Hormonen. Je hoort ze nog wel eens voorbij komen als excuus als iemand sacherijnig is en het is het grootste excuus om legaal irritant te kunnen doen als iemand zwanger is. Maar wat zijn die hormonen nou eigenlijk? En hoe kan je hier gebruik van maken om bepaalde klachten op te lossen. In dit boek wordt dit allemaal uitgelegd.

hormoonbalans voor vrouwen

Ralph Moorman

Ralph Moorman volg ik al een hele tijd en hij staat bekend om zijn kennis over hormonen, wat hij ook al deelde in zijn eerdere boek “De hormoonfactor”. Deze heb ik ook liggen, maar heb ik nog niet goed bekeken. 🙂 Waarschijnlijk zal ik hier later ook nog een review over schrijven. Ralph heeft levensmiddelentechnologie gestudeerd en is voedingscoach.

Waarom mijn interesse in dit boek?

Mijn leveradenomen zijn ontstaan door de hormonen in de pil. Daarom was ik benieuwd of dit boek mij inzicht kon geven in hoe ik mijn lichaam kan ondersteunen om die leveradenomen voorgoed op te ruimen. Ze krimpen al wel sinds ik ben gestopt met de pil, maar de reguliere geneeskunde zegt dat ze er altijd zullen blijven zitten en nooit helemaal zullen weg gaan. Alternatief wordt hier heel anders over gedacht. Dus ik wilde wel eens weten hoe dan.

Eerste indruk van het boek

Dit boek heeft een lekker formaat. Niet te groot, maar juist handzaam. Het heeft een mooie index, waardoor je meteen gericht kunt zoeken naar jou klacht. Je hoeft dus niet het hele boek door te spitten om iets te kunnen vinden. Dit maakt het zeer overzichtelijk.

De indeling

Als eerst wordt uitgelegd wat hormonen eigenlijk zijn. Als je dit nog niet weet is dit erg handig. Daarna wordt uitgelegd hoe je bepaalde hormonen weer in balans kunt brengen. Natuurlijk ontbreken de succesverhalen niet in dit boek. En het sluit af met een alfabetische lijst van klachten met daarbij uitgelegd wat de symptomen zijn, de oorzaken, hoe de reguliere artsen over deze klacht denken en hoe je met behulp van natuurvoeding en levensstijl zelf je lichaam kunt helpen om van deze klacht af te komen. Dit alles staat in duidelijke taal uitgelegd en is erg prettig om te lezen.

Mijn conclusie over het boek

Het is een heel fijn boek met allerlei hormonale klachten bij elkaar, echt gericht op de vrouw. Het is overzichtelijk en er wordt duidelijke taal gebruikt. Ga het zeker lezen als je denkt een hormonale klacht te hebben!

Mijn persoonlijke conclusie

Wat betreft de klachten die ik heb ben ik, aan de hand van dit boek, uitgekomen op een oestrogeendominantie. En je verwacht het niet, (of wel 😉 ), ook de adenomen groeien door oestrogeen. De oestrogenen in de pil en die vrij komen wanneer ik zwanger zou worden. Het cirkeltje is dus weer rond. Het boek geeft dus, zoals gezegd, ook oplossingen om zelf aan de slag te gaan. Wat vooral naar voren komt in mijn geval is het reduceren van stress. Tja, dat zou best eens goed kunnen zijn inderdaad, gezien mijn vorige blog. 😉 Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit kan verminderen. Maargoed, het inzicht dat er wel een probleempje is op dit vlak is in ieder geval al een zetje om er iets mee te gaan doen. Daarnaast nog wat dingen als meer gezonde vetten eten en minder suiker. Minder suiker lukt prima, op wat uitzonderingen na. Meer vetten kan ik oplossen door in mijn yoghurt walnotenolie te doen en over mijn eten wat olijfolie en lekker meer vette vis te eten. Dat is zeker geen straf. 😉

*Relaxt gezond, dat is pas gezond*

Dit is een affiliate link, door op deze link te klikken en, wat dan ook, te bestellen help je NatuurlijkLinda. Dank je wel! 😀

Boekreview: Ralph Moorman – Hormoonbalans voor vrouwen