De eerste gastblog op mijn website! šŸ˜€ Geschreven door Robin van Happyhealthy.nl. Have fun met lezen! šŸ™‚

Als we het kraanwater in Nederland vergelijken met het kraanwater in andere landen dan kunnen we concluderen dat ons kraanwater tot het beste ter wereld behoort.

De kwaliteit van ons drinkwater staat onder de strengst mogelijke controles. Logisch, de gezondheid van de gehele bevolking staat immers op het spel. De kwaliteit van ons kraanwater staat omschreven in het Drinkwaterbesluit. In dit besluit staat welke stoffen wel en niet in het water mogen zitten en in welke hoeveelheden. Ook zijn er normen waarin de smaak- en geureisen zijn omschreven.

Met betrekking tot onze gezondheid zijn de gezondheidskundige normen het belangrijkst. In deze normen staat precies omschreven welke chemische stoffen en micro-organismen in het water mogen zitten en in welke hoeveelheden.

Stoffen zoals koper, nitraat, lood, nitriet en fluoride zitten vaak in ons drinkwater en zijn potentieel schadelijk voor de gezondheid. Dergelijke stoffen zijn alleen schadelijk voor de gezondheid indien je er over een langere periode teveel van binnen krijgt. De toegestane hoeveelheden van dergelijke stoffen zijn dan ook minimaal, je praat dan over nanogrammen per liter drinkwater. Bedenk dat je dergelijke stoffen ook via je voeding binnen krijgt. En ook het drinken van water uit flessen zal niet al deze stoffen uitsluiten. Bronwater hoeft niet altijd zuiverder te zijn dan kraanwater, hierin kunnen van nature ook metalen zitten.

Bronwater

Bronwater heeft soms voordelen ten opzichte van kraanwater. Hierbij gaat het om bronwater wat rijk is aan mineralen. We noemen dit dan mineraalwater. Dit is doorgaans water wat van een bron in bergachtige gebieden afkomstig is. Omdat het water rijker is aan mineralen zal het beter hydrateren dan gewoon kraanwater.

In Nederland hebben we een aantal merken bronwater met bronnen van eigen bodem. Dit zijn ze:

  • Sourcy (Bunnik)
  • Bar le Duc (Utrecht)
  • AH (Hoensbroek)
  • Earth (Annen)

Qua mineralen is dit bronwater hetzelfde als het kraanwater uit deze gebieden. En eigenlijk is dit bronwater minder schoon dan het kraanwater daar. Het kraanwater wordt namelijk vaker gezuiverd.

Er is eigenlijk geen reden om bronwater te gaan drinken in plaats van kraanwater. Het zijn de leveranciers van bronwater die je graag anders doen geloven. Zo wordt bronwater in de markt gezet als gezonder, lekkerder en zuiverder. Het klopt zeker dat bronwater vaak lekkerder smaakt als het kraanwater. Dit komt omdat je bronwater uit de koelkast drinkt. Omdat het koel is smaakt het beter. Je kan hiervoor ook je kraanwater in de koelkast laten afkoelen voordat je het drinkt.

Water in het buitenland

In andere landen kan het wel beter zijn om water uit een fles te drinken. Of dit nou bronwater, mineraalwater of flessenwater is. Dit heeft te maken met de minder strenge eisen die in sommige landen van toepassing zijn op het kraanwater. Zo zal je als Westerling onherroepelijk ernstige diarree krijgen als je in bepaalde delen van India het kraanwater zou drinken. De Indiƫrs zelf zijn gewend aan de micro-organismen die nog in het water zitten, maar bij ons zal dat voor serieuze problemen zorgen.

In bepaalde landen hebben ze er ook een handje van om (veel) chloor in het water te doen. Dit wordt gedaan om de micro-organismen te doden die schadelijk zijn voor de gezondheid. Ook al is de hoeveelheid chloor dusdanig laag dat deze niet schadelijk is voor onze gezondheid zorgt dit er wel voor dat het water ronduit smerig smaakt. Je zou dan vanwege de smaak toch voor flessenwater kunnen kiezen.

De kwaliteit van water verschilt sterk per land. Het is daarom goed om voordat je op vakantie gaat te informeren naar de waterkwaliteit.

Gezondheidsvoordelen van water

We hebben vocht nodig om te blijven leven en gezond te blijven. Water is hierbij de voorkeursdrank. Het is vrij van suikers, zoetstoffen of andere ongezonde toevoegingen.

Het is belangrijk om voldoende water te drinken. Als richtlijn kan je 1,5 tot 2 liter water per dag aanhouden. Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Het verschilt per individu, het weer, je beroep, je sport, etc. Als je buiten aan het werk bent dan zal je op warme dagen meer nodig hebben. Je kunt deze richtlijnen aanhouden:

  • Drink in ieder geval altijd als je dorst hebt
  • Stop met drinken als je geen dorst meer hebt
  • Drink extra tijdens inspanning of hitte om het verlies van vocht te compenseren

Je optimale hoeveelheid vocht is ook een kwestie van uitproberen. Sommige mensen voelen zich er beter door als ze meer water gaan drinken dan anders, terwijl het voor andere alleen maar ongemak geeft omdat ze vaker naar het toilet moeten. En het mag ook niet teveel je leven gaan beheersen. Je wilt niet constant bezig zijn met de vraag of je wel genoeg hebt gedronken. Je hebt al genoeg aan je hoofd. In principe geeft je lichaam vanzelf aan wanneer het behoefte heeft aan vocht.

Gezondheidsvoordeel #1: voorkom hoofdpijn

Onvoldoende drinken kan bij veel mensen hoofdpijn of migraine uitlokken. Door voldoende te drinken wordt dit voorkomen.

Gezondheidsvoordeel #2: helpt bij constipatie

Veel mensen hebben regelmatig last van constipatie. Dit kan voorkomen of verlicht worden door voldoende water te drinken.

Bij verstopping helpt het ook om voldoende voedingsvezels in het dieet op te nemen. Indien je meer vezels gaat eten dan zal je ook meer moeten gaan drinken. Dit omdat de darmen dan vocht aan het lichaam gaan onttrekken.

Gezondheidsvoordeel #3: goed voor je mentale prestaties

Indien je onvoldoende gehydrateerd bent dan gaat de concentratie achteruit, alsmede je stemming. Ook het geheugen zal minder worden en je zal je eerder moe voelen.

Door voldoende te drinken zullen je prestaties, bij je dagelijkse taken, simpelweg beter zijn. Bij hitte wordt het extra belangrijk om voldoende te drinken. Indien je onvoldoende drinkt bij hitte zullen de prestaties werkelijk achteruit hollen.

Gezondheidsvoordeel #4: goed voor fysieke prestaties

Voldoende drinken is belangrijk als je maximale fysieke prestaties wilt leveren. Tijdens het sporten helpt voldoende drinken je lichaam op temperatuur te houden, de vermoeidheid te verminderen en om gemotiveerd te blijven. Drinken tijdens de training of wedstrijd is met name bijzonder belangrijk bij duursporten waarbij de inspanning langer dan een uur duurt.

Gezondheidsvoordeel #5: water helpt bij het afvallen

Ja, echt waar, water helpt je bij het afvallen. Dit komt omdat het drinken van water je metabolisme versnelt. Uit onderzoek blijkt dat het drinken van een halve liter water je metabolisme gedurende 1,5 uur tot wel 30% verhoogt.

Iemand die dagelijks 2 liter water drinkt verbrandt dagelijks 96 calorieƫn. Dit is de energie die je lichaam verbrandt om die watermassa op te warmen tot lichaamstemperatuur.

Ook het moment waarop je drinkt kan je helpen bij het afvallen. Indien je een half uur voor het eten 2 glazen water drinkt dan is je maag al vol. En omdat water geen calorieƫn bevat kan je er naar hartenlust van drinken.

Is kraanwater gezond?
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *