Ijzer, misschien ken je het wel van de ijzertabletten die je krijgt als je bloedarmoede hebt. Ijzer heeft dus iets met je bloed te maken en je wordt moe als je te weinig hebt. Hoe zit het verder met ijzer? En in welke voedingsmiddelen zit ijzer?

Functies
Ijzer heeft de volgende functies:
– Noodzakelijk voor de vorming van hemoglobine, de in de rode bloedcellen aanwezige stof die het zuurstoftransport mogelijk maakt
– Onderdeel van de spieren
– Zorgt voor energie
– Speelt een rol bij de groei
– Nodig voor het maken van het enzym catalase
– Draagt bij aan de werking van veel enzymsystemen
– Betrokken bij de eiwitstofwisseling
– Zorgt voor de aanmaak van maagzuur

Ijzertekort
Wanneer je een ijzertekort hebt kun je last krijgen van de volgende symptomen:
– Bloedarmoede
– Slecht gehoor
– Menstruatiepijnen
– Rusteloze benen
– Vermoeidheid
– Duizeligheid

Voeding met ijzer
In de volgende voedingsmiddelen komt vooral ijzer voor:
– Vlees
– Lever
– Fazant
– Vis
– Mosselen en oesters
– Eieren
– Peulvruchten
– Volkorengraanproducten, zoals gierst, haver en rogge
– Aardappelen
– Cacao
– Courgette
– Noten
– Pompoenpitten en zonnebloempitten
– Sesamzaad
– Gedroogd fruit
– Peterselie
– Radijs
– Sperziebonen
– Sterrenkers
– Veldsla
– Zeewier

Invloeden van andere voedingsstoffen
Andere voeding kan invloed hebben op het wel of niet goed opnemen van ijzer uit de voeding. Eidooier, koffie, melk en thee remmen de ijzeropname. Heb je dus even te weinig ijzer, let dan op met deze voedingsmiddelen.
Door een ijzertekort wordt de productie van maagzuur minder, wat juist nodig is voor een goede ijzeropname. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.
Calcium helpt bij de opname van ijzer, maar te veel calcium remt juist weer de ijzeropname.

Vitamine C
Vitamine C helpt bij het opnemen van ijzer. Het is dus een goed idee om bij een voedingsmiddel waar veel ijzer in zit ook groenten te eten, ter ondersteuning van de ijzeropname.

Goed en slecht opneembaar ijzer
In peterselie zit veel ijzer, maar hier ga je geen kilo’s van eten. Spinazie staat bekend als ijzerbron, door het tekenfilmfiguur Popeye. Maar het ijzer in spinazie is slecht opneembaar door het hoge oxaalzuurgehalte, wat de ijzeropname remt. Ijzer uit groene groenten, muesli met noten en orgaanvlees nemen we juist wel goed op. Maar drink er dan geen groene of zwarte thee of koffie bij, want de cafeïne zorgt voor een vermindere ijzeropname.

Heb je vaak bloedarmoede en dus vaak ijzertabletten nodig? Of herken je andere symptomen? Probeer eens wat meer van bovenstaande voedingsmiddelen te nemen en kijk wat het voor jou doet.

Hoe zit het met het mineraal ijzer?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *