Yeah, we zijn weer onderweg! Hier vindt je mijn reisverslag van onze rondreis door Nepal, inclusief 5 daagse trekking door het Annapurna gebied naar Poon Hill. Lees wat wij meemaken en doe inspiratie op voor jouw eigen reis! Dit verslag zal ik regelmatig aanvullen tijdens onze reis, dus sla de link ook even op en kom regelmatig weer even checken voor nieuwe verhalen. 😀

Dag 1 en 2, Amsterdam naar Kathmandu

Het was even spannend of we op de normale tijd in Kathmandu zouden komen, maar het is gelukt! Om 18:05 was het plan te vertrekken van Amsterdam naar Istanbul. Gisteren waren er al veel annuleringen en vertragingen door de wind en vandaag ook. Bij het afgooien van de bagage zagen we dat er 45 minuten vertraging was. Dit liep uiteindelijk nog verder op en om 19:45 kwam het vliegtuig dan eindelijk in beweging.

Met een geplande overstaptijd van 1 uur en 50 minuten zagen we dit dus niet echt goedkomen. Inmiddels was wel duidelijk dat we met 2 groepen van Sawadee in het vliegtuig zitten, met totaal 30 mensen. En de volgende vlucht gaat 24 uur later…. Dus ergens verwachtten we dat het volgende vliegtuig wel zou wachten. En inderdaad! 00:35 plaatselijke tijd zijn we geland. Dus de piloot heeft wat extra gas gegeven denk ik. Op het vliegveld werden we opgewacht door grondpersoneel en werden we met een hele groep naar de goede gate geleid, die gelukkig dichtbij was. We gingen meteen het vliegtuig in en daarna was het nog even wachten op de bagage en toen konden we gaan, met uiteindelijk 20 minuten vertraging voor dit vliegtuig. Gelukkig blijft de planning dus toch redelijk hetzelfde en hebben we niet ineens een dagje Istanbul ipv Kathmandu. Uiteindelijk kwamen we om 12:00 plaatselijke tijd met een uur vertraging aan in Kathmandu. De schade is dus beperkt gebleven. 🙂 De bagage is gelukkig ook meegekomen en hier ontmoetten we onze Nepalese reisleider Chandra.

Aangekomen bij het Moonlight hotel (ziet er prima uit, met grote kamer) kregen we wat uitleg, sleutels, noodnummers etc en een uur later zouden we de uitgebreide informatie krijgen over de eerste paar dagen. We hadden best wel honger, want inmiddels was het 14:00, dus hebben we in het hotel een soep gegeten op het dakterras, met dit uitzicht.

Natuurlijk Linda Nepal Kathmandu

Prima soep was het en gelukkig niet te veel, zodat we hem snel naar binnen konden gieten voordat we de uitleg kregen. Na de uitleg meteen weer door met de groep om te pinnen, want geld meenemen kon niet. En meteen even een rondje gelopen door Thamel, het deel van de stad waar we nu zitten. Drukke straatjes, met veel brommers, vlaggetjes, sigarettenrook, wierook, uitlaatgassen en gekleurde winkeltjes.

Na weer even een korte opfrispauze zijn we met de groep gaan eten waar we allemaal Nepalese gerechtjes kregen. Waaronder Dal Bhat, wat we nog heel vaak zullen krijgen.

Tussendoor kwamen er ook nog wat mensen een dansje doen, maar niemand was echt geïnteresseerd eigenlijk. 😉 Het eten was heel lekker! Daarna waren we echt helemaal kapot met een nacht overslaan, dus om 22:00 zijn we als een blok in slaap gevallen.

Dag 3, Kathmandu

Vandaag zijn we bij 3 tempels geweest in de Kathmandu vallei, namelijk Durbar Square, de grote boeddha stupa en de Pashupatinath tempel. De gids vertelde ondertussen veel over hoe het in Nepal gaat met boeddhisme en hindoeïsme. Interessant, maar zoveel dat ik bang ben dat ik het meeste alweer vergeten ben. Mijn hersenen staan een beetje uit lijkt het wel. Vakantie hè. 😉

Om 9:00 gingen we op weg na een lekker uitgebreid ontbijt. Eerst dus naar Durbar Square, behoorlijk aangetast door de aardbeving van 2015, maar heel wat stukken zijn ook alweer opgebouwd. Bijzonder om zoveel tempels bij elkaar te zien, met hele mooie details in het houtwerk.

Daarna naar de grote boeddha tempel, voor mij de meest bekende. Dit is waar je omheen kan lopen om aan de gebedsmolens te draaien, met de klok mee natuurlijk. Ik heb een stukje gedaan, maar niet helemaal rond. Het is een echte pelgrimplek. Met de aardbeving is het goude deel eraf gevallen, wat weer gemaakt is.

We zijn er ook op gelopen en hebben nog even bij het naastliggende klooster gekeken. Hier hebben we ook gegeten in een restaurant met uitzicht op de stupa. De foto hierboven heb ik vanaf daar genomen, dat is wel een mooi gezicht! Na het eten zijn we nog even bij een kunstschool geweest, aan hetzelfde plein. De Samsara is uitgelegd, de levenscyclus volgens het boeddhisme. Dit vond ik heel interessant en zeker de opmerking dat iedereen een diamant in zich heeft, maar dat die vervuild is met lagen modder raakte mij. Iedereen kan een boeddha worden!

Als laatste naar de hindoeistische Pashupatinath tempel. Hier worden ook lijkverbrandingen aan de rivier gedaan. Er waren er ook een aantal bezig, maar gelukkig kon je geen lichamen meer zien. Toch een beetje raar wel om naar te kijken. Maarja dat is wel de cultuur hier! Hier heb ik ook een tika (een rode stip) op mijn voorhoofd gezet. 😀 En er liepen sadhoes, kleurrijke heilige hindoeïstische mannen. Die willen geld hebben als je een foto van ze wilt maken, maar ik denk dat ik wel een paar goede “hipshots” heb kunnen maken. 😉

Inmiddels ben ik wat meer geland, na het drukke schema en de vermoeidheid van gisteren. Ik heb nu echt het idee dat ik weer op reis ben. Maar het blijft wel een stad, wat mij gewoon minder enthousiast maakt dan mooie natuur. 😉

Rond 16:30 waren we terug bij het hotel en zijn we om 17:00 met de meeste mensen van de groep gaan eten bij North Field Café, waar ik heerlijke sizzler kip had. Kip wat pruttelend op je bord geserveerd wordt.

Toen we terug waren bij het hotel was het alweer 21:00 (de reisleider had gezegd dat we beter voor 21:00 van straat konden zijn). De tassen alvast maar weer klaargemaakt, want morgen gaan we al om 7:00 rijden. Eerst naar de Monkey tempel en dan naar Nuwakot voor de overnachting.

Dag 4, Kathmandu naar Nuwakot

Vandaag dus heel vroeg de wekker. Het heeft even geduurd voordat ik ook echt wakker was. Voordat we naar Nuwakot gingen rijden was het plan om nog langs de Monkey tempel te gaan, daarom zo vroeg. Er waren inderdaad apen en ook weer veel vlaggetjes. Ook allemaal kleine altaartjes ernaast en mensen die je dingen willen verkopen. We gingen hier vrij vlot ook weer weg, want het is 5 uur rijden naar Nuwakot en de lunch zou daar zijn.

De 5 uur naar Nuwakot waren op zijn zachtst gezegd nogal hobbelig. Een weg is het vaak niet te noemen. Best een uitdaging voor de bus. De route is door Sawadee omgelegd, waardoor we zeker 4 uur meer bustijd hebben. Dat is wel een beetje jammer. De reisleider van de Sawadee groep die naar Everest basecamp gaat zei dat het echt de moeite waard van het rijden is.

We zitten nu in Famous Farm. Het is een heel oude boerderij, met wel hele leuke kamers, met alle deuropeningen heel laag en hele hoge drempels. Natuurlijk heb ik mijn hoofd al een keer gestoten. 😉 Ik weet niet of het beter is dan waar we anders hadden gezeten, dus of het echt de moeite waard is kan ik niet zeggen. Grappig is het wel, zo’n oude boerderij. 🙂

Na even gezeten te hebben zijn we nog naar een oud paleis gelopen, wat 10 minuten hier vandaan ligt. Niet heel groot en met de aardbeving is het beschadigd geraakt waardoor je er niet naar binnen kan. We zijn nog een stukje langs de huizen gelopen die hier in de buurt zijn en toen hadden we weer even wat vrije tijd, met een zonsondergang achter de bergen, die helaas niet mooi kleurde.

Ik vraag mij echt af of dit de moeite van de 4 uur extra bus-uren waard is. En ik ben zeker niet de enige die zich dat afvraagt gelukkig. 😉 Mooi puntje voor het evaluatieformulier, aangezien we hierdoor ook bijna geen tijd meer hebben morgen om bij aankomst in Pokhara nog even wat rond te kijken of om gewoon eens te zitten voordat we de dag erna met de trekking beginnen.

Het eten was wel heel lekker. Dal bhat natuurlijk weer, maar wel nog lekkerder gemaakt dan de vorige keer. 😀

Dag 5, Nuwakot naar Pokhara

Over vandaag kan ik heel kort zijn eigenlijk. Het was geen leuke dag, met heel veel verloren tijd. 7:30 kregen we het ontbijt en om 8:00 gingen we op weg naar Pokhara. Eerst een uur en 3 kwartier letterlijk stuiteren over een weg die er niet echt is, de weg die we gisteren ook hadden genomen. Daarna, met 2 tussenstops, de rest van de dag in de bus, op ook niet al te beste wegen, waarna we om 15:45 aankwamen in Pokhara, hotel Barahi.

Mijn stuitje, nek en rug zijn helemaal door elkaar gerammeld en doen heel veel pijn. Daarna moesten we nog bijna een uur luisteren naar Chandra met uitleg over de trekking. Ik werd echt helemaal gek. Nog langer zitten en omdat hij vrij moeilijk Engels praat begrijpt iedereen hem niet meteen en hij begrijpt ons niet, dus dat duurt 3 keer zo lang als dat het hoeft te duren. Uiteindelijk mochten we dan gaan. We konden nog even door het plaatsje lopen en daarna zijn we gaan eten bij Moondance, heerlijke kip tandoori gegeten!

Het is een heel leuk plaatsje, waar we volgens de originele planning de hele middag hadden kunnen besteden, maar nu dus niet door de verandering in het programma. 4 uur te veel in de bus voor een locatie die dat echt niet waard was gisteren. Sawadee kan een hoop mailtjes verwachten na afloop, want veel mensen hebben dit al aangegeven te gaan doen.

Na het eten de tassen klaar gemaakt. Eentje om mee te nemen met max 16 kg en eentje om in het hotel te laten, waar we zaterdag weer terug zijn. Dit had ik liever op mijn gemak in de middag gedaan, omdat we nooit een meerdaagse trekking hebben gedaan en we er dus echt even goed bij na moeten denken. Maar dit werd dus even snel vanavond voor het slapen.

Morgen gaan we om 7:30 Eerst weer 1,5 uur met de bus en dan begint eindelijk de trekking. 4 x 24 uur geen bus!!! Ik kijk er enorm naar uit en ben benieuwd hoe ik de trekking zal doorkomen. Geen Wi-Fi en geen onbeperkte stroom op de berg als het goed is dus als we weer terug zijn in Pokhara ben ik weer online. 🙂

Wordt vervolgd! 😀

Dag 6 t/m 10 Trekking Poon Hill

Deze dagen gaan we een 5-daagse trekking doen door het Annapurna gebied met als doel op dag 3 Poon Hill te bereiken. Klik even verder voor het verslag van deze trekking, want anders wordt het hier wat te veel. 🙂 Pas online natuurlijk als de trekking ook echt is geweest, maar ik heb het linkje alvast gemaakt toen we nog thuis waren. 😀