Het was al een tijdje geleden aangekondigd en nu is hij er dan echt, de nieuwe Schijf van vijf van het Voedingscentrum is bekend gemaakt! Ik was heel benieuwd wat er veranderd zou zijn en ik zal hier vertellen wat mij opvalt.

Dit is de nieuwe Schijf van vijf:

 

Schijf-van-Vijf

 

 

 

 

 

 

 

 

En dit was de oude, uit 2014:

 

Schijf_van_Vijf_oud

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je deze dan naast elkaar legt zie je dat… Er eigenlijk niks veranderd is! Ze hebben de vormgeving wat veranderd en de vakken op een andere plek gezet 😉 Ok, het enige wat ik wel zie is dat het vak met de eiwitten is uitgebreid, de noten zijn erbij gekomen! 😀

Als je verder gaat kijken naar wat ze er voor uitleg bij geven wordt het iets duidelijker en zie ik een aantal positieve ontwikkelingen:

  • De portie groenten is verhoogd! Van 200 gram per dag naar 250 gram per dag 😉
  • De noten zijn erbij gekomen! Het is alleen wel jammer dat ze zeggen dat het niet uitmaakt of ze gebrand zijn of niet. Dat maakt wel degelijk uit, want gebrande noten zijn dusdanig verhit dat de voedingsstoffen kapot zijn. Dus neem ongezouten, ongebrande noten.
  • Wit brood, witte pasta, witte rijst, etc zijn vervangen door volkorenproducten! Yes! Buiten dat er natuurlijk wel gluten in zitten is dat wel een vooruitgang. Het wordt in ieder geval langzamer in je lichaam opgenomen, waardoor je minder een piek in je bloedsuikerspiegel krijgt.
  • Niet teveel zout, suiker en verzadigd vet. Top!
  • Er wordt geadviseerd om eens vlees te vervangen door peulvruchten. Op zich geen gek idee, want eiwitten kan je ook prima uit peulvruchten halen.
  • Thee zonder suiker wordt geadviseerd. Ik zou zeggen, alles zonder suiker, maar goed dat ze de thee nu specifiek zonder suiker zeggen is een begin.

Er is een tool waarmee je kan zien hoeveel jij moet eten uit elk vak, volgens de Schijf van vijf. Ik heb dit ook ingevuld en ik word er niet heel blij van. Er staat heel veel brood in en ook veel melkproducten. Dat zijn nou precies de 2 voedingsmiddelen die sterk worden ontraden vanuit orthomoleculair oogpunt. Vanuit dat oogpunt is brood veel te bewerkt en zit er teveel zout, gluten en gist in en koemelk is voor kalfjes. Verder zit er niet veel variatie in iedere dag zoveel brood. Ik zal hier nu verder niet op in gaan, misschien dat ik later nog eens een blog maak specifiek over hoe het precies zit met brood en koemelk vanuit orthomoleculair oogpunt. 🙂

Verder moet er dan op dat brood halvarine of margarine en zouden roomboter en kokosolie ongezond zijn. Halvarine en margarine zijn enorm bewerkte producten. Roomboter, kokosolie en extra vierge olijfolie daarentegen niet. Je lichaam kan veel beter omgaan met weinig bewerkte producten, dus halvarine en margarine zijn echt geen goede optie voor op je boterham (of waar dan ook bij). 🙁

Het raarst vind ik eigenlijk wel dat ze wel zeggen dat je minder suiker moet eten (daar ben ik het natuurlijk mee eens!), maar vervolgens maken ze een soort bij-schijfjes en daarin zeggen ze dat je 3-5 keer per dag iets kleins extra mag, waar dan snoep, ijs en koekjes in staan en je mag 3 keer per week iets groots extra, zoals chips of pizza, zoals je hieronder ziet. Buiten dat ik dat nogal veel tussendoortjes vind, waar is dan het idee gebleven van minder suiker eten en die zogenaamd slechte vetten in roomboter mag je blijkbaar wel binnenkrijgen vanuit de producten in deze kleine schijfjes. Begrijp jij het nog? Ik niet….

 

Dag--en-weekkeuzes

 

 

 

 

Ik begrijp ook wel dat een instantie die gesubsidieerd wordt door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie niet ineens zal zeggen dat we geen brood, melk, margarine en koek, snoep en ijs meer mogen eten. Wanneer iedereen daar naar zou luisteren zouden de bedrijven die hierachter zitten failliet gaan en dit zal een enorme economische klap geven. Dit zal dus niet zo snel geadviseerd worden vanuit het Voedingscentrum.

Maar goed, weet je, eigenlijk zou ik allang blij zijn als mensen zouden eten volgens deze Schijf van vijf (even die kleine schijfjes buiten beschouwing gelaten en de hoeveelheid brood en melk moeten echt wel minder!)! Dan zouden ze in ieder geval het een en ander aan groenten en fruit binnen krijgen! Uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat maar 26% van de mensen aan de 2 stuks fruit per dag komt en maar 24% aan de 200 gram groenten per dag. Die overige 75% eet dus minder dan dit aan groenten en fruit en ik heb geen idee wat die dan wel eten. Alleen pasta met vlees, zonder groenten? Of pizza, patat, etc? Ik weet het niet, maar het zal ongetwijfeld nog minder gezond zijn dan de voedingsmiddelen in deze schijf. Ik maak mij meer zorgen om die 75% van de mensen dan om de mensen die wel volgens deze schijf eten en dus brood en melk nemen. Ik denk dat er dus nog heel veel winst te halen is in het ervoor zorgen dat mensen meer groenten en fruit gaan eten en minder brood en melkproducten! Hiervoor wordt alleen niet veel reclame gemaakt, want daar valt vast minder geld mee te verdienen dan met alle bewerkte producten die je in de winkel kunt vinden. De meningen zullen altijd verdeeld blijven over de Schijf van vijf en het Voedingscentrum.

Voorlopig hou ik mij lekker aan het orthomoleculaire idee en voel ik mij daar veel lekkerder bij dan toen ik nog brood en koemelk nam. 😀

Wat vind jij van de nieuwe Schijf van vijf? Behoor jij misschien wel tot die 75% van de mensen en wil je na het zien van de nieuwe schijf je voedingspatroon omgooien? Of wil je je voedingspatroon gewoon nog wat gezonder maken dan je misschien al doet? Doe dat dan meteen echt goed, orthomoleculair, en kom naar mij om je erbij te helpen!

Pura Vida!

De nieuwe Schijf van vijf!
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *