confusionWordt je ook wel eens gek van al die verschillende verhalen die je op internet tegenkomt over wat gezond is en wat niet? Ik lees nog steeds soms dingen waarvan ik denk, dat heb ik net geleerd in mijn opleiding en nu staat er toch weer net iets anders over geschreven. Om gek van te worden soms toch? Ik zal je vertellen hoe ik daar mee om ga.

Om maar een voorbeeld te noemen van 2 personen die ik volg op het gebied van voeding op social media en hun nieuwsbrief en dergelijke. Ik ga geen namen noemen, want dat vind ik er niet toe doen. Beiden zijn ze echt heel goed, alleen ze kijken net op een andere manier naar dezelfde gezonde voeding. De ene persoon zegt dat je best granen kan eten met gluten erin, zolang het maar de volkorenvariant is, zodat je de hele korrel eet. De andere persoon zegt dat je echt alleen granen moet eten zonder gluten, zoals haver, quinoa, enz. Tja, wat moet je dan hè? Ik ben bij 2 lezingen van de tweede persoon geweest en daar kwam dus inderdaad dat glutenverhaal naar voren. Ik heb aan hem gevraagd hoe het dan kan dat hij dit zegt en die andere persoon iets anders. Toen bleek dat het vrienden zijn, dus hij kon goed uitleggen wat het verschil is tussen hen. Hij zei dat de andere persoon meer kijkt vanuit de baksels, zoals taarten, cakes, enz. en daarbij de focus legt op voeding vrij van geraffineerde suikers, wat dus inclusief volkorengranen is. Daarentegen kijkt hij zelf meer vanuit het orthomoleculaire standpunt en dat is voeding zonder gluten.

In mijn opleiding heb ik ook geleerd dat je gluten beter niet kunt eten. Dit eiwit brengt veel schade aan je darmen en in het ergste geval kan je darm hierdoor lek raken (leaky gut). Als dit gebeurt gaan er eiwitten door je darmwand naar je bloed toe en hierdoor ontstaan ontstekingen en allergieën. Allergieën komen ook 9 van de 10 keer doordat de darmen ziek zijn, omdat er dan dus eiwitten in de bloedbaan komen die daar niet horen en daar een reactie geven.

Tot twee jaar terug at ik altijd brood als lunch. Ik had al wel door dat mijn darmen niet blij werden van bepaalde belegsoorten, zoals kipkerriesalade en andere van dat soort salades, en had altijd al wel iets van komkommer of tomaat erbij. Toen ik de geraffineerde suikers liet staan ben ik in eerste instantie overgegaan op volkorenbrood. Ik ben dus begonnen als persoon 1 van hierboven. Wat ik toen merkte was dat ik de hele dag geen buikpijn meer had, doordat ik geen slechte suikers meer at, behalve wanneer ik net brood had gegeten met de lunch! Mijn buik zette helemaal op! Dit had ik normaal de hele dag door en dacht zelfs dat dat normaal was nadat ik had gegeten, maar toen had ik het alleen nog maar na die boterhammen! Toen ik ook brood weg liet had ik ineens de hele dag nergens meer last van! Dan is het voor mij duidelijk! Voor mij werkt het niet om brood te eten, ook niet de zogenaamd gezonde volkorenvariant.

Een ander voorbeeld is dat de meningen verschillen over of je überhaupt wel of niet koolhydraten in de vorm van (glutenvrije) granen, (zoete) aardappel of rijst moet eten. Ik heb zo’n 1,5 jaar geleden 2 weken deze producten niet gegeten op advies van een andere natuurvoedingsadviseur toen ik zelf nog aan het leren was. Dit om mijn darmen even helemaal rust te geven, omdat mijn klachten er op wezen dat deze, en mijn lever, het nogal zwaar hadden. Ik ben toen in 2 weken 4 kg afgevallen! Voor sommige mensen klinkt dat misschien als muziek in de oren, maar voor mij is dat niet helemaal de bedoeling en ik ben nog steeds bezig met mijn gewicht weer een beetje op een normaal niveau te krijgen… Geloof me, dat is net zo moeilijk als afvallen…!

Voor mij werkt het dus niet om geheel koolhydraatvrij te eten en ik heb ook geleerd dat je (de goede!) koolhydraten nodig hebt. Alleen bij een compleet ontregeld systeem is het goed om even helemaal geen koolhydraten te eten, zoals dat bij mij was. Zoals ik ook al zei in deze blog kies ik voor de middenweg. Ik eet wel koolhydraten, maar neem dan wel de goede koolhydraten, zoals zilvervliesrijst en zoete aardappel of knolselderij of pompoen en ook neem ik zo nu en dan biologische volkorenpasta. Dat laatste is dus wel met gluten, maar omdat mijn darmen inmiddels behoorlijk vooruit zijn gegaan kan ik dat prima hebben om dit af en toe te eten.

Op deze manier zal je nog veel meer voorbeelden tegenkomen die tegenstrijdig zijn en ook op mijn website zal je vast dingen lezen wat voor jou niet zo geldt. Wat ik je wil meegeven is het volgende. Bij alles wat je leest zal je je dus altijd af moeten vragen of dat voor jou lichaam werkt! En weet je het niet, probeer het dan gewoon! Voel dan goed of dat bij jou lichaam past! Zeker als je al wat langer gezond eet ga je steeds beter voelen wat jou lichaam wel of niet kan hebben.

Dus, luister naar je lichaam! Je lichaam kan je zoveel vertellen, als je het maar wilt horen 🙂

Pura Vida

Zoveel meningen…!
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *