Hello Fresh. Je ziet ze op beurzen, markten, kortingsbonnen in tijdschriften en ook telefonisch weten ze mij regelmatig te vinden. Vooral de prijs hield mij tegen om op de aanbiedingen in te gaan. Totdat vrienden van ons met een kortingscode kwamen voor de eerste box gratis! Opzeggen wanneer je wilt. Dus ook na 1 box! 😉 5 keer gratis eten dus en daarna is het meteen klaar. Omdat ik toch wel erg benieuwd was hebben we dit maar eens gedaan. In deze blog vertel ik je mijn ervaringen. Met foto’s! 😀

Eerste indruk

In je Hello Fresh account kan je per week aangeven welke maaltijden je in je box wilt. Er zijn er een stuk of 10 waar je uit kunt kiezen. Deze week was er alleen best veel met kaas en daar walgt Frank van. En soep ziet hij niet als avondeten, dus die viel ook af. Uiteindelijk hebben we er vijf uitgekozen die ons wel wat leken.
De bezorgdag en het tijdstip kan je zelf bepalen in je account. De bezorger konden we via de link in een sms precies volgen. Ik kon zo zien welke route hij nam naar ons toe. Best grappig. We kregen een grote doos die koud aanvoelde. Ik denk dat het bezorgbusje gekoeld is. In de doos zitten verschillende kartonnen doosjes met daarin per maaltijd alle ingrediënten. Ook zitten er uitgebreide recepten bij. Er staat zelfs aangegeven op de kaarten waar je de ingrediënten moet bewaren. En ook hoeveel je moet gebruiken, al kwamen we hier achter toen we al een hele rode peper door het tweede recept hadden gedaan. 😉 Dit bleek een halve te moeten zijn. Maar pittig was het nog steeds niet.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de recepten te maken zoals ze bedoeld waren. Ik kan wel meteen alles aan gaan passen, maar ik vind dat ik dan niet goed ervaar wat Hello Fresh echt is. Heb je geen zin om alle maaltijden apart te lezen, scroll dan meteen naar beneden naar de kosten (!), mijn bevindingen op een rijtje en mijn conclusie! Vind je het wel leuk, lees dan per gerecht wat we hadden en wat ik ervan vond.

Dag 1, Mediterrane tabouleh met varkenshaasreepjes

De ingrediënten:
– 1 ui
– 1 tomaat (later in de week bleek dat er op de kaarten aangegeven staat hoeveel je van alles moet gebruiken en zag ik dat we hier eigenlijk 3 tomaten hadden moeten nemen hihi)
– Sla 60 gram
– Gyros varkenshaasreepjes 240 gram
– Volkoren bulgur 170 gram
– Verse munt, koriander en krulpeterselie

Zelf moesten we groentenbouillon toevoegen. Dit heb ik niet, want dit eet ik niet. Die tabletten hebben veel te veel zooi en ik heb ook geen zin om het zelf te maken. Dus gewoon water met wat zout en peper gebruikt. 😉
Ik was blij verrast toen ik zag dat de bulgur volkoren is! Maar verder vond ik het een beetje chemisch smaken. Ik denk door de varkensreepjes, want hier zaten allerlei E-nummers en dextrose in. Ook vind ik de hoeveelheid groenten wat krap en de hoeveelheid koolhydraten in de vorm van bulgur juist weer erg veel. Voor een eerste kennismaking met Hello Fresh vond ik dit een beetje teleurstellend.

Dag 2, Aziatische nasi met spinazie

De ingrediënten:
– 1 ui
– Spinazie 400 gram
– Basmatirijst 170 gram
– ½ rode peper
– 1 knoflookteen
– 2 eieren (vrije uitloop, dat wel, maar granen en mais gevoerd. Mais is niet gezond, dus dat is jammer. En als de kip dit eet, krijg jij dat ook binnen. Over mais schrijf ik later nog eens meer)
– Pinda’s 40 gram (ik mocht alles hiervan nemen, want Frank heeft een notenallergie)
– Sojasaus (van Kikkoman, dus zonder suiker, top!)
– Mangochutney (lees: suiker met een klein beetje mango)
– We hebben er zelf nog kip bij gedaan, omdat Frank het niet aankan als er geen kip of vlees of vis bij zijn avondeten zit 😉

Dit gerecht vond ik best lekker. Ik vrees alleen dat dat vooral door de mangochutney, oftewel suiker, kwam. 😉 De hoeveelheid groenten was precies goed als je je aan 2 ons groenten per dag houdt. En weer was de hoeveelheid koolhydraten, dit keer in de vorm van basmatirijst, enorm. De maaltijd op zich verschilt verder niet veel van wat we zelf wel zouden kunnen maken, alleen dan zonder suikerchutney en met zilvervliesrijst en meer groenten. Vandaag hielden we zelfs wat over, wat Frank mee naar zijn werk heeft genomen. Alleen is dan natuurlijk de hoeveelheid groenten per persoon niet meer goed….

Dag 3, Kabeljauw met gekruide groenten

De ingrediënten:
– Kabeljauw 200 gram
– Sperziebonen 300 gram
– Rode paprika 160 gram
– ½ rode peper
– Zilvervliesrijst 150 gram
– Sesamzaad
– Currykruiden gedroogd
– Sojasaus

Deze maaltijd vond ik een beetje smakeloos. Normaal gooien we ons halve kruidenkastje in het eten, dus als er alleen een beetje currykruiden in zit heeft het voor ons al snel wat weinig smaak. De smaak kwam vooral van de sojasaus en de sesam. Verder zat er niet veel smaak aan. Maar ze gebruikten nu dus wel zilvervliesrijst! Jeee. Wel weer een gigantische hoeveelheid rijst en ook net aan genoeg groenten voor 2 personen. De gigantische hoeveelheid koolhydraten ben ik nu maar gaan zien als een poging om misschien eens aan te kunnen komen. Maar later in de week blijkt dat ik alleen een dikke buik krijg van al die koolhydraten, maar geen grammetje aankom in gewicht… Mijn positieve draai aan het geheel is dus helaas niet uitgekomen. Owja, en de maaltijd heet gekruide groenten, maar de groenten smaakten helemaal niet gekruid.

Dag 4, Gevulde aubergine met parelgerst en yoghurt

De ingrediënten:
– Aubergine 270 gram
– Parelgerst (ik dacht “dat klinkt leuk!”, blijkt het gerst zonder velletje te zijn, dus zeg maar de witte rijst onder de gerst. Helaas zijn dus alle voedingsstoffen uit het omhulsel eraf gehaald  )
– 1 ui
– Zoete aardappel 220 gram (Jeee, geen gewone maar zoete!)
– 2 tomaten
– 2 knoflooktenen
– 100 ml yoghurt
– Harissa (kruidenprutje, met best prima ingrediënten!)
– Gedroogde rozemarijn
– Verse krulpeterselie en koriander

Leuk om eens gerst te eten, al is het dan parelgerst. Dit had ik nog nooit op. Ik ga hierna wel eens echte gerst kopen denk ik! Ik vond dit gerecht lekker! En er zat genoeg groenten in, doordat je zoete aardappel ook mag meerekenen als groenten. Hiervan hielden we ook over en Frank heeft dit meegenomen naar zijn werk de volgende dag. De koolhydraten en groenten waren dit keer dus prima in verhouding. Ook hierbij hebben we zelf nog kip toegevoegd. Ik moet toch ergens mijn eiwitten vandaan halen. Daar krijg ik tenminste geen dikke buik van. En die ontbraken wel compleet in deze maaltijd.

Dag 5, Fettuccine met warmgerookte makreel

De ingrediënten:
– Gerookte makreel 150 gram
– 1 rode paprika
– 250 gram cherrytomaten
– 180 gram fettuccine (met koken ging het samen klonten, dus dit konden we niet meer allemaal eten. Maar goed, het was toch veel te veel, dus uiteindelijk bleef er een prima hoeveelheid over)
– Verse oregano
– 1 sjalot
– 1 knoflookteen
– 100 ml crème fraîche (biologisch)

Dit was echt vies…. Ik werd er misselijk van. Frank vond het zelfs nog viezer dan ik. Omdat ik al zeker 4 jaar geen crème fraîche gegeten heb was ik denk ik even vergeten dat dit niet zo lekker valt bij mij. Aangezien we verder ook niet echt iets noemenswaardigs in huis hadden zijn we maar langs de snackbar gelopen voor een broodje kroket haha. Ja, geloof het of niet, dat valt wel prima in mijn buik. 😉

De kosten

Ik hou van cijfertjes! Voor ons was deze week nu gratis. Maar normaal zou je er 49 euro voor betalen. 5 maaltijden voor 2 personen dus. Dus ik heb alle ingrediënten opgezocht in de Appie webshop en gekeken wat je kwijt zou zijn als je alle ingrediënten daar zou gaan kopen. Ik kom nooit bij de AH, omdat die veel te duur is, maar als ik het hiermee uitreken zou het bij de Lidl alleen maar nog veel goedkoper worden. Het resultaat: als je alles zelf gaat kopen bij de AH ben je rond de 30 euro kwijt. Je betaalt dus 19 euro voor het laten verzinnen en bezorgen van je eten. Ik vind dit echt een heel groot verschil…

En m’n lunch dan?

Normaal maken we voor het avondeten zoveel dat we het ook mee kunnen nemen als lunch de volgende dag. Nu hadden we dus maar 2 keer dat Frank het mee kon nemen. Ik heb 2 keer wat gekocht op mijn werk en 2 keer heb ik apart nog salades staan maken voor de lunch. (Deze komen terug in de review die ik nog ga schrijven over On the go van Rens Kroes!) Daardoor sta ik dus zo’n beetje de hele avond eten te maken! Dit vind ik wel een groot nadeel. En natuurlijk kunnen we dan, zoals de Hello Fresh verkopers zeggen, een box nemen voor 4 personen, maar dan ben je dus 89 euro voor 5 dagen kwijt! Belachelijk….

Mijn bevindingen

– Erg veel koolhydraten, tegen juist erg weinig eiwitbronnen en weinig groenten
– Vegetarische maaltijden zijn al helemaal laag in eiwitten. Het wordt niet eens aangevuld met noten, zaden of peulvruchten. Terwijl eiwitten juist zo belangrijk zijn voor een verzadigd gevoel.
– Zo’n beetje alle gerechten waar je uit kunt kiezen bevatten lactose of gluten. Als je hier allergisch voor bent ben je dus verloren met deze boxen.
– Het is erg duur voor wat je krijgt. De groenten zijn goedkope en simpele groenten en er zit niet eens altijd vlees of vis bij en vrijwel niks is biologisch. De crème fraîche was volgens mij het enige wat biologisch was.
– Er wordt veel gebruik gemaakt van nachtschade groenten (paprika, peper, tomaat, aubergine in dit geval). Vooral vrouwen kunnen hier veel last van krijgen. In deze blog lees je hoe het zit met nachtschades.
– Ik sta de halve avond in de keuken, omdat ik ook nog lunch moet maken
– En het belangrijkste van alles: het is niet eens altijd lekker. 2 van de 5 maaltijden (de eerste en de laatste) vond ik echt niet lekker en een andere was smaakloos.

Mijn eindconclusie

Ik vind deze box duur en niet echt lekker. Het bevat veel lactose van koeien, die ik eigenlijk juist probeer zo weinig mogelijk te nemen. En veel witte producten, zoals de parelgerst en basmatirijst. Deze zou ik normaal niet eten, omdat volkoren varianten veel gezonder zijn.
Ik heb eindelijk eens een Hello Fresh box geprobeerd! Ik heb ook meteen wat ideeën gekregen voor nieuwe blogs, die dus binnenkort online zullen komen. Als ze mij nu nog een box proberen te verkopen heb ik een gegrond argument om ze meteen af te wijzen. Ik ben blij dat we het eens geprobeerd hebben. Maar ik ben nog veel blijer dat ik nu weer lekker mijn eigen bedachte eten mag eten! Mijn favoriet blijft toch echt de groenten uit de oven, zoals bijvoorbeeld deze wortel met courgette! Lekker wat rijst en een kippetje of kalkoen erbij en smullen maar! 😀

*Relaxt gezond, dat is pas gezond.

Mijn ervaring met Hello Fresh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *