Zoete aardappel vind ik echt heel lekker. Vooral de oranje variant. Je hebt ook witte, die aan de buitenkant rood zijn. De oranje vind ik het lekkerst en is ook de soort die bij de Lidl wordt verkocht, waar ik altijd boodschappen doe. Ik eet eigenlijk nooit meer normale aardappels. Waarom ik nu alleen nog zoete aardappels eet lees je in deze blog!

De zoete aardappel

De zoete aardappel komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en deze is door de Spanjaarden de rest van de wereld over gebracht. De zoete aardappel is een knolvormige wortel, die ondergronds groeit. Hij is er dus in bruin/oranje variant en paars/witte. De oranje is wat zoeter dan de paarse.

Glycemische index

De glycemische index geeft aan hoeveel effect een voedingsmiddel heeft op de bloedsuikerspiegel. Is de waarde laag, dan heeft het dus weinig effect op je bloedsuikerspiegel. Hoe lager deze waarde, hoe gezonder het dus eigenlijk is. Omdat het niet gezond is om grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel te hebben. De glycemische index van zoete aardappel (50) is ietsje lager dan die van normale aardappelen (60), dus daardoor ietsje gezonder. 1 Daarnaast is ook de hoeveelheid vezels in de zoete aardappel hoger dan in de normale aardappel. Dat samen zorgt ervoor dat de zoete aardappel veel minder van invloed is op de bloedsuikerspiegel dan de gewone aardappel.

Het is een groente!

In tegenstelling tot de normale aardappel, mag je de zoete aardappel meetellen als groente! Omdat het eigenlijk geen aardappel is, maar een wortel. Wanneer je dus de normale aardappels inruilt voor de zoete aardappels heb je ineens super veel groenten op je bord liggen! Zo kom je met gemak aan de minimale hoeveelheid van 250 gram groenten per dag. 😀

Geen nachtschade

Nog een voordeel van de zoete aardappel is dat het geen nachtschadeplant is. De normale aardappel is dat wel. Vooral vrouwen kunnen veel last krijgen van nachtschades, waaronder ook paprika, aubergine, tomaten en pepers vallen. Eigenlijk zouden vrouwen dus sowieso geen gewone aardappel moeten eten.

Meer vitamines en mineralen

In de zoete aardappel zit maar liefst 8611 ug betacaroteen per 100 gram aardappel! Dit is in de normale aardappel maar 3 ug/100 gram! Betacaroteen is goed voor de ogen. Vooral in de oranje zoete aardappel zit dit veel. Dat is nogal een verschil hè?! Verder zit er veel meer calcium en magnesium in de zoete aardappel. Ook wat betreft de vitamines en mineralen is het dus gewoon een super goed idee om de gewone aardappel in te ruilen voor de zoete aardappel. 2

Hoe gebruiken?

De zoete aardappel kan je hetzelfde verwerken als de gewone aardappel. Je kunt hem koken, bakken, poffen, in de oven doen of puree van maken. Koken is het gezondst, omdat de glycemische index omhoog schiet naar 80 wanneer je deze bakt. Maar dat gebeurt ook met de normale aardappel, dus dat maakt dan weer geen verschil.

Waarom zou je geen zoete aardappel nemen?

Er zijn 2 redenen die ik kan bedenken om, ondanks al die voordelen, toch niet de zoete aardappel te gebruiken. De eerste is dat hij duurder is dan de normale aardappel. Daar kan je niet omheen, dat is gewoon zo. Dus misschien heb je het geld simpelweg niet om een duurdere aardappel te kopen. De tweede reden is dat de zoete aardappel niet in Nederland groeit. De normale natuurlijk wel. Dus wat dat betreft is de gewone aardappel duurzamer dan de zoete aardappel. Is dat voor jou een belangrijker punt dan jouw gezondheid, dan is de gewone aardappel een beter keuze. 😉 Je kunt het natuurlijk ook een beetje afwisselen, zodat je de ene keer gezonder doet en de andere keer duurzamer.

Recepten

Heb je inspiratie nodig voor een recept met zoete aardappel? Klik dan snel hier! Smullen maar!

Waarom is zoete aardappel gezonder dan normale aardappel?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *