote meubels hadden we al gekregen. Op Marktplaats had ik een pareltje te pakken van een Tripp Trapp stoel, met newborn- en babyset, dus daar mag hij al gezellig in naast ons zitten als hij 2 maanden is (“oud” newborn set). Ook heb ik een wipstoeltje van Little Dutch te pakken gekregen die haast niet gebruikt is en een Strandmon stoel met poef voor op de babykamer. Goed bezig vind ik zelf. 😀

Ook hebben we het eerste pakje gekocht. Eentje in maat 50 en eentje in maat 56. De verwachting door de echo’s is dat hij niet lang in 50 gaat passen, dus we hebben gewoon beide maten en dan zien we wel. Als hij eerder komt dan zal hij er natuurlijk wel een tijdje in passen.

Nog 2 weken werken

Nu morgen nog werken en dan nog 2 weken en dan zit het erop. Ik ga met 34 weken met verlof, omdat ik merk dat ik naast werk gewoon weinig energie heb om mij te verdiepen in babydingen en dat is wel nodig. Ik weet niet of ik alles heb, of ik alles weet, enz. Dus ik ga lekker veel tijd nemen straks om in de babybubbel te komen. 😀 Aan het eind van mijn verlof plak ik nog 5 weken betaald ouderschapsverlof, dus waar sommige mensen zeggen dat je dan minder tijd hebt met de baby, dat is waar. Maar die vul ik dus weer aan. En dan zien we het wel. Ik voel dat ik deze tijd ervoor nodig heb, dus voor mij is dit de goede keuze.

Boekentips!

Ik krijg soms vragen over boeken die ik nu lees, dus ik dacht ik zet ze hier even op een rijtje voor jullie. 😀

En voor de partner, deze is echt heel goed ik ga deze nu zelf ook lezen: