yoga brugEn dan ga je ineens van 4 uur in de week sporten naar op je gat zitten op de bank….

Zo’n 6 weken terug heb ik bij de Club Yoga (een soort Body Balance) een gekneusde ruggenwervel opgelopen… Ja, hoe krijg je dat dan voor elkaar vragen heel veel mensen. Ik heb iets te enthousiast in een brug positie gestaan… Ik heb geen foto van mijzelf in een brug en die kan ik nu dus ook niet maken, dus vandaar het mooie silhouet hiernaast, voor degene die niet weet wat een brug is. 😉 Ik doe die brug al sinds ik klein ben en ik heb er nooit problemen mee en ik vind het juist een super leuke positie en heerlijk om mijn rug af en toe even de andere kant op te buigen. Maar deze keer ging ik iets te ver… Klein nadeeltje van hypermobiel zijn is dat je te ver kan en dus soms ook gaat. Ik voelde een knak en had even geen gevoel meer in mijn arm! Dat is echt een rare gewaarwording! Ik kon mij nog wel omhoog houden, zodat ik niet meteen naar beneden zou storten en ik heb de les gewoon afgemaakt. Ik dacht dat het wel weer over zou gaan. Maar toen 2 weken later het vervelende gevoel in mijn rug nog niet weg was en ik allerlei rare pijntjes in mijn lichaam kreeg, in mijn lies, heup, kaak, knie, elleboog en nek, ben ik toch maar eens langs de fysio gegaan. En daar bleek dat een ruggenwervel gekneusd is. Die zat tegen het vlies wat om de ruggengraat heen zit aan te drukken en daardoor kreeg ik van die rare random pijnplekken. Nou, lekker dan. Advies: rust en even niet sporten, alleen een beetje yoga, heeeel kalm aan. Hè bah… 🙁 Natuurlijk zijn er ergere aandoeningen, dat weet ik echt wel, maar voor mij is dit nu gewoon even heel vervelend!

Maarja, niks aan te doen. Uitzitten dan maar! Inmiddels gaat het alweer iets beter na 4 keer fysio. 😀 3 weken terug kreeg ik nog best veel pijn in mijn rug van al het trappen lopen op mijn werk, waardoor ik de lift moest nemen voor 1 verdieping, waarbij je je toch een beetje bezwaard voelt als er meer mensen in de lift staan, maar dat gaat nu ook weer beter. Nu neem ik alleen nog de lift voor 2-3 verdiepingen en soms aan het eind van de dag nog voor 1. 😉 Afgelopen week was ik 3 kwartier gaan wandelen en dat was eigenlijk net te ver. Dan gaat mijn rug toch weer meer pijn doen. Ik heb dus nog wel een beetje moeite met mijn grenzen voelen, maar het zit nog niet helemaal in mijn systeem dat 3 kwartier wandelen al te veel kan zijn zeg maar… De fysio zei gisteren dat het goed voelde en ik moest wat oefeningen doen en nu mag ik het sporten weer een beetje gaan opbouwen! 😀 Jeeeee! Dat is wel heel fijn! Volgende week eerst nog een congres van mijn werk, dus dan heb ik toch geen tijd en daarna ga ik eens kijken hoe ik het ga opbouwen!

Dit geintje heeft ook wel weer zo zijn voordelen, want de fysio kwam nog met een rake opmerking over de pijn in mijn nek die tijdens de Body Pump toch nog wel regelmatig opkomt. “Misschien is dat dan toch niet zo’n goed idee voor jou”. Het blijft een zwakke plek, die nek, al zolang als ik weet. Het gaat de afgelopen 2 jaar heel veel beter dan dat het ooit gegaan is, maar het is zeker niet altijd pijnvrij helaas. Dus ja, misschien heeft hij wel een puntje… Maar ik voel mij wel heel lekker bij die krachttraining! Ook daar ga ik dus iets anders op verzinnen. Dan kan ik dat mooi bij het opbouwen betrekken. Misschien dan toch maar “aan de apparaten hangen”, zoals ik dat zelf altijd een beetje afwijzend zeg, want eigenlijk vind ik dat super saai. 😉 De personal coach van de sportschool heeft al aangeboden om te helpen, dus ik ga dat maar aanpakken denk ik! Ik ben wel benieuwd waar ze mee komt, aangezien ze zelf bodybuilder is geweest. 😉 Maar ik voel mij gewoon lekker bij wat meer spier en dus meer vorm en nu ik 4-5 weken niet zo veel doe merk ik dat mijn spieren weer een beetje weg gaan, wat ik absoluut niet fijn vind, dus ik wil die krachttraining echt wel weer gaan oppakken!

Ik ben er nog lang niet, maar het gaat zeker weer helemaal goed komen! Tot die tijd is de pijn als ik te veel gedaan heb erg vervelend, maar daar is even weinig aan te doen en ik merk in ieder geval dat het iedere week weer een stukje beter is geworden als ik bij de fysio kom! Voor nu blijf ik vanavond lekker op de bank, want m’n rug zegt ook nu weer dat het mooi is geweest voor vandaag. 😉 Ik heb het al vaker genoemd en ook hier geldt weer, luisteren naar mijn lichaam! Ik hoop in ieder geval dat ik over een paar maanden kan vertellen dat ik weer volop aan het sporten ben en mijn nieuwe draai weer heb gevonden. 😀

 

Een gekneusde ruggenwervel….
Getagd op:            

2 gedachten over “Een gekneusde ruggenwervel….

  • 7 maart 2017 om 14:17
    Permalink

    Wat kan ik doen aan een gekneuste wervel .heb veel pijn boven mijn techter bil .
    Wat voor oefeningen kan ik doen
    Of moet een injectie vragen aan de dokter
    Is al 4 maanden zo
    Gr berty

    Beantwoorden
    • 7 maart 2017 om 14:51
      Permalink

      Ik zou naar een fysiotherapeut gaan. Bij mij is het nu een jaar geleden en ik heb soms nog steeds pijn. Bij mij helpt het om in beweging te blijven. Veel yoga /sporten. Vooral body balance heb ik veel profijt van.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *