Het is weer het eind van het jaar, dus tijd voor de overzichtjes. 😉 Zo vlak voor de kerst zitten veel mensen niet te wachten op gezonde voeding, dus allereerst mijn overzicht van het reisjaar 2017! Waar ben ik heen geweest en wat heb ik meegemaakt daar! Misschien zit er iets voor jou tussen voor komend jaar?

28 januari – 4 februari: Lapland noorderlichtreis

Het idee ontstond dat we heel graag het noorderlicht wilden zien. We gaan nooit op wintersport en ik hou helemaal niet van kou en sneeuw. Maarja, als je het noorderlicht wilt zien ontkom je daar helaas niet aan! Dus na veel onderzoek online hebben we besloten dat we met een rondreis onder leiding van weerman en noorderlichtexpert Ruben Weytjens richting Finland en Noorwegen gingen. Vooraf kregen we ook nog een lesje noorderlichtfoto’s maken, waar Frank prachtig gebruik van heeft kunnen maken!

Het doel was het noorderlicht zien en dat is gelukt! 5 van de 7 avonden zelfs! Heel bizar! Er gebeurt van alles boven je hoofd waar je geen invloed op hebt. En het is prachtig! Heel bijzonder!

noorderlicht finland

Overdag moesten we natuurlijk ook de tijd doorkomen. Dus hebben we ook nog met huskies gereden, rendieren gevoerd, gewandeld in de sneeuw, naar een amethistmijn geweest en we zijn gaan ijsvissen op een hoogtemeer. En omdat het een rondreis was hebben we ook veel door de witte omgeving gereden. Het was de kou zeker waard, omdat we zo ontzettend goed het noorderlicht hebben kunnen zien! Klik hier om het hele reisverslag te lezen.

27-29 april: Spabron Hesselerbrug

In april waren we even klaar met de kou en hadden we ineens de spontane behoefte om een weekend door te brengen in de sauna. Spabron Hesselerbrug had een leuke actie, dus daar zijn we 2 nachten heen gegaan. Heerlijk met massage! Het is niet groot, maar juist daardoor vonden wij het heel fijn, omdat het ook helemaal niet druk was. Het was een heerlijk weekend. Zeker een aanrader!

28-30 juli: Yogaweekend in de natuur

Ook ben ik dit jaar in mijn eentje naar een yogaweekend geweest! Ik vroeg mij al heel lang af hoe dat zou zijn en daar kom je maar op 1 manier achter. Na wat organisaties te hebben vergeleken die yogaweekenden aanbieden ben ik uitgekomen op het yoga intensive weekend van Lighthouse Works, in Ermelo. Midden in de natuur, een lekker vol programma en een heerlijke sauna in het hotel. Het was enorm fijn om even een weekend alleen maar met mijzelf en met yoga bezig te zijn. Ik kan het iedereen aanraden! En op het evaluatieformulier stond de vraag of je nog eens zo’n weekend zou willen doen en zo ja welke. Daar stond ook yoga 2 weekend bij! Zodra die aangeboden gaat worden ga ik eens kijken of ik nog een keer wil gaan! 😀 Lees hier mijn hele verhaal over die geweldige yogaweekend.

yogaweekend

2-3 september: Kikkers kijken en noorderlichtreünie in Tösch-Langeren

Vanuit de reisorganisatie waarmee we de noorderlichtreis hadden gedaan werd een noorderlichtreünie geörganiseerd met alle reizigers van de afgelopen 2 jaar die met Ruben mee waren geweest. We konden daar ook blijven overnachten en dan de volgende dag met Ruben door het gebied Tösch-Langeren in Belgisch Limburg wandelen, op zoek naar boomkikkers. Dat vinden wij een geweldig plan, dus net zo fanatiek als we waren om het noorderlicht te zien gingen we ook op zoek naar de boomkikkers. En we hebben ze ook nog gevonden! Dit was ook weer een leuk weekend en het gebied is zeker leuk om eens te gaan wandelen als je in de buurt bent! Lees hier meer over Tösch-Langeren.

boom tosch langeren

19 september – 8 oktober: Rondreis Madagaskar

En dan natuurlijk de reis van het jaar, Madagaskar! Op zoek naar lemuren, kameleons en andere mooie dieren. Als mensen vragen hoe het was zeg ik altijd: “Anders dan verwacht”. Bij Madagaskar denk je aan groen, natuur, jungle en natuurlijk de lemuren en kameleons. Maar het is veel minder groen! In de parken is het zeker heel groen. Maar daarbuiten is er geen boom meer te vinden. Ze kappen alles wat niet beschermd is, omdat ze geen gas kunnen betalen en dus houtskool nodig hebben om op te koken en als verwarming. Ze hebben alle bomen dus nodig om houtskool te maken. Zo zonde!! En het interesseert ze ook geen reet dat er straks geen bomen meer zijn en dat ze dan toch echt een probleem hebben. Ze maken zich alleen maar druk om vandaag. Hoe ze morgen aan spullen of eten komen zien ze dan wel weer. Op zich kan dat een relaxte gedachte zijn, maar je ziet gewoon voor je neus gebeuren dat heel het land kapot gemaakt wordt. We spraken een Duitser die 5 jaar geleden ook in Madagaskar was geweest en er is nog helemaal niks veranderd. Ze gaan gewoon op hun gemak door met het hele land kapot maken.

De lemuren en kameleons waren natuurlijk wel super gaaf! We hebben zelfs 2 keer de muislemuur gezien, zo schattig! Je hebt altijd een gids bij je als je gaat wandelen (en altijd een chauffeur als je niet in het park bent) en die kan feilloos allerlei dieren vinden. Dat is wel heel fijn. Zelf zou je echt niet weten waar je moet zoeken. We gingen vooral voor de bijzondere dieren die alleen op Madagaskar leven en die hebben we gelukkig veel gezien. We gingen ook voor mooie wandelingen hierheen. Die hebben we helaas vanwege gezondheidsredenen wat minder enthousiast kunnen doen. Overigens was iedere Nederlander of Belg die we spraken tijdens deze reis ziek geweest of nog steeds ziek. Niet normaal! Je hoort het altijd wel een beetje. Maar nog nooit heb ik het zo vaak gehoord als tijdens deze reis. Madagaskar is gewoon heel achtergesteld, vies en onhygiënisch.

Ik had last van de malariatabletten waarschijnlijk, waardoor mijn darmen niet ok waren met enorme darmkrampen en ik geen eetlust had. Daardoor was mijn energiepijl ver beneden normaal en konden we de wandelingen van 5-6 uur die we hadden bedacht niet doen. Daarnaast, gelukkig vrij aan het eind, ging Frank ook nog flauwvallen, waarschijnlijk vanwege een zonnesteek en het verliezen van teveel zouten, dus dat geeft toch een schaduw over je reis. Ik was zo enorm blij dat er een Belgische arts en verpleegkundige bij was toen Frank flauw viel! Zij waren daar met een groepsreis. Anders had ik echt niet geweten wat ik had moeten doen. De chauffeur vraagt alleen maar of je een arts wilt zien, die je absoluut niet wilt zien daar! De mensen van het hotel kunnen geen Engels…. Ok, laten we het erop houden dat die 2 Belgen echt onze reddende engelen waren!

Het positieve punt aan dit verhaal is wel dat we dus minder lange wandelingen konden doen en we dus eigenlijk telkens in de ochtend gingen wandelen en ’s middags lekker de tijd hadden om te rusten en een boek te lezen. Eigenlijk was het dus een heel relaxte vakantie! Waar we ook nog heel veel mooie bijzondere dieren hebben kunnen zien. Gelukkig hadden we daar geen langere wandelingen voor nodig. Alleen de gouden bamboe lemuur hebben we gemist omdat ik echt niet verder kon. De gids zei dat hij verderop zat, maar ik was net bijna flauwgevallen, omdat ik niks had gegeten na een nacht diarree en weinig slaap, dus we zijn er maar niet meer heen gelopen. Shit happens….

Klik hier om mijn hele reisverslag te lezen, met nog veel meer foto’s ook! 😀 Al met al hebben we zeker geen spijt van deze reis. Maar zoals ik al zei, het is gewoon anders geworden dan wat we hadden verwacht. Dat heb je wel eens. 😉

Komend jaar

Wat 2018 allemaal gaat brengen gaan we nog zien. We hadden gekeken om naar Alaska te gaan. Maar dit wordt uiteindelijk 2 keer zo duur als wat onze reis naar Canada van vorig jaar was. En eigenlijk lijkt Alaska heel erg op Canada, dus daar willen we op dit moment niet zoveel geld aan uitgeven. Misschien over een paar jaar, als Canada wat verder in het geheugen zit.

Nepal hebben we ook bekeken en is zeker ook nog een optie. Alleen is dat maar 2 weken en dan heb je het echt wel gezien en het is heel goedkoop. Dus we willen eerst zoeken naar een andere, langere, reis en dan misschien Nepal nog als optie ergens anders in het jaar houden.

Het nieuwste plan is om naar Hawaii te gaan! We zijn nu aan het kijken of dat haalbaar is, wanneer we moeten gaan en wat dat dan gaat kosten. Je kan daar heel mooi wandelen, relaxen en het is er schoon, geen malariapillen of andere rare dingen nodig en geen bedelende kinderen, waar we ook wel een beetje klaar mee zijn na Madagaskar. Misschien op de heenweg een paar dagen langs New York of San Francisco, om de vluchttijd wat te breken. Natuurlijk laat ik het weten als we iets geboekt hebben! 😀

Ik wens jou ook weer een prachtig reisjaar toe in het nieuwe jaar! Reizen verbreedt je wereld! 😀

Wil je zien welke reizen we hebben gedaan voor 2017? Klik dan hier!