KokosnootDe laatste tijd komen er weer een aantal berichten langs over dat kokosolie ongezond zou zijn. Vanuit de orthomoleculaire voedingsleer gezien is kokosolie gezond! Het voedingscentrum vindt dat het ongezond is. Dus wat moet je nu geloven? Ik zal vanuit het orthomoleculaire standpunt uitleggen hoe ik erover denk.

Cholesterol

Cholesterol is een noodzakelijke bouwstof voor alle cellen, vooral ook voor het hersen- en zenuwweefsel. Het is ook de bouwstof van co-enzym Q10 (wat zorgt voor energie), vitamine D en verschillende neurotransmitters en hormonen. Cholesterol heeft dus ook een hoop goede functies.

Cholesterol wordt voor 80% gemaakt in de lever, dus we halen maar 20% van ons totale cholesterol uit onze voeding!

Cholesterol veroorzaakt alleen problemen als het geoxideerd is, wat ik in mijn blog over eieren ook heb verteld. In deze vorm plakt het makkelijk aan de wanden van de bloedvaten, vooral waar er al beschadigingen zitten, die bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door het eten van suikers. High Density Lipoprotein (HDL) cholesterol is cholesterol wat wordt losgemaakt van de vaatwand en wordt afgevoerd naar de lever. Een goede voorziening van deze HDL cholesterol zorgt voor afvoer van cholesterol voordat deze de kans krijgt te oxideren en zich vast te plakken aan de vaatwand.

Het lichaam heeft een automatische functie om cholesterol op peil te houden. Door onvoldoende gezonde voeding, te weinig beweging of stress kan dit niet goed functioneren. Het is alleen niet bekend hoeveel cholesterol nodig is om dit systeem in balans te houden.

Kokosolie

Kokosolie bestaat voor 90% uit verzadigd vet. Dit verzadigd vet bestaat voor 18% uit myristinezuur en voor 10% uit palmitinezuur, maar daarnaast ook 15% uit het schimmelbestrijdende caprylzuur en 45% het anti-virale laurinezuur. Deze 60% is dus heel erg nuttig! Deze laatste 2 zijn middenketenvetzuren, wat betekent dat het spijsverteringsstelsel het verwerkt en dit dus geen belasting is voor het lymfestelsel en daarmee dus licht verteerbaar is.

Kokosolie is bij lichaamtemperatuur vloeibaar, vandaar dat het bij warme zomerdagen in je keukenkastje dus ook vloeibaar is. Schrik dus niet als je potje kokosolie ineens vloeibaar is (of juist ineens vast als je het in de zomer had gekocht), dit is normaal! 🙂 Ondanks dat het dus verzadigd vet is, veroorzaakt het geen schade in je lichaam, omdat het niet in je aderen achterblijft.

Extra vierge

Ik koop alleen kokosolie die biologisch en extra vierge is. Extra vierge betekent dat deze koudgeperst is, dus in de meest onbewerkte vorm, net als wat je ook met olijfolie ziet. Ik heb niet een favoriet merk. Welk merk ik koop is afhankelijk van welke biologische, extra vierge er op dat moment bij de natuurwinkel het goedkoopst is door bijvoorbeeld een aanbieding. De kokosolie die je in de supermarkt kan vinden koop ik liever niet, deze zijn vaak niet biologisch en ook niet extra vierge. Ik heb het dan toch liever zo min mogelijk bewerkt.

Gebruik

Kokosolie kan je voor veel dingen gebruiken. Zoals ik eerder schreef gebruik ik het als haarmasker. Ik gebruik het soms ook om in te bakken. Dit wissel ik af met roomboter en extra vierge olijfolie (olijfolie moet je niet eerst warm laten worden in de pan, want dan gaat deze walmen, wat niet gezond is in het geval van olijfolie. Doe hetgeen wat je wilt bakken tegelijk met de olijfolie in je pan!). Je kunt kokosolie ook gebruiken als bodylotion of handcrème. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, dus ik weet niet hoe lang dat vet blijft op je huid voordat het helemaal ingetrokken is. 🙂 Je kunt ook een theelepeltje kokosolie door je (geiten)yoghurt doen als je op een makkelijke manier meer calorieën binnen wilt krijgen! En ik weet zelfs mensen die om deze reden af en toe gewoon een theelepeltje kokosolie opeten! 😉

Je hebt ook de ontgeurde variant. Dit is vaak fijn om in te bakken, omdat niet alles lekker is als het een lichte kokossmaak krijgt (kalkoen en kip en ei is dan wel heel lekker! ;)). Maar omdat deze dus de stappen om de geur eraf te krijgen heeft doorlopen is dit wel meer bewerkt!

Voordelen

Kokosolie kent een hoop gezonde eigenschappen, zoals:

  • Gezond voor je schildklier
  • Verhoogt je metabolisme, waardoor het helpt bij gewichtsverlies
  • Zoals eerder al gezegd werkt het antibacterieel en antiviraal
  • Helpt de spijsvertering en soepele stoelgang
  • Geeft een langer verzadigd gevoel
  • Houdt je bloedsuikerspiegel op peil
  • Geeft energie
  • Boost je immuunsysteem, dus is goed voor je weerstand

Ook als je kokosolie verhit blijven deze gunstige effecten bestaan!

Conclusie

Dit is mijn kijk op kokosolie, vanuit de orthomoleculaire gedachtengang. Ik zeg: kokosolie is gezond! Bij alles blijft natuurlijk dat je niet een hele pot in de week op moet eten, maar ik neem aan dat dat wel duidelijk is…. Doe met deze informatie wat je wilt en maak jou eigen gedachtegang hierover! 🙂

Pura Vida!

 

Bron: Opleiding Natuurvoedingsadviseur van CIVAS

 

Kokosolie, gezond of ongezond?
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *