Vandaag was in het nieuws dat mensen steeds vaker voor voeding met minder suiker kiezen. Dat is heel goed om te horen! Suiker zo veel mogelijk weglaten is eigenlijk voor iedereen een goed idee. Er zijn geen nadelen te verzinnen voor het weglaten van geraffineerde suiker, behalve dat andere mensen je misschien niet zo gezellig vinden, omdat je geen gebakje neemt, maar dat went ook bij hun wel hoor! 😉 Er is al langer een omslag in voedingsland te zien en ik vind het supergoed dat het nu zelfs zo opvalt dat het nieuws is.

Gevarieerd eten is ook belangrijk

Naast het weglaten van geraffineerde suikers is het ook heel belangrijk om gevarieerd te eten. Een bepaalde maaltijd, zoals broccoli en bloemkool met kip, kan heel gezond zijn, maar als je dit iedere dag eet krijg je toch bepaalde voedingsstoffen niet binnen, omdat die nou eenmaal niet in broccoli, bloemkool en kip zitten. Het is dus belangrijk om te variëren! Een hele leuke manier om eens te kijken of je genoeg varieert in je voeding vond ik de OERsterkChallenge van Richard de Leth, waar ik in oktober aan mee heb gedaan!

De OERsterkchallenge

Het idee was simpel, schrijf alle voedingsmiddelen op die je eet en drinkt, 4 weken lang. Het doel was om minstens 100 verschillende dingen te eten en drinken. Onbewerkte voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, kruiden, etc. kon je allemaal als aparte voedingsmiddelen opschrijven. Maar geraffineerde producten, zoals een saus uit een pot was dan 1 voedingsmiddel en dus niet alle ingrediënten die in de pot zaten apart. Niet dat ik die eet, maar even als voorbeeld 😉 . De stelling is dan dus ook eigenlijk dat als je veel verse ingrediënten eet je vrij snel aan de 100 zal zitten, maar eet je vooral uit pakjes en zakjes dan tellen die maar als 1 ding, omdat die erg geraffineerd zijn, en dan zal het lastiger worden om 100 voedingsmiddelen te eten in 4 weken.

100 ingrediënten in 1,5 week!

Ik begon vol goede moed met alles op te schrijven wat ik at en dronk en ik ging als een malle! Binnen 1,5 week had ik de 100 ingrediënten bij elkaar! Hier zaten ook zeker wel wat ongezonde dingen bij, maar toch zeker 90% was gezond! (pin me er niet op vast, ik heb het niet precies berekend, dit is een schatting als ik mijn lijst zo zie 😉 )

Daarna ging het trager

Ik merkte wel dat ik na die 100 ingrediënten in een cirkeltje terecht kwam, aangezien je bepaalde combinaties van ingrediënten toch wel snel iedere week weer terug laat komen, en aan het eind van de 4 weken zat ik op 116 ingrediënten. De laatste 2,5 week gaat dus echt minder snel dan de eerste 1,5 week 😉 . Maar! De challenge was geslaagd! Ik ben OERsterk! 😉

Mijn voedingslijst:

Oersterkchallenge

Winactie gewonnen!

Een leuke bijkomstigheid van deze OERsterkChallenge was dat als je je ervaringen zou delen op Facebook en Instagram met de hashtag #OERsterkChallenge je kans zou maken op het nieuwe boek Oersterk Eten van Richard de Leth! Alle andere boeken van hem had ik al, maar deze nog niet! Dus ik ben druk bezig geweest met telkens een foto maken van wat ik at en dit te delen op Facebook en Instagram, want ik moest en zou dat boek hebben hihi 😉 . Mensen in mijn vriendenlijst zullen vast helemaal gestoord zijn geworden van mijn maaltijden iedere dag, maar hé! Ik heb wel dat boek gewonnen! 😛 Dus het was de moeite waard! Nu is de serie weer compleet. Ik heb er al een aantal dingen uit klaar gemaakt en ik moet zeggen, het is een aanrader!

En nu jij 🙂

Wil jij ook eens kijken hoe gevarieerd je eigenlijk eet en drinkt? Schrijf ook eens 4 weken lang alles op wat je eet en drinkt en kijk eens hoe ver jij richting de 100 komt. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Mijn ervaring met de OERsterkChallenge
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *