Het boek “Nooit meer te druk” kreeg ik bij de inschrijving voor de cursus Orthomoleculaire voeding voor kinderen. Het heeft een hele tijd in de kast gelegen. Maar toen ik mijn blog over het wel of niet hebben van een burn-out schreef dacht ik ineens weer aan dit boek en ben ik het gaan lezen. En dat blijkt nu achteraf een heel goed idee te zijn geweest!

Tony Crabbe

Tony Crabbe is als bedrijfspsycholoog werkzaam voor onder andere Microsoft, Disney, Salesforce, News Corp, Cisco, HSBC, American Express en de World Bank. Daarnaast is hij wetenschappelijk onderzoeker op het gebied van organisatiepsychologie, verbonden aan het Birckbeck College van de Universiteit van Londen. Hij woont samen met zijn gezien in Spanje, maar als consultant brengt hij een groot deel van zijn tijd door in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. (Bron: Nooit meer te druk)

Eerste indruk

Het boek ziet er vrolijk en helder uit. De voorkant is wit. De zijkant van het boek is blauw, met allerlei woorden erop. Woorden als stomerij, garage, inbox, Facebook, bloemen, solliciteren. Allerlei dingen die een mens te doen zou kunnen hebben zeg maar. Ik heb zo’n zijkant nooit eerder gezien, maar ik vind het een top idee en heel mooi! Dus ik word al blij van de buitenkant. 😉

De inhoud

Het boek bestaat uit 3 onderdelen.
– Het eerste is “Beheersing”, hoe kunnen we ons leven weer zelf gaan beheersen.
– Het tweede deel is “Onderscheiding”, hoe onderscheid jij je van je collega’s of vrienden.
– Het derde en laatste deel is “Betrokkenheid”, hoe wordt je gelukkiger door prioriteit te geven aan jou waarden en je te richten op wat je werkelijk belangrijk vindt.
Ieder hoofdstuk heeft aan het eind ook een samenvatting, zodat je alles nog even overzichtelijk op een rijtje hebt.
Helemaal aan het eind van het boek vertelt Tony ook hoe je je voorgenomen acties ook echt kunt integreren in jou leven. Wat ik ook fijn vind is dat Tony veel bronnen aanhaalt. Alle bronnen worden aangegeven in de tekst als getal en achterin het boek staat een enorme lijst van al die bronnen. Ik vind het altijd fijn als dit gedaan wordt, aangezien je dan verder kunt kijken dan dat wat de schrijver in het boek heeft opgenomen.

Mijn leerpunten

Waarschijnlijk zal iedereen andere leerpunten uit dit boek halen. En ik misschien ook andere punten wanneer ik het bijvoorbeeld over een jaar nog eens zou lezen. Maar mijn leerpunten op dit moment uit dit boek zijn als volgt:
– Tijdmanagement, ofwel multitasking, is niet efficiënt. Aandachtmanagement is dat wel
– Niet denken “Doe ik dit wel of niet?”, maar denken “Doe ik dit of dat?”
– Focus! Versnipperde aandacht is geen aandacht
– Druk zijn is geen merk en onderscheidt je niet van anderen
– Begin de dag met je belangrijkste actiepunt. E-mail en sociale media is dat niet!
– Weet wat je wilt en wees daar duidelijk over. Dat is beter voor jouzelf en de mensen om je heen
– Breng verandering in je leven aan in kleine porties tegelijk
– Denk niet aan meer geld, status en populariteit, maar juist aan meer als in persoonlijke groei en relaties met anderen. De rest komt dan vanzelf

Actie!

Ik heb ook meteen al het een en ander in praktijk gebracht!
– Als ik op mijn werk aankom kijk ik niet meer eerst mijn e-mail. Ik kijk eerst naar mijn agenda wat ik ook alweer gepland had (want als ik naar huis ga vergeet ik ook bijna meteen wat ik had bedacht voor de volgende dag. Daarom zet ik alles in mijn Outlook agenda. Dan hoef ik het ook niet te onthouden en is mijn hoofd dus lekker leeg :D) en ga dat dan ook meteen doen. Het geeft een goed gevoel voor de rest van de dag als 1 of meer activiteit(en) al meteen gedaan zijn!
– Verder heb ik duidelijk gemaakt wat ik wil qua werk. Fulltime naar de afdeling die mij daarvoor heeft gevraagd! En dus niet nog 1 dag van de week voor de afdeling waar ik eerst ook de helft van de tijd werkte. Daar was eerst even sprake van. Maar ik zie nu in dat dat geen goed idee is. Zo kan ik mij focussen op 1 onderwerp. 2 leerpunten in 1 dus! 😉 (duidelijkheid en focus)
– Aandachtmanagement probeer ik ook meer te doen. Dus niet 3 dingen tegelijk, maar 1 ding heel aandachtig en daarna het andere. Ik ben nu vooral nog bezig met herkennen dat ik erg veel tegelijk doe. Wat op zich goede multitasking is. Maar ik heb nu geleerd dat dat niet persé efficiënt is. Wat ik nu ook wel herken inderdaad. Iets nieuws integreren begint bij herkenning dat je het doet, dus dit is al goed!
Lekker bezig zeg ik! 😀

Conclusie

Dit boek is een heel fijn boek als je op zoek bent naar handvaten om meer grip te krijgen op je leven. Het helpt om keuzes te maken, zodat je niet meer almaar zegt dat je druk bent. Zoals eerder gezegd, druk zijn is geen merk, je onderscheid je er niet mee en je hebt er niks aan. Ook buiten je werk kan je veel aan dit boek hebben! Dingen als je telefoon eens niet de hele tijd bij je houden of de dingen die je in huis moet doen of hoe je efficiënter met je vrienden om kan gaan. Het boek heeft veel tekst en je moet echt wel je hoofd erbij houden als je het aan het lezen bent. Maar als je er eenmaal in zit wil je de rest ook verder lezen!

*Relaxt gezond, dat is pas gezond!*

Dit is een affiliate link. Door hierop te klikken en, wat dan ook, te bestellen, help je NatuurlijkLinda.nl. Dank je wel!

Boekreview: Tony Crabbe – Nooit meer te druk