LunchDe vraag die ik regelmatig krijg is wat ik op werk eet tijdens de lunch als ik geen brood eet. Het is even schakelen vanaf je “makkelijke” boterhammen die je ’s ochtends in een minuut klaarmaakt, maar als het eenmaal routine wordt is het net zo makkelijk om iets anders dan brood mee te nemen. Ik eet al 2 jaar geen brood meer, dus het is prima te doen als je het gewend bent 😉

Overgebleven groenten

Wat ik het vaakst eet op werk is de groenten die we de avond ervoor hebben gegeten, want ik maak voor het avondeten bewust te veel klaar. (Of eigenlijk doet Frank dat…. Hij maakt het eten vaak klaar, ik niet zo vaak 😉 ) Deze groenten doe ik in een bak. Daar doe ik dan bijvoorbeeld gerookte zalm, tonijn uit blik, (zachte) geitenkaas of garnaaltjes bij. Wil je geen vlees of vis dan kan je bijvoorbeeld 2 eieren of noten, champignons of peulvruchten erbij doen als eiwitbron. Dit zijn allemaal voorbeelden van dingen die geen tot weinig bereiding nodig hebben, dus die kan je er gewoon bij doen en de volgende dag opeten, zonder dat het veel tijd kost. Verder doe ik er altijd een gekookt ei bij. Ik vind dat zo lekker! Waar ik eerst altijd met etentjes zei dat ik niet uit eten was geweest als ik geen ijs had gehad zeg ik nu dat ik geen lunch heb gehad als ik niet kan afsluiten met een gekookt eitje. 😉

Daarnaast doe ik er soms nog een halve avocado bij. Als ik de avond ervoor zilvervliesrijst op heb zit dat vaak door de groenten gemengd en heb ik dus ook met de lunch weer rijst. Of andere keren doe ik er nog wat zoete aardappel bij wat ik de avond ervoor ook had klaargemaakt. Je kunt er dan nog een beetje olijfolie overheen doen voor de goede vetten en klaar is je lunch! Geen extra bereiding dus, alleen wat dingen bij elkaar doen! Ik warm het niet op, want groenten zijn prima koud te eten en ik ben niet zo van de magnetron.

Bij gebrek aan overblijfselen

Soms hebben we avondeten waarbij het niet handig is om meer groenten te maken of zijn we uit eten geweest, waardoor ik dus ook geen groenten over heb. Bijvoorbeeld bij broccoli, 2 stronken vind ik veel te veel en 1 stronk is te weinig om ook nog iets van mee te nemen. Als dit gebeurt neem ik vaak rode bieten mee. Deze kan je gekookt, vacuüm verpakt kopen, dus die hoef je alleen nog maar in stukjes te snijden en je kunt ze meteen eten. Hier doe ik dan vaak zachte geitenkaas en avocado bij en soms nog wat rucola en natuurlijk een gekookt ei.

Of maak een salade

Natuurlijk kun je ook een salade maken. Let er bij een salade wel op dat je ook een eiwitbron erbij doet. Ik hoor soms mensen klagen dat ze na een salade een half uur later weer honger hebben. Als ik dan kijk wat ze hebben zie ik dat er een eiwitbron mist. Als je salade alleen bestaat uit sla, komkommer en tomaat kan je inderdaad snel weer honger hebben. Doe dus naast je sla, komkommer, tomaat en wat voor andere groenten je nog lekker vindt om erdoor te doen ook iets van vlees, vis of eieren erbij. Ook kun je pitten of zaden toevoegen of een (halve) avocado. Maak de rauwkost aan met een beetje olijfolie en azijn bijvoorbeeld, of een andere dressing die je lekker vindt. Door dit toe te voegen is de rauwkost beter te verteren.

Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om ook eens te proberen iets anders voor de lunch mee te nemen naar je werk dan boterhammen. Wat neem jij mee als je geen brood wilt eten?

*Relaxt gezond, dat is pas gezond!*

Gezonde lunch op het werk, tips!
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *