Drie weken hebben we vrij. Heel last-minute hebben we dan toch besloten wat we gaan doen. Eerst een week thuis, dan een week Zuid-Limburg en dan een week meer het noorden van Limburg. Geen buitenland, want ik had geen zin in geneuzel met kapjes, testen, niet weten of je überhaupt nog naar huis kan, enz. Dus dan maar Nederland, maar dan wilde ik wel het idee hebben dat ik toch een beetje in buitenland ben en met de heuvels en het accent van de mensen in Zuid-Limburg lukt dat aardig. Dit verslag is van de eerste week Limburg, in Zuid-Limburg dus, om precies te zijn in Vaals! Lees je mee? Misschien ga jij hier ook wel heen en kan je hier ideeën vinden van wat je allemaal kunt doen. 😀

Dag 1, Aankomst Vaals

We zijn aangekomen in Vaals! Eind van de middag, want na 16:00 mag je het huisje in en we hadden file. Om precies te zijn zitten we in een bungalow type 6C3 in Landal Hoog Vaals. We zitten in een bungalow die een mooie uitkijk heeft over andere huisjes heen, dus dat geeft mooie plaatjes met nevel in de ochtend en zonsondergang in de avond. Een ruime bungalow, met bubbelbad. In de avond hebben we een rondje over en rond het park gelopen na het eten. De Lidl zit ook in Vaals, dus daar hebben we boodschappen gedaan.

Dag 2, Wandeling bij Vaals

Vandaag zijn we een wandeling gaan maken. We liepen de noordelijke loop van de route.nl wandelroute “Wandelen door de schitterende omgeving van Vaals”. Hier loop je vanuit het bungalowpark zo naartoe, dus dat is makkelijk. Mooi rondje door bos en langs weilanden. Ook kwamen we langs een oude watermolen, waar we ook even binnen konden kijken. Totaal was het rondje wat wij deden 8,5 km. Het was behoorlijk warm, een goed begin van de week!

Vaals koeien

’s Middags zijn we nog even naar Vaals gelopen. Een rondje door de winkelstraat, wat gedronken en natuurlijk vlaai gegeten. Bij Vols, want de rest van de cafés hadden terrassen met een erg hoge gemiddelde leeftijd. 😉 Bij Vols viel dit wel mee. Een bezoek aan Limburg is niet compleet zonder vlaai, dus dit mag best een keertje. 😀

Dag 3, Wandeling Vijlenerbos

Vanochtend heb ik eerst een online yogales gevolgd en Frank is gaan hardlopen. Na de lunch zijn we weer gaan wandelen. Dit keer vanaf restaurant Lodge, Epenerbaan 1 in Vaals. Hier staat een bord bij de parkeerplaats aan de overkant met een hoop routes. We hebben hiervan de route Kerperbosroute SBB35 gelopen. We liepen ergens verkeerd, dus de beloofde 5,6 km werd 6,6 km. Maar het was een mooie route door bos heen en langs open velden, dus het geeft niet dat het wat langer werd.

Vijlenerbos

’s Avonds zijn we gaan eten bij Taverne Chalet in Vaals, waar je in 10 minuten heen loopt vanuit het Landal park. Helaas kan een restaurant soms toch tegenvallen. Het eten was prima, maar meer dan prima ook echt niet. Ik had lamskoteletten en ik ben misschien wat verwend door de lamkoteletten bij De Lantaern in Maassluis, maar het stelde niet veel voor. De prijs was dan ook niet erg hoog, dus dat viel weer mee. Maar mocht je dit lezen en een restaurant zoeken om te gaan eten, kies dan lekker een andere. 😉

Dag 4, Gaia Zoo

Al zo lang willen we naar de Gaia Zoo, gewoon omdat we er nog niet geweest zijn! Eindelijk zitten we nu in de buurt, dus vandaag zijn we geweest. Met 50% korting met ons Blijdorp abonnement. Dus heb je een abonnement op een andere dierentuin, kijk dan even of je korting krijgt!
De dierentuin heeft grote buitenverblijven en ook een aantal dieren die we nog niet eerder in een dierentuin hadden gezien. Zoals de veelvraat, de boshond, de grootoorvos (ja, die heeft hele grote oren) en de beverrat. We hebben hier bijna 4 uur rondgelopen, inclusief het eten van een broodje in het restaurant. Ook nog even een praatje gehad met een vrijwilliger in het “Limburg huis”, die ons nog een tip gaf dat het leuk wandelen is door de groeve bij Maastricht. Die houden we in ons achterhoofd! Zeker leuk om heen te gaan als je in de buurt bent.

Leeuw Gaia zoo

Op de terugweg naar het huisje zijn we nog even langs het Drielandenpunt gereden. Als je dan zo dichtbij bent, “moet” je die toch even aangetikt hebben. 😉

Dag 5, Fluweelengrot Valkenburg

Ik wilde Zuid-Limburg niet verlaten zonder in een grot te zijn geweest, dus vandaag zijn we naar de Fluweelengrot en bijbehorende kasteelruïne gegaan. We hebben voor deze gekozen, omdat je hier met een gids de grot in gaat, dus ook verhalen hoort. Er zijn mooie muurschilderingen te zien en de verhalen erachter zijn ook bijzonder om te horen. Je kan je eigenlijk niet voorstellen hoe mensen hier gewerkt moeten hebben en met de oorlog ook ondergedoken hebben gezeten. Vanuit de rondleiding loop je door de kasteelruïne, maar daar ben je op zich vrij snel weer doorheen.

Fluweelengrot muurschildering

Hierna zijn we een rondje door Valkenburg gelopen. Er waren veel winkels dicht, omdat het dinsdag is en dat is blijkbaar geen dag om je winkel open te hebben. Geen seconde over nagedacht. Daarnaast waren een aantal winkels en restaurants dicht doordat ze het nog niet terug op de rit hebben na de overstromingen van 2 maanden geleden. We hebben geluncht bij Brownies & Downies, waar ik een heerlijke geitenkaassalade nam.

’s Avonds hebben we gegeten bij Vols in Vaals, op loopafstand van het Landal park. Hier had ik een variatie op de poké bowl, met teriyaki kip. Aanrader als je in de buurt bent.

Dag 6, Groeve van Sint Pietersberg

Vanochtend heb ik eerst weer even een online yogales meegepakt. Zo handig dat dat online kan! Daarna zijn we naar de Sint Pietersberg bij Maastricht gereden om daar een route te lopen van Natuurmonumenten, Groeve route Sint Pietersberg, van 7,5 km. Naar aanleiding van de tip die we kregen van de man in de Gaia zoo. Dit is de enige aangegeven paaltjesroute die ook door de kalksteengroeve gaat. Het is wel klimmen hier en daar, maar dan weet je weer dat je leeft!

Ze raden aan de route met de klok mee te lopen, omdat je dan de trappen naar beneden neemt. Wij zijn gewoon gaan lopen toen we een geel bordje zagen vanaf de parkeerplaats en dat bleek juist tegen de klok in te zijn. Voordeel daarvan is dat je 1 keer een klim de trappen op hebt en niet heel gestaag omhoog aan de andere kant van de groeve. Hierdoor loop je in tijd minder lang omhoog. Dat vinden mijn kuiten toch een beter idee. Ik ben niet zo goed in omhoog lopen… Dus het was prima om deze richting op te lopen. Zoals de beschrijving al zegt, goede schoenen en een goede conditie zijn nodig en dat klopt inderdaad. Fijn dat de conclusie is dat mijn conditie best ok is. 😀 Ik zou op zich wel vaker een wat uitdagender wandeling doen met wat klimmetjes hier en daar. Maar dat is in het vlakke Zuid-Holland niet echt te vinden.

In de groeve zit ook een restaurantje en daar hebben we lekker wat gedronken (ik had tisane thee, een mix van kruiden van een plaatselijk kasteel geloof ik, lekker in ieder geval!) en een stuk vlaai, want dat mag wel 2 keer in een week als je in Limburg bent toch? 😉

Groeve Sint Pietersberg

Na het eten zijn we nog net over de grens naar Kaufland in Duitsland gereden. Daar zijn de boodschappen goedkoper is het zeggen, dus we wilden even kijken. Het blijkt wel dat je niet alles blind mee moet nemen. Sommige dingen, zoals douchegel, is echt niet goedkoper. Wel waren de tandenragertjes een stuk goedkoper die ik altijd gebruik. En ik heb 4 pakjes Yogi Tea meegenomen, want die waren bijna een derde goedkoper!

Daarnaast ook sesamolie, wat we regelmatig heel spaarzaam gebruiken, omdat het vrij duur is in Nederland, maar daar dus niet. Dit rondje door de winkel was wel weer genoeg met een FFP2 ding op je hoofd, wat een vreselijke dingen zijn dat! Ik snap mensen die in NL vrijwillig met zo’n ding lopen echt niet… Maargoed… Natuurlijk op de terugweg nog even getankt voor 26 cent per liter minder, want de tank was inmiddels nog maar voor een kwart gevuld. 😀

Dag 7, Wandeling Vijlenerbos en Maastricht boekhandel

Vanochtend waren we wat traag, maar we wilden een wandeling doen van 4,4 km en daarna lunchen bij ’t Hijgend Hert, de enige berghut in Nederland. Er was dus ook geen noodzaak om op te schieten. De wandeling was de zevenwegenroute, blauwe paaltjes, vanaf de parkeerplaats bij ’t Hijgend Hert. Mooie stukken bos, met een aantal flinke klimmetjes.

We waren om 11:45 bij ’t Hijgend Hert, dus dat kwam, niet geheel toevallig, heel mooi uit. 😉 Het is een gezellig restaurant, met uitzicht over wat heuvels. Zeker leuk om even koffie te drinken of wat te eten. Het broodje zalm is een aanrader!

Voor de middag hadden we bedacht om naar Aken te gaan. Even een Duitse stad aandoen. Maar toen ik ging Googlen waar we konden parkeren bleek dat wij er helemaal niet in komen met de auto en we eigenlijk gisteren ook al illegaal naar Kaufland waren gereden. Want we hebben geen milieuzone sticker en Kaufland ligt blijkbaar ook in die zone….. Weet ik veel dat dat nodig is… Voor 12,50 euro kan je die op laten sturen, maarja daar heb je niks aan als je zeg maar nu erheen wilt. Dan kan je wel parkeren op een P+R parkeerplaats en dan met een bus, maar ik vind die muilkorven toch al zo verschrikkelijk en al helemaal de FFP2 die je in Duitsland moet gebruiken, dus ik ga echt niet in een bus zitten! (Buiten het feit dat ik OV sowieso verschrikkelijk vindt, wat je waarschijnlijk weet als je mij kent, maar dat terzijde 😉 )

Dus we hebben het Aken-verhaal laten zitten en zijn naar Maastricht gereden. Hier zit namelijk de mooiste boekhandel van Nederland, volgens een aantal websites. Wij lezen best veel boeken, dus als we zo dichtbij de mooiste boekhandel zijn moeten we er even langs. Dit was eigenlijk het plan voor morgen, als we naar de volgende vakantiebestemming rijden, maar dit hebben we dus even naar voren gehaald. Het is boekhandel Dominicanen en deze is gevestigd in een kerk! Heel mooi inderdaad! Niks gekocht eigenlijk, want ik heb nog zoveel boeken die ik wil lezen, maar een boekhandel is altijd leuk om doorheen te lopen en ideeën op te doen voor mijn nog-te-lezen-lijstje.

Dag 8, Maastricht en door naar Roggel

Vandaag is de dag dat we vertrekken uit Zuid-Limburg. We gaan naar een huisje in Roggel en daar mogen we vanaf 15:00 uur in. Zoals gezegd hadden we al als plan om deze dag naar Maastricht te gaan. We zijn gisteren natuurlijk ook al geweest, maar we gaan toch nog een keer, omdat we nog lang niet alles hebben gezien. We zijn nog een keer boekhandel Dominicanen in geweest en dit keer heb ik toch wel een boek gekocht. Hij bleef in mijn hoofd spoken en ik heb hem als e-book, maar wil hem toch ook als echt boek. I am van Susan Shumsky heb ik meegenomen.

Verder hebben we door de straatjes gelopen en hier en daar een winkel ingegaan. Leuke manier om de dag te vullen tot we in het volgende huis mogen.

Zuid-Limburg was mooi, uitdagend in wandelingen soms en we hebben mega goed weer gehad! Hopelijk zet dit weer zich nog even door zo komende week. Het huisje was ook prima, wel geschakeld dus we werden iedere ochtend wakker door een huilende baby en bijbehorende schreeuwende ouders, maargoed, we willen toch niet de hele ochtend in bed liggen. Het uitzicht vanaf ons huisje (nummer 45) was top! Ook van de week in Roggel houd ik een verslag bij en die komt online als het klaar is. 😀

Inspiratie voor een weekje Zuid-Limburg, mijn reisverslag