SuikerklontjesEet jij suikervrij?! Maar dat kan toch helemaal niet? Overal zit suiker in en je hebt toch ook suiker nodig?

Dit is één van de vele reacties die ik krijg als ik zeg dat ik voornamelijk suikervrij eet. Om nog maar te zwijgen over reacties als “Geen koekjes meer? Ik ga liever 5 jaar eerder dood”. Mensen vinden het raar, eng en moeten er niet aan denken suikervrij te gaan eten. Misschien moet ik het wat nuanceren en ik leg graag uit wat ik nu eigenlijk bedoel met suikervrij eten. Met suikervrij bedoel ik vrij van geraffineerde suikers. Maar vaak wordt er gewoon kort suikervrij gezegd. Als je eenmaal weet wat suikervrij eten precies inhoudt valt het eigenlijk reuze mee! Ik eet dus zo min mogelijk geraffineerde suikers, de suikers die ontdaan zijn van voedingsstoffen, snel in je bloed worden opgenomen en die zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Het gaat dan om de suikers die voor de hand liggen, zoals in koekjes en taart, maar ook de verborgen suikers in allerlei pakjes, zakjes, potjes, enz. en ook de witte graanproducten, zoals witte rijst en witte pasta laat ik staan. Ik zal uitleggen waarom ik dit doe, zodat het straks veel minder eng klinkt dan het voor de meeste mensen lijkt.

Bij het eten van geraffineerde suikers schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Dat kan heel fijn zijn als je even een energiedipje hebt, maar het nare van die suikerpiek is dat er ook altijd een dal na komt waarbij je weer een energiedip krijgt en weer snel naar iets met suiker zal grijpen en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waar je veel energie aan kwijt bent en waar je alleen maar vermoeider van wordt. Door de bloedsuikerspiegel over de dag minder te laten schommelen wordt je minder moe en dat is een van de redenen waarom je suikervrij zou kunnen gaan eten, je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk constant houden, waardoor je meer energie hebt. Een andere reden is dat suiker ontstekingen veroorzaakt in je lichaam en ontstekingen zijn een grote veroorzaker van veel welvaartsziekten waar veel mensen mee te maken krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen tegenwoordig wel ouder worden, maar dat men wel eerder en langer ziek wordt. Dit laatste is een lange termijn effect waar veel mensen niet over (willen) nadenken, dus ik beperk mij nu even tot het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel voor de korte termijn effecten.

Met verborgen suikers bedoel ik de suikers die onder minder bekende namen bij de ingrediënten staan, zoals dextrose, druivensuiker, glucose-fructosestroop, maltodextrine, melasse en ga zo maar door. En inderdaad is het waar dat het net lijkt alsof het overal in zit! Helaas hebben fabrikanten van producten, zoals sauzen en kruidenmixen in pakjes, zakjes, potjes, enzovoorts allerlei schuilnamen voor suiker, zodat het niet zo opvalt dat er suiker aan een product is toegevoegd. Natuurlijk is dit maar een klein beetje wat er in de meeste pakjes zit, maar suiker is suiker en alle kleine beetjes bij elkaar in al die producten is toch best veel suikerklontjes die je binnen krijgt, dus geen pakjes, zakjes, enzovoorts meer voor mij. Als je normaal alleen dit soort producten koopt lijkt het inderdaad alsof overal suiker in zit. Maar zodra je deze niet meer koopt en over gaat op verse producten en kruiden en specerijen gebruikt om je eten smaak te geven heb je die producten met suiker erin helemaal niet meer nodig! Op deze manier eet ik ook meteen vrijwel geen foute E-nummers meer, dus dat is ook mooi meegenomen. Maar dat is dan weer een ander verhaal, waar ik jullie misschien een andere keer mee zal verblijden 😉

En hoe zit het dan met die witte rijst, witte pasta en andere witte meelproducten? Deze producten zijn wit omdat het buitenste laagje, waar eigenlijk de voedingsstoffen in zitten, er in de fabriek af is gehaald. Dus je hebt bijvoorbeeld zilvervliesrijst waar het vliesje nog omheen zit waar de vitaminen en mineralen in zitten die je nodig hebt om de witte korrel die er in zit te kunnen verwerken in je lichaam. Als dat vliesje er dus af is heb je de witte korrel over en ben je de vitaminen en mineralen kwijt. Om die witte korrel dan toch te kunnen verwerken onttrekt je lichaam de benodigde vitaminen en mineralen uit je lichaamscellen en in plaats van dat je jezelf dus voedt met vitaminen en mineralen onttrek je deze juist uit je lichaam. Ook dit heeft een suikerpiek tot gevolg en ook hiervan krijg je dus een schommelende bloedsuikerspiegel. De minder geraffineerde producten, zoals zilvervliesrijst en volkoren pasta, bevatten nog wel die vitaminen en mineralen en die zorgen ervoor dat de suikers geleidelijk worden opgenomen in je lichaam, waardoor je bloedsuikerspiegel veel minder gaat schommelen.

Ik krijg heel vaak de opmerking hoe het dan kan dat ik wel fruit eet als ik suikervrij eet. Hierbij gaat het dus weer om dat verschil van geraffineerde en niet geraffineerde suikers. De suiker in fruit, fructose, is inderdaad ook een suiker en als je deze fructose op zichzelf zou eten zou deze hetzelfde effect hebben op je lichaam als de gewone tafelsuiker en de suikers in koekjes. Maar in fruit zit bij de fructose al het hele pakket aan vitaminen en mineralen meegeleverd, net als met dat vliesje van de zilvervliesrijst. Hier geldt dus weer dat je bij de suikers ook meteen de stoffen hebt die je nodig hebt om deze suikers langzaam in je lichaam op te nemen en hoeven er dus geen vitaminen en mineralen uit je lichaam onttrokken te worden en zal je niet veel last hebben van schommelingen in je suikerspiegel. Fruit kan je dus zeker wel eten als je suikervrij eet!

Omdat er fruitsoorten zijn die een vrij hoog fructose gehalte bevatten kan je hiervan toch een beetje een suikerpiek krijgen en om deze wat te stabiliseren kan je iets met eiwitten erbij eten, bijvoorbeeld (ongezouten en ongebrande) noten of eieren en ook kaneel stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Als je snel last hebt van bloedsuikerschommelingen kun je je dus aanwennen om bij fruit ook een handje noten te eten. Dat lijkt mij geen straf toch? Verder bestaan er ook fruitsoorten die een erg laag suikergehalte hebben, zoals bosbessen en bramen. Bij gedroogd fruit is het suikergehalte relatief hoog, doordat het water is onttrokken. Dit betekent niet dat je deze niet kan eten, maar het liefst wel met mate.

Suikervrij eten wordt ook nog wel eens in de war gebracht met koolhydraatvrij eten. Dit is natuurlijk een optie, maar dit is niet wat ik doe. Ik eet zeker wel koolhydraten! Ik eet bijna iedere dag een banaan, die ook vol zit met koolhydraten. Verder eet ik wel zilvervliesrijst en volkoren pasta en bijvoorbeeld ook groenten zoals zoete aardappel, pompoen, koolraap en knolselderij die ook allemaal veel koolhydraten bevatten. Deze vormen van koolhydraten worden, zoals eerder gezegd, langzaam opgenomen en veroorzaken geen grote bloedsuikerschommelingen. Vaak is ook het probleem dat men heel veel pasta of rijst neemt met een heel klein beetje groenten erbij. Ik doe dit juist andersom, ik eet veel groenten met een klein beetje rijst of pasta erbij. In dat geval is het echt niet erg om koolhydraten te eten. Hier wordt je niet perse dik van. Het gaat om de verhouding die vaak nogal scheef ligt waardoor je dik zou kunnen worden van deze koolhydraten.

Dus ja, het is zeker wel mogelijk om suikervrij te eten! Geraffineerde suikervrij welteverstaan. Inderdaad heb je suiker nodig, maar dan wel de goede suikers! De ongeraffineerde suikers, zoals in fruit, groenten en in volkoren granen, waarbij de vitaminen en mineralen er nog bij zitten. En die zijn uiteindelijk veel lekkerder dan de geraffineerde suikers hoor! 😉 Veel koekjes die ik eerst echt heerlijk vond vind ik nu niks meer aan. Je smaak verandert echt als je een tijdje weinig geraffineerde suikers eet. En natuurlijk eet ik nog wel eens een koekje of taart. Het moet ook leuk blijven en het maakt echt niet uit als je dit af en toe eens eet! Veel mensen houden de 80/20 regel aan, waarbij je 80% gezond eet en 20% minder gezond. Dit is een mooie verhouding waarbij je over het algemeen gezond eet, maar ook gewoon eens iets ongezonds kunt eten zonder er meteen last van te krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit natuurlijk afhankelijk is van de conditie van je darmen. Hoe groter het deel is dat je gezond eet, hoe sneller je darmen op orde zullen zijn en je van kwaaltjes af zal komen. Je zal vanzelf merken dat je er ook veel minder behoefte aan zal hebben.

Alle voordelen die ik ervan heb om de geraffineerde suikers te laten staan wegen veel zwaarder dan het nadeel dat ik dat niet meer wil eten. Ik zeg dus, niet meer WIL eten. Ik praat niet zo graag over dat ik het niet meer MAG, want ik MAG alles, maar ik WIL het gewoon niet meer! Het valt allemaal echt wel mee en het is niet zo eng of vreselijk als het klinkt, dus probeer het ook gewoon eens een paar weken en kijk wat voor positieve effecten jij ervan hebt! En ik hoor ook graag wat jullie van deze blog vinden!

Pura vida!

Suikervrij? Dat kan toch niet?!
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *