Ik heb de Fitbit Flex nu een half jaar. Het is een activity tracker en ik vind het een superleuke gadget. Ik bewoog al veel, maar ben er nog net wat meer door gaan bewegen. Ook met hardlopen wat ik sinds kort doe is het leuk dat je kan zien wat je gedaan hebt. En ik vind het leuk dat je inzicht krijg in hoeveel je nu eigenlijk echt beweegt. In deze review schrijf ik wat de Fitbit Flex allemaal kan.

Design

Het apparaatje is lekker klein. Het is slank en niet heel opvallend en kan daardoor bij iedere outfit gedragen worden. Ik heb een blauwe, maar er zijn heel veel verschillende kleuren bandjes te koop. Dus als je wilt kun je die afwisselen. Het bandje maak je vast met een drukkertje, zoals je op het plaatje kan zien. De Flex wordt standaard geleverd met een klein en een groot bandje. Hier hoef je bij de koop dus nog niet over na te denken.

Batterij

De tracker kan je dus uit het bandje halen om hem in een ander bandje te doen, maar dit is ook nodig om hem op te laden. Ik merk dat als je niet te vaak synchroniseert met de app op je telefoon je toch zeker 4 dagen met de batterij kunt doen. Opladen gaat vrij snel. Met zo’n 1,5 uur is hij alweer vol. Opladen gaat via USB. Ik doe hem dus vaak in de lader als ik in de auto zit, aangezien ik 45-60 minuten enkele reis naar mijn werk heb. Zo mis ik geen stappen. 😉 Mocht je niet zo lang in de auto zitten, maar wel een hele tijd achter je computer op je werk dan kan je hem dan opladen.

fitbit-tracker-los

Stappen tellen

De belangrijkste functie van de Flex is het tellen van je stappen. Eerder legde ik al uit waarom 10.000 stappen optimaal is. Dit is ook het doel wat standaard staat ingesteld. Maar je kunt je doel natuurlijk ook anders instellen. De stappen worden zeer secuur gemeten. Als je hem synchroniseert met je telefoon en gaat lopen doet hij er echt een stap bij als je een stap zet.

Display

De Flex heeft een display met 5 lampjes. Deze gaan aan als je er 2 keer op tikt. Ieder lampje staat voor 20% van je ingestelde doel aan stappen per dag. Je ziet hieronder dat bij mij 5 lampjes al branden. Het laatste lampje knippert, wat betekent dat ik nu op 80-100% van mijn doel zit.

fitbit-lampjes

Activiteit

Wanneer je bijvoorbeeld gaat wandelen of hardlopen kan je een activiteit aanzetten. De Flex houdt dan bij hoe lang je onderweg was en aan de hand van de GPS in je telefoon houdt hij ook bij hoe ver je hebt gelopen en je route kun je achteraf bekijken. Ook als je niet zegt dat je een activiteit gaat doen houdt de Flex wel bij hoe lang je actief bent geweest. Deze tijd gaat lopen als je langer dan 10 minuten achtereen actief bent.

Slaap

De Flex houdt ook bij hoe je slaapt. Hij herkent zelf wanneer je gaat slapen en wanneer je weer wakker bent. Hij geeft dan aan in een grafiekje of je rusteloos was, wakker of slapend.

Calorieën

Aan de hand van je leeftijd, gewicht en activiteit wordt ook berekend hoeveel calorieën je hebt verbrand. Ik weet niet hoe precies dit is, want ik kijk nooit naar calorieën. 🙂

Fitbit app

In de Fitbit app op je telefoon kun je alles nakijken. Aantal stappen, actieve minuten, je slaap, activiteiten aanzetten en de afstand die je hebt gelopen. En als je vrienden hebt die ook een Fitbit hebben kun je in een lijstje zien wie er het meest actief is. De app werkt goed. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee. Je hebt alleen wel internet nodig. Dus zit je een keer op vakantie in de bush dan kan je niet synchroniseren.

fitbit-screenshot

Kapot bandje

Na 4 maanden ging mijn bandje kapot… Er kwam een barst in het rubber bij het display. Omdat ik hem niet in een winkel had gekocht, maar van een vriend heb ik Fitbit zelf maar gemaild. In eerste instantie mailden zij terug dat ze niks konden betekenen, omdat ik het niet in een winkel had gekocht. Toen ik een mailtje er achteraan kreeg of ik tevreden was over het contact wat ik had gehad heb ik terug gemaild dat ik dat niet was. Ik vond het raar dat ze ineens niet meer achter hun product staan wanneer het niet uit een winkel komt. Ze zouden mij ook gewoon kunnen geloven dat degene waarvan ik het had gekocht het kleine bandje nooit had gebruikt (en het grote bandje ook maar 2 weken…). Verder leek het mij niet normaal dat het na 4 maanden al kapot zou gaan, of deze nou wel of niet uit een winkel kwam. Toen ineens kreeg ik een mailtje terug dat ik mijn gegevens moest opsturen en ik een nieuw bandje zou krijgen. En inderdaad, een paar dagen later had ik een nieuw bandje! Laat je dus nooit zomaar afschepen! Het nieuwe bandje is nog steeds top! 😉

Nadelen

De grote nadeel voor mij van deze activity tracker is dat deze geen GPS en geen hartslagmeter heeft. Je hebt altijd je telefoon nodig als je wilt weten waar je hebt gelopen en wat je snelheid was. Als je dit niet nodig vindt is het een top apparaatje! Verder kan ik geen nadelen vinden. Behalve dat het bandje erg snel kapot was en ik meer mensen met Fitbits heb gehoord waarvan de bandjes snel kapot gingen.

Conclusie

Superleuke gadget als je wilt weten hoeveel je nu echt actief bent. Het stimuleert ook om meer te gaan lopen. Aangezien ik zo’n beetje alle sporthorloges en activity trackers heb geprobeerd en deze allemaal veeeeel te groot zijn voor mijn polsen blijf ik de Flex voorlopig gebruiken. In combinatie met mijn telefoon mis ik alleen nog de hartslagmeting. Maar ja je kan je afvragen hoe nodig dat is. Je merkt vanzelf dat je hartslag omhoog gaat als je gaat hijgen. 😉 En je telefoon moet je dus wel meenemen, maar op zich is dat ook wel een fijn idee. Als er iets gebeurt tijdens het hardlopen bijvoorbeeld wil je toch kunnen bellen. 🙂
Inmiddels is ook de Fitbit Flex 2 uit. Deze is geschikt om mee te zwemmen, geeft reminders wanneer je te lang zit en herkent zelf je activiteiten, zoals wandelen en hardlopen. Maar wil je gewoon een simpele activity tracker die nu ongetwijfeld nog goedkoper wordt vanwege de nieuwe Flex 2, dan zit je goed met de Fitbit Flex.

Review: Fitbit Flex
Getagd op:

2 gedachten over “Review: Fitbit Flex

• 24 december 2017 om 17:32
    Permalink

Ik ben erg blij met mijn Fitbit. Door bewustwording al 6kg lichter sinds mei dit jaar. Een nadeel: waarom kan @Fitbit niet-gekoppeld worden aan de caloriesteller van de voedingswijzer? Nu Fitbit het zo goed doet op de Nederlandse markt zou ik ze echt adviseren dit met @voedingswijzer te regelen.

Beantwoorden
    • 27 december 2017 om 13:31
      Permalink

Hi Lia, Wat fijn dat je zo’n goede ervaring hebt met Fitbit. 🙂 Bedoel je het Voedingscentrum? Ik ben het niet eens met de ideeën van het voedingscentrum en ik tel geen caloriën, dus ik zou een samenwerking tussen Fitbit en het voedingscentrum eeuwig zonde vinden voor Fitbit. Ik weet wel betere instanties/personen waar Fitbit dan beter mee samen zou kunnen werken. Maargoed, als jij vindt dat dat een goed idee zou zijn hou ik je niet tegen natuurlijk om contact met ze op te nemen. 😉

Beantwoorden