In 2010 waren wij in Maleisië. We zouden dat jaar eigenlijk naar Mexico gaan, maar de reis die we hadden geboekt ging niet door vanwege te weinig boekingen. Toen moesten we last-minute iets anders bedenken en werd het een groepsreis door Maleisië met FOX. Begint allebei met een “M”. 😉 De natuur was prachtig en de mensen heel aardig. Het waren 18 geweldige dagen door dit hele mooie land. Hier vertel ik wat wij hebben gedaan. Misschien haal jij hier ideeën uit voor jouw reis naar Maleisië!

Kuala Lumpur

Van Kuala Lumpur kan ik helaas niet meer terug vinden waar we hebben overnacht… Maar er zijn genoeg hotels te vinden, dus dat komt vast goed. 😉 Dit is in ieder geval wat wij hebben gedaan:

• Batu caves, een hele hoge trap met een groot beeld ernaast en overal aapjes. Kijk uit als je eten in je handen hebt. 😉 Bovenaan de trap is een mooie grot en daar is ook een kleine tempel. Het is een behoorlijk klim, maar zeker de moeite waard!
  • Koninklijk paleis, wat je vanaf de buitenkant kunt bekijken
  • Petronas Twin towers, hier zit ook een winkelcentrum in wat enorm is. ’s Avonds zijn ze mooi verlicht
  • Kuala Lumpur tower, hier hebben we gegeten. Je hebt een mooi uitzicht over de stad en op de Petronas Twin towers en het restaurant draait rond, zodat je alle kanten op kunt kijken
  • Diner in een theater, met Maleise muziek. Hier moet je van houden 😉
  • Chinatown, waar je ook bent, er is een Chinatown en het blijft toch altijd leuk om even doorheen te lopen
Batu Caves Maleisië

Taman Negara

Na de drukte van de stad gingen we het binnenland in. Het hotel Mutiara Taman Negara is alleen per boot te bereiken. De boottocht was al geweldig mooi door de groene natuur, met waterbuffels en krokodillen langs de kant.

• Avondtour om dieren te spotten, hier hebben we spinnen, wandelende takken, rupsen en een gekko gezien. Ik vind het eigenlijk eng in het donker, maar het blijft toch leuk om die dieren te zien!
  • Canopy walkway, hoog in de bomen loop je op touwbruggen door het oerwoud heen
  • Orang Asli stam, deze stam leeft nog helemaal traditioneel. We mochten ook pijltjes schieten met blaaspijpen, die ze gebruiken om bijvoorbeeld apen te vangen om op te eten

Cameron Highlands

Hier was het een stuk hoger en dus kouder en weer een compleet ander landschap. Afwisseling van landschap houd ik wel van tijdens een reis. We overnachtten in hotel Strawberry Park

• Theeplantage en theefabriek, hier maakten ze heerlijke thee
  • Groente- en fruitmarkt, dat ziet er altijd zo lekker kleurig uit en het fruit vind ik altijd veel lekkerder in dit soort landen dan in Nederland
  • Vlindertuin met ook gekko’s, slangen, kameleons, schorpioen, die je ook op je hand mocht laten lopen. Wist je dat gekko’s hele zachte buikjes hebben? 😀
  • Voetreflex massage, we moesten in het plaatsje Tanah Rata wachten tot de bus weer terug zou gaan naar het hotel en toen hebben we heerlijk een voetmassage gedaan
Cameron Highlands

Penang

In Penang waren we weer even terug in de bewoonde wereld. Geef mij dan toch maar de natuur. 😉 We overnachtten hier in Bayview Hotel Georgetown.

• Red Garden eettentjes, hier kan je van alles krijgen en je zit aan tafeltjes tussen alle kramen met eten in. Erg gezellig en lekker!
  • Clan Jetties, dit is een stuk van Penang met allemaal huisjes op het water waar je doorheen mag lopen. Zo zie je ook de armere kant van Maleisië
  • Eilandtour, tijdens een eilandtour zijn we nog langs een familie geweest die liet zien hoe ze leven en hoe ze doeken beschilderen
  • Tempels, natuurlijk zijn er ook veel tempels in de stad te vinden. Bij eentje lagen ook levende slangen, waarvan ze zeiden dat ze niks doen…

Langkawi

Als laatst gingen we met de boot naar Langkawi, om nog wat dagen aan het strand door te brengen. Hier verbleven we in Mutiara Burau Bay Resort, maar ik zag dat dat inmiddels gesloten is.

• Mangrovetour, met een bootje gingen we varen door de mangrove, waar we apen zagen, adelaars en enge spinnen. 😉
  • Robinson eiland! Ik ben best wel fan van Expeditie Robinson en we gingen ook nog naar het strand waar dat jaar dit programma werd opgenomen. Hoe cool is dat! We kregen daar ook lunch. De muggen daar hebben ook lunch gekregen, dat waren wij..
  • Visjes, die kan je in een klein dorpje op het eiland aan je voeten laten eten. Dat is een heel raar gevoel! 😉
  • Dieren, die waren er ook genoeg op het eiland. Hele mooie hagedissen, apen, krabbetjes en toekans hebben we gezien.
  • Krokodillenfarm, ga hier alsjeblieft niet heen. Dat was vreselijk om te zien… De hokjes zijn echt te zielig….

Conclusie

Maleisië is mooi, met zijn groene natuur en prachtige dieren. Wil je echt de Aziatische sfeer proeven, dan moet je niet naar Maleisië gaan. Ze zijn erg van de Disney figuren en willen heel Westers zijn. Ben je niet persé op zoek naar Azië, maar wil je gewoon mooie natuur zien in toch een andere cultuur, ga dan zeker naar Maleisië! 😀

Kijk hier voor de route op een kaartje. 🙂

FOX rondreizen door Maleisië
Tips voor je reis door Maleisië