Ik heb weer wat nieuws geprobeerd! Zeekraalzilt. Ik zag het staan in de winkel en ik had het al eens voorbij zien komen online, dus ik heb het meegenomen. 😀 Heb je geen idee wat dit is? Dat en wat je ermee kan lees je in deze blog.

Wat is zeekraalzilt?

Zeekraalzilt is eigenlijk niet meer dan gedroogde zeekraal! Zeekraal is een groente die aan de rand van de zee, op kwelders, groeit. Het is te herkennen aan de holle buisjes waaruit het bestaat. Ik heb dit ook eens gegeten als verse zeekraal en dat is super lekker en kan overal bij gebruikt worden! Zeekraal zit vol mineralen. Zeekraal neemt zout op uit de zee, waardoor het wat zout smaakt en daarom is het een goede zoutvervanger. Zeekraalzilt heeft, wanneer het ongemalen is, nog precies dezelfde vorm, dus ook de buisjes, maar dan heel klein. Ziet er grappig uit toch? Op de foto zie je ook nog de buisjes zitten, dus dit is vers gemalen wanneer het uit de molen komt.

Waarom is dit gezond?

Het is een goed idee om zeekraalzilt te gebruiken als zoutvervanger. Normaal zout bestaat vooral uit natriumchloride. Het is niet gezond om dit in grote hoeveelheden binnen te krijgen en kan tot allerlei problemen leiden, zoals onder andere een verhoogde bloeddruk, door de hoge hoeveelheid natriumchloride. Zeekraalzilt bevat minder natriumchloride en daarnaast bevat het veel mineralen uit de zee en kwelder, zoals kalium, magnesium, calcium, ijzer, koper en mangaan. Ook is het een bron van eiwitten en voedingsvezels.

Bevat veel jodium?

Een groot misverstand over zeekraal is het dat het een goede bron van jodium zou zijn. Dit valt echter wel mee. Dit idee is ontstaan, doordat veel mensen denken dat het in de zee groeit en dan zal het dus wel veel jodium bevatten, net als zeewier. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen groeit zeekraal echter niet in de zee, maar aan de rand, in de kwelders. Hierdoor neemt het dus niet zo veel jodium op. Om een vergelijking te geven, in zeekraal zit 90 mcg jodium per 100 gram en in nori (ja, die bladeren die ze bij de sushi gebruiken! ;)) bevat 1200 mcg per 100 gram en kelp bijvoorbeeld 7553 mcg per 100 gram (1) . Zeekraal bevat dus wel jodium, maar heel weinig.

Wat kan je ermee?

Ik heb het dus in een molen zitten en wat ik zie is dat dit ook de meest verkochte (of de enige?) vorm van zeekraalzilt is. Op het moment dat je het zeekraalzilt met de molen maalt komen de smaken en geuren extra goed vrij. Je kunt het eigenlijk overal op gebruiken. Overal waar je normaal misschien gewoon zout overheen zou doen kan je ook zeekraalzilt gebruiken. Met het voordeel dat het dus veel gezonder is! Dus over je salade, je groenten, je stukje biefstuk, of lekker over een speltbroodje met geitenkaas, het kan allemaal.

Kende jij dit al? Heb je dit wel eens gebruikt? Of wil je dit nu gaan gebruiken?

 

(1) Bron: www.ahealthylife.nl

 

*Ik ben niet betaald voor het schrijven over dit product. Ik vind het gewoon interessant om te zoeken naar informatie over wat ik eet en deel het dan met jou, zodat jij er ook iets van opsteekt! 🙂

Zeekraalzilt. Wat is het en waarom is dit gezond?
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *