Is melk nou wel of niet gezond? Melk past in ieder geval niet in een compleet orthomoleculair voedingspatroon. Maar ik was eens bij een lezing waarbij werd gezegd dat dit ook weer persoonlijk is. Sport je veel dan heb je veel eiwitten nodig bijvoorbeeld. En dan is het vrij lastig om genoeg eiwitten binnen te krijgen wanneer je geen zuivelproducten gebruikt. Hoe zit het nu echt met melk?

koeEigen ervaring
Ik kan zelf niet zo goed tegen koemelk. Als ergens veel room in zit krijg ik pijn in mijn buik. Ik heb een tijdje Griekse yoghurt gegeten, maar ook dit valt toch niet helemaal lekker. Wel kan ik geitenyoghurt en geitenkaas eten. Dit is echt heel lekker! En ik kan hier wel tegen! 😀

Koemelk
Melk is rijk aan calcium, fosfor en de vitaminen A, B1, B2, B3 en D. Het heeft een eiwitgehalte van 3-3,5%, voornamelijk caseïne, en een vetgehalte tussen de 0,2 en 3,5%. Voor 88% bestaat het uit water.
Inmiddels is bekend dat melk echter wel het immuunsysteem aantast en allergieën veroorzaakt. De eiwitten in melk zijn namelijk erg groot en brengen daardoor schade aan de darmen.
Baby’s hebben wel melk nodig, maar na het eerste tot derde levensjaar vermindert het verteringsenzym lactase, wat nodig is voor de vertering van lactose. Hierdoor is melk moeilijk te verteren na deze eerste jaren.

Goed voor de botten?
Er wordt wel gezegd dat je melk nodig hebt voor sterke botten, maar dit is niet zo. Het haalt juist calcium uit de botten! Doordat melk bewerkt wordt, zoals pasteurisatie, wordt de melk zuurder. Het lichaam wil de balans in zuren en basen herstellen en onttrekt daarom calcium uit de botten. Daarnaast remt melk de opname van Vitamine D, wat het risico op botontkalking vergroot. Verder zit er veel meer calcium dan magnesium in melk, wat ervoor zorgt dat magnesium uit het lichaam onttrokken wordt, wat je eigenlijk nodig hebt voor een goed energieniveau.

Yoghurt
Yoghurt is gefermenteerde melk en door deze bewerking wordt lactose omgezet naar melkzuur, bevat het dus minder lactose en is yoghurt lichter verteerbaar dan melk. Yoghurt is rijk aan melkzuurbacteriën en bifidobacteriën. Deze zorgen voor een goede zuurgraad in de darmen en daarmee blijft de darm gezond. Karnemelk doet dit ook, maar wel minder dan yoghurt.

Geitenzuivel
De samenstelling van geitenzuivel lijkt meer op hoe de mens is opgebouwd dan die van koezuivel. Geitenmelk lijkt ook veel meer op moedermelk dan koemelk. Geitenmelk bevat geen bètacaseïne, wat moeilijk te verteren is en wel in koemelk voorkomt. Verder heeft geitenmelk makkelijker verteerbare vetzuurketens. Mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer, koper, zink en selenium nemen we ook beter op uit geitenzuivel dan uit koezuivel. Er zit alleen wel in beiden lactose. Alles bij elkaar genomen is geitenzuivel dus lichter verteerbaar en kan het best zijn dat je hier wel tegen kunt wanneer je niet zo goed tegen koezuivel kunt.

Alternatieven
Gezonde alternatieven voor melk zijn amandelmelk, havermelk, kokosmelk en rijstemelk (schiet wel je bloedsuikerspiegel van omhoog)

Conclusie
Vast niet iedereen heeft direct last van melk. Maar je kunt ook ongemerkt hier last van hebben. Heb je bijvoorbeeld geen pijn in je buik van melk, maar heb je wel hooikoorts of een andere allergie? Dan kan het best zijn dat je er stiekem toch nadelen van ondervindt. Ik ben van mening dat af en toe koezuivel geen kwaad kan, zolang je er geen nadelen van merkt. Het is alleen niet gezond om dit iedere dag te nemen.
Geitenzuivel is in ieder geval altijd beter dan koezuivel. En ik vind het ook lekkerder! 😉

Wil je weten of je (ongemerkt) niet goed tegen zuivel kunt? Haal het een week of twee uit je voedingspatroon en kijk hoe je lichaam reageert. Neem het daarna weer eens en je weet snel genoeg of je hier wel of niet tegen kan. 😉

Melk niet goed voor elk
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *