In 2015 ben ik naar 2 lezingen van Juglen Zwaan geweest, in De Lier. Daar sprak hij al over dat hij met een nieuw boek bezig was, waarin hij alle groenten- en fruitsoorten aan bod zou laten komen. Ik had toen al zo’n idee van hé, dat is handig! En al die tijd heeft in mijn achterhoofd gezeten dat dat boek van Juglen er toch een keer ineens zou moeten komen. En ja hoor! Een paar weken geleden was dan de melding op Facebook. De voedingswijzer! Hij was toen nog in de voorverkoop en dat heb ik toen meteen gedaan! Vorige week had ik hem in huis en hier lees je mijn review over dit boek.

Eerste indruk

Het boek is heel mooi! De kleur spat er vanaf! Het is een dik, zwaar, hardcover boek, wat bestaat uit 480 pagina’s. Je hebt echt iets in je handen. Er zit zelfs een bladwijzersliertje tussen, zodat je weet waar je bent gebleven. De pagina’s zijn zelf ook vol met gezellige kleuren en de letters zijn heerlijk groot en goed leesbaar.

De inhoud

Dit boek bevat heeeel veeeeel informatie. Het eerste deel bestaat uit beschrijvingen van alle soorten groenten, fruit, noten, zaden, granen, dranken en oliën. Hierbij wordt vermeld waar het product vandaan komt, waar het goed voor is, eventueel waar het minder goed voor is en soms ook hoe je het moet eten. Hier een voorbeeld van de aalbes en de aardbei:

aardbei aalbes

En nog een voorbeeld over cacao:

cacao

Vervolgens staat er informatie te lezen over de voedingsleer, zoals vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen, enz en informatie over plantenstoffen en antinutriënten. Handig als je hier nog niet veel van weet.

De rest van het boek bestaat uit een hele berg aan tabellen met daarin allerlei uiteenlopende dingen beschreven. Bijvoorbeeld waar bepaalde allergenen in zitten. Hoeveel je van welke stof nodig hebt per dag. Hoeveel micronutriënten, vitaminen en andere voedingsstoffen in bepaalde voedingsmiddelen zit.

Ook een seizoenswijzer is te vinden met de seizoensgroenten en -fruit per maand. En een bestrijdingsmiddelenwijzer. Verder worden veel aandoeningen genoemd, met daarbij welke voedingsmiddelen hier goed tegen zijn, in wat voor onderzoek dit getest is en hoe groot het effect is. Deze vond ik erg grappig. 😉 Chocola is het antwoord op alles! Ik wist het! 😉

Ook zit er een lijst in waar je wat moet bewaren. Handig! Ik zie dat ik de courgette en paprika precies verkeerd om doe! De courgette moet in de koelkast. De paprika juist niet. Laat ik het nou precies andersom doen. 😉 Daarnaast zijn er nog veel meer wijzers in te vinden met enorm waardevolle informatie. Te veel om op te noemen.

Bronnen

Verder zijn er 62 pagina’s vol met bronnen te vinden! Ik werk zelf ook in het wetenschappelijk onderzoek (naar Huntington en Alzheimer) en hou er van als je kan terugzoeken waar iemand zijn informatie vandaan heeft. Ik ben hier dus heel blij mee! Hier een voorbeeld van 2 van deze pagina’s, om te laten zien hoeveel bronnen er wel niet zijn gebruikt:

Conclusie

Dit boek bevat heel veel enorm waardevolle informatie. Ik ben blij dat ik hem meteen gekocht heb. Het is een mooi overzicht van alle informatie die er te vinden is over onbewerkte voeding. En ik vind het superhandig dat je hierin kunt opzoeken welk voedingsmiddel goed is bij welke aandoening. Of bijvoorbeeld om op te zoeken wat een bepaald voedingsmiddel voor eigenschappen heeft als je iets nieuws ziet in de supermarkt. Zoals ik had met de cactusvijg en de cherimoya.

Ik zou het iedereen die geïnteresseerd is in gezonde voeding aanraden om dit boek te kopen. Zoveel informatie bij elkaar vindt je niet in een ander boek.

Wil je dit boek ook gaan bestellen? Als je dat via onderstaande link doet help je Natuurlijk Linda een beetje!

Bovenstaande link is een affiliate link. Hiermee help je NatuurlijkLinda.nl

Boekreview: Juglen Zwaan – Voedingswijzer
Getagd op:                        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *