Bijna een jaar van tevoren hadden we op ons werk al geregeld dat we 5 weken achter elkaar op vakantie zouden mogen, dus dat hebben we gedaan! 5 weken Nieuw Zeeland! We hebben van tevoren alleen de vliegtickets geboekt, een auto gehuurd en een hotel geboekt voor de eerste nacht. Verder hadden we wel een idee over de route, maar die is tig keer veranderd onderweg. We hebben veel mensen gesproken, die ons dan weer nieuwe ideeën gaven voor de volgende bestemming. Gewapend met de Lonely Planet zijn we van hostel naar hostel gegaan. Het was een geweldige ervaring om zo te reizen!

7-11-2011 Singapore
routeDan zit je in het vliegtuig en denk je: “pffft 12uur in dat ding zitten hoe hou ik dat vol?” Dat ging verrassend goed! We zaten op onze plek en ik keek het boekje wat versuft door, omdat we om 5:45 ons bed al uit moesten! Wat zag ik, allerlei leuke films zoals Rise of the planet of the apes, A-Team the movie, Smurfs en nog meer maar die heb ik bewaard voor de volgende vlucht. Tussendoor nog af en toe wat te eten gekregen en een oogje dicht gedaan. Eenmaal geland de luchthaven wat verkend en een stadstour geboekt (gratis). Het was wel heel vluchtig, meer een commercial om de volgende keer wat langer in Singapore te verblijven. Na terugkomst zijn we nog wat meer gaan lopen over het tapijt van Changi, de binnen tuinen bekeken incl. vlindertuin. Vervolgens een verfrissende douche genomen. Echt lekker! het is buiten 31 graden en lekker vochtig. Overal zijn zitjes met banken, poefjes of stoelen en tv, game of internet gelegenheid. Heb je bijvoorbeeld je iphone leeg gewordfeud dan kan je die in een klein kluisje met een stekker stoppen en je telefoon gratis en veilig opladen.Nu met een koffie een beetje lezen en internetten en proberen wakker te blijven na ruim 24 uur niet meer slaap dan af en toe een beetje wegzakken. Om 19:45 vliegen we weer verder (12:45 in Nederland). Op naar de volgende 12 uur. In Christchurch hebben we een hotel geboekt waar we even kunnen acclimatiseren en bij kunnen komen van de lange vlicht. Woensdagochtend gaan we de auto ophalen en kijken om naar Akaroa te rijden, via natuurlijk even de ramptoerist uithangen in Christchurch, als we dat morgen nog niet gedaan hebben met de taxi.

8-11-2011 Christchurch
Na een zeer vermoeiende tweede vlucht met alweer zeer weinig slaap zijn we opgehaald van het vliegveld door iemand van het hotel wat we hadden geboekt. Mooi hotel en hele lekkere bedden haha. Maarja het was pas 12 uur ofzo ’s middags dus we moesten nog een hele middag wakker blijven! Dus maar met een bus naar het stadscentrum gegaan om de ramptoerist uit te hangen. En echt, dat was ook het enige wat je kon doen, want alles lag plat en winkels waren er niet echt meer. Er waren een aantal van die bouwkotten, maar dan wat netter, neergezet en die werden dan gebruikt als soort van winkel, maar verder was er alleen maar 1 grote bende. We hadden gehoopt dat we hier de hele middag konden doorbrengen, maar dat ging dus niet door. Nadat we na een eindje lopen eindelijk een supermarkt hadden gevonden zijn we weer terug naar het hotel gegaan. Daar aangekomen maakten we de grote fout om even een oogje dicht te doen. Omdat we in het hotelrestaurant hadden gereserveerd om 18:00 te eten hadden we de wekker gezet en dat was maar goed ook. We waren helemaal gaar van dat uurtje slapen en door een wekker wakker worden, waardoor we haast geen trek hadden in eten. Na het eten nog wat tv gekeken en om 21:00 dan toch maar gaan slapen want onze ogen konden echt niet meer!

9-11-2011 Akaroa
Vandaag de auto opgehaald, een lichtgrijze automaat Toyota Corolla uit 2010. Echt groot en luxe! Na wat uitleg over de auto op weg gegaan naar Akaroa. Ze rijden hier aan de verkeerde kant. 😉 Als er andere auto’s bij je rijden ga je al snel aan de goede kant van de weg rijden en spreekt het eigenlijk een beetje voor zich. Na 5 kwartier kwamen we aan in Akaroa en zijn we een hostel binnengelopen die we in de Lonely Planet hadden gezien. Een eigen slaapkamer, maar de douche en de wc moeten we wel delen. Eens kijken of we goed kunnen delen ;). De tassen uit de auto gehaald en weer op pad. Hier in Akaroa kun je een boottocht maken om de zeer zeldzame Hectordolfijnen te spotten, de allerkleinste ter wereld. Ook hebben we zeehonden, een pinguin en vogels gezien. Tijdens het varen kwamen de dolfijnen ook een stukje mee zwemmen. Op zware regen tijdens de terugweg na, een zeer geslaagde trip! Na de trip nog binnen gelopen bij een ateliertje waar ze de unieke blauwe parels verwerken in sieraden. Echt supermooi!! Maar een beetje duur.. Nog even een nachtje over slapen, maar ik denk dat ik ze toch laat liggen. Er werkt een Nederlander, dus die kon mooi z’n Nederlands weer even oppeppen. Leuk verhaaltje gehad over hoe ze verkregen worden enzo. Ze zijn alleen in Nieuw Zeeland te krijgen en worden, ondanks de recessie ieder jaar weer 10% duurder, dus een goede investering. 😉

10-11-2011 Oamaru

OamaruNa het wakker worden in een lila met roze kamer in Akaroa hebben we ontbeten, ciabatta met frambozen jam/duo penotti en een kop koffie/thee. In zo’n backpackershotel mag je van alles lenen, zoals bestek, borden, bekers, glazen en zelfs kookgerei. Je mag het dus lenen op de voorwaarde dat ze het schoon weer terug krijgen. Toch hoefden we niet af te wassen, want dat hebben een stel fransen gedaan! De spullen in de kofferbak geladen en via de toeristische route van Akaroa naar Oamaru gereden. Een route met veel stijgen, dalen en bochten. Gelukkig hebben we een automaat! In Oamaru aangekomen hebben we een backpackershotel uitgezocht, het “Empire Hotel Backpackers”. Het is volgens de boeken 150 jaar oud en daarna is er ook niet veel veranderd. Beetje oude zooi hier, maar voordeel hier is wel dat er 6 douches/wc’s zijn! Stukken beter dan de 2 bij de vorige, waarbij je maar moest afwachten of je wel kan gaan als je wilt. Nu moet dat goed komen. Het scheelt ook nog dat het laagseizoen is, dus het is sowieso niet zo druk in de hotels/hostels. ’s Middags nog wat door Oamaru gelopen en na het eten richting de aankomstplaats van de yellow eyed pinguin op een strand gegaan. Na 30-45 minuten wachten in de koude zeewind kwam dan zo nu en dan een pinguin uit het water gekropen! Supercool! Hele kleine beestjes (of lijkt dat zo omdat de plek vanwaar je kon kijken erg hoog lag), maar zo grappig! De blauwe pinguins laten we hier even voor wat het is. Je moet hier op een podium gaan zitten en er nog voor betalen ook dat je ze mag zien vandaar… Tja, we blijven Nederlanders en hebben gelezen dat er bij Dunedin ook nog blauwe te zien zijn, dus we gaan daar kijken of we die nog kunnen zien. Morgen op weg naar Dunedin, of eigenlijk Otago Peninsula, want de stad zelf hoeven we niet heel nodig te zien.

11-11-2011 Otago Peninsula
Vanochtend wakker geworden met een dikke keel en vervelende neus bij Linda en een zere nek/rug bij Frank. Het bed was niet geweldig en het was behoorlijk stoffig. Na het ontbijt in het bakkerijcafe naast het hotel zijn we op weg gegaan naar Otago Peninsula. De navigatie stuurde ons een nogal smalle en stijle weg op, maar het is gelukt om op de bestemming te komen. Later zijn we terug gegaan over een normalere weg. De navigatie vond dit niet leuk, maar die moet even niet zeuren. 😉 We hebben een rondleiding gedaan waarbij we een albatros hebben gezien die bezig was met z’n nest maken. Beetje jammer dat het van zover was, dat viel eigenlijk wel tegen, maargoed we hebben er 1 gezien! Daarnaast ook nog vreselijk veel meeuwen gezien en nog wat verschillende vogels en zeehonden. Ook zat er bij de rondleiding een kijkje in een fort vanwaar ze vijandige schepen konden beschieten. We zouden eigenlijk in Otago blijven, maar besloten om naar Dunedin te gaan om daar te gaan slapen, ook omdat het begon te regenen. De blauwe pinguins hebben we dus weer gelaten voor wat het was, want we hadden geen zin om tot donker te wachten. We hopen nu dat we ze op Steward island gaan zien. Ook wilden we een keer een wat beter hotel/hostel dan de afgelopen 2 nachten en dat was daar ook niet echt in de buurt. In Dunedin aangekomen gingen we op zoek naar een hostel om te slapen, maar het was een ellende om je auto kwijt te kunnen. Overal betaald parkeren en het zag er ook niet echt naar uit dat het hostel wat we hadden bedacht een eigen parkeerplaats zou hebben. Na nog een aantal hotels langs gereden te zijn, die of niet te bereiken waren met een auto zonder te betalen of die niet bezet waren, hadden we besloten om dan maar buiten de stad te kijken. We zijn alvast een stukje richting de Catlins gereden waar we morgen doorheen willen rijden. Uiteindelijk zijn we nu uitgekomen in Milton. Een superklein plaatsje, maar ze hebben een motel, dus daar zitten we nu. Wat heerlijk zeg! Een eigen douche en wc, een superlekker bed, geen stof en echt zeeën van ruimte! Dat kunnen we wel even gebruiken, aangezien de zere keel van Linda inmiddels is overgegaan in een verkoudheid en nu nogal ziekjes dit verhaaltje zit te typen. Paracetamol erin, bijtijds slapen en dan hopelijk morgen weer fris en fruitig verder.

12-11-2011 Catlins
catlinsDaar zijn we alweer met een verhaaltje! Op de een of andere manier krijgen we het iedere keer voor elkaar dat we internet hebben! Nu ook weer in een motel in Invercargill. We waren eerst naar iets anders gereden, maar dat was vol. We hadden geen zin om weer de stad in te rijden en weer de auto niet kwijt te kunnen enzo, dus van de keten waar we gisteren een motel hadden hebben we nu weer een kamer genomen. Weer lekker luxe dus! We hebben nu zelfs 2 kamers met wel 6 slaapplekken, want de kleine studio’s waren vol, maar wel voor dezelfde prijs als een kleine. 😉 Goed gedaan, al zeg ik het zelf. 😉 Vandaag hebben we een lange rijdag achter de rug, omdat we van Milton naar Invercargill zijn gegaan door de Catlins. De Catlins is een natuurgebied met allemaal verschillende beesten en mooie parken. Onderweg kom je een hoop schapen tegen. Ze zien er zo schattig uit! Als we nog ergens schapen kunnen scheren wil ik een lammetje knuffelen. 😛 (weet niet of dat mag, maar misschien komen we het nog tegen) We hebben een aantal stops gemaakt langs de kust. Eerst zijn we gestopt bij Nugget point waar we zeehonden zagen, ook 2 die in het water aan het spelen/vechten waren. Daarna zijn we gestopt bij een strand waar zeeleeuwen zouden zijn en inderdaad, na 20 minuten lopen kwamen we ze tegen en ze liggen daar gewoon open en bloot op het strand, met de waarschuwing dat je niet dichter dan 10 meter bij ze mag komen. Superleuk om zo dichtbij te kunnen komen! Ze kijken een beetje op en flapperen met hun staart of vin en dan gaan ze weer door met liggen. Ook zijn we gestopt bij een waterval van 22 meter hoog. Frank heeft mooie foto’s gemaakt met een hoge sluitertijd, zodat het een soort zijde lijkt zoals het naar beneden valt. 😀 Daarna zijn we doorgereden naar Curio bay, waar een fossiel bos te zien is. Daar zie je fossiele bomen liggen, doordat ze in de dinosaurustijd zijn geconserveerd door een of andere overstroming. Beetje moeilijk verhaal haha. Maar.. Toen we daar rond liepen zagen we ineens een yellow eyed pinguin!! Op 10 meter afstand (mocht weer niet dichterbij volgens het bordje) hebben we hem gezien! Hij stond zich lekker te wassen en liet iedereen een beetje kijken. Op een gegeven moment liep hij naar de zijkant en zijn we weer weg gegaan. Superleuk om deze pinguin nu van dichtbij te zien, omdat we ze een paar dagen geleden nog van heel ver weg hadden gezien. Morgen gaan we kijken hoe we naar Stewart Island kunnen komen. Daar kunnen we eindelijk de kiwi’s zien in het echt!

13 t/m 15-11-2011 Stewart Island
Daar zijn we weer, na 3 dagen van de aardbodem verdwenen te zijn geweest, aangezien we ook geen bereik met de telefoons meer hadden! Compleet van de buitenwereld afgezonderd op Stewart Island. Het was echt heerlijk! Zondag zijn we naar de I-site (soort VVV kantoor) van Invercargill gegaan om te regelen om naar Stewart Island te gaan voor 2 nachten. De ferry was al snel geregeld, die zouden we nemen om 17:00 uur. Om niet meer te hoeven zoeken als we daar aankwamen wilden we ook meteen een hostel oid boeken. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een supermooi 3-kamer huis met alles erop en eraan voor niet eens heel veel geld! 😀 Er zat zelfs een auto bij, omdat het wel wat verder weg lag van het stadje. (5-10 minuten met de auto berg op en af) We werden opgehaald van de ferry en naar het huis gebracht door een superaardige mevrouw en ze waarschuwde ons al voor de kaka’s die bij het huis langskomen en waar ze ook een bakje pinda’s voor klaar had gezet zodat we ze konden voeren! Echt supergaaf! Al snel zaten er 2 kaka’s voor de deur en de rest van de dagen hebben we ze regelmatig op visite gehad. 1 was zo dapper om op je arm te komen zitten, de andere 5 waren wat banger, maar wel zo brutaal om aan je mouw te trekken als je net niet dichtbij genoeg stond! Geweldige beesten van zo’n 30 cm hoog. Als je de deur niet open deed bleven ze herrie maken en raar doen voor de deur zodat je toch naar buiten kwam. Die gaan we zeker missen! Wat we verder hebben gedaan op Stewart island: gewandeld door mooi bos en langs mooie uitzichten, de blue cod vis zelf gevangen en (andere) gegeten, heel veel vogels gezien, zandvliegen geprobeerd weg te jagen (niet gelukt, wat een ellendige vliegjes! (Gelukkig alleen bij het strand en niet bij het huis) In een semi-onderwaterboot naar visjes gekeken onder water, zeehonden, albatrossen (het neefje van de grote royal albatros die we al eerder hadden gezien), blauwe pinguins!! en natuurlijk de kiwi gezien!!! kiwiWe zijn gisternacht kiwi’s gaan spotten (helaas je mocht ze niet kietelen…) Het was ’s nachts, omdat de kiwi’s dan eten gaan zoeken. Overdag slapen ze. We gingen met een boot naar een ander stuk van het eiland en daar hebben we op het strand naar kiwi’s gezocht en we hebben er 2 gevonden! Wat een coole beesten zeg! 1 had ADHD en de ander bleef rustig sandhoppers eten. Ook nog een zeeleeuw tegengekomen toen we aan het zoeken waren. Die lag ineens op het strand waar we eerder hadden gestaan, dus we moesten even heel snel weglopen voor hij wakker werd… Omdat het nacht was was er ook een geweldig mooie sterrenhemel en waarschijnlijk hebben we zelfs een beginnetje van het zuiderlicht gezien!! Het was nog niet het echte, maar het waren wel witte vlagen door de lucht en uiteindelijk waren de 2 gidsen het erover eens dat het wel een begin ervan zou kunnen zijn. 😀 Helaas is, hetzelfde als vorig jaar op vakantie, de 18-200 mm lens van Frank weer kapot… 🙁 Dit keer geen krak gehoord, maar wel weer hetzelfde dingetje wat rammelt. Dus die doet het niet meer. Hij is er nog niet helemaal over uit of hij hier een nieuwe lens gaat kopen of dat we het doen met z’n groothoeklens en mijn cameratje. In ieder geval komt er geen nieuwe 18-200 meer, want daar is hij nu wel een beetje klaar mee. Vanmiddag zijn we weer naar het vaste land gegaan met de ferry en nu zitten we in Te Anau, de uitvalsbasis om naar de Milford sounds te gaan. Na 2 hostels bekeken te hebben zijn we doorverwezen naar een motel waar we wel korting konden krijgen als we zeiden dat we bij dat hostel vandaan kwamen en nu zitten we in een 2-kamer unit met weer een eigen douche/wc voor maar 10 dollar meer dan de hostelkamers die we hebben gezien, aan het Te Anau meer met daar omheen super mooie bergen met sneeuwtoppen! Een geweldig gezicht, ook de weg er naartoe was al geweldig met de bergen op de achtergrond. En zelfs met 2 uur gratis internet. Hebben we weer mooi voor elkaar dus!

16-11-2011 Milford Sounds
te anauVandaag een boottocht van 2,5 uur door de Milford Sounds gedaan. De weg er naartoe was al supermooi, dus we zijn een paar keer gestopt om naar het uitzicht te kijken en ook terug weer een aantal keer. De boottocht zelf was ook supermooi. Door de bergen heen en langs zeehonden en weer een nieuwe pinguin gezien! De fiordland crested pinguin met grappige gele flapjes aan zn kop! Omdat de weg er naartoe inclusief stoppen tussendoor zo’n 2-2,5 uur duurt zijn we hier de hele dag mee bezig geweest. Maar het was de moeite waard, want het was erg mooi! Ook leuk om te melden is dat het in de Milford Sounds 200 dagen per jaar regent en vooral in de lente, wat het hier nu is. Wij hebben tijdens de hele tocht geen druppel gehad! Nu regent het wel, maarja we hoeven nu niet meer weg dus dat geeft niet. Het was wel wat heiig, maar dat vinden we helemaal niet erg als we weten dat het er zo vaak regent! 😀 We zijn nu ruim een week in Nieuw Zeeland, maar het lijkt al weken! Dus we zijn er goed uit 😀 Het links rijden gaat goed, we wennen er al een beetje aan dat iedereen vraagt hoe het met je gaat als je ergens binnen komt, niemand doet moeilijk en ze willen alles voor je regelen, het wemelt hier van de huurauto’s, ook heel veel Apex, dus we hebben de goede maatschappij gekozen. Tot nu toe hebben we iedere dag wel een beetje regen gehad, behalve de volle dag op Stewart Island en altijd op momenten dat het eigenlijk niet zo erg was. We hebben het wel een beetje koud af en toe, met soms maar 8 graden, maar als de zon doorkomt is het ook meteen warm. We zijn allang blij als het niet regent als wij buiten lopen! Morgen gaan we naar Queenstown. We weten nog niet wat we daar precies gaan doen. Het is in ieder geval de plaats van de extreme sporten, zoals paragliden, stuntvliegen, enz. Eens kijken of er iets tussen zit wat wij durven. 😉

18-11-2011 Queenstown
queenstownVanochtend was het nog een beetje onzeker, omdat het zo hard waaide, maar vanmiddag ben ik dan toch gaan paragliden, want de wind was liggen, dus gingen ze toch de lucht in! 😀 Van de Coronet peak. Het was echt geweldig!! Lekker zweven door de lucht. Ik mocht ook een tijdje zelf sturen en hij heeft een kurkentrekker gedaan. Dat ging echt hard! Vanochtend zijn we nog met een kabelbaantje een berg op gegaan. Hele mooie uitzichten over Queenstown. Vanmiddag na mijn paraglide zijn we nog gaan frisbeegolfen. Op zich grappig, maar na de helft waren we er wel klaar mee en zijn we gaan eten. 🙂
Dit keer zitten we in een hostel wat wel een gedeelde douche/wc heeft, maar 1 douche is maar voor 2 kamers. Dat gaat goed zo. Frank heeft nog een nieuwe lens gekocht hier, omdat het toch een beetje behelpen is zonder een goede zoomlens. Morgen gaan we richting de Franz Josef glacier. Frank wil een wandeling op de gletjser doen. Ik denk dat ik maar beneden blijf, aangezien ik het op de gletsjer in Noorwegen heel eng vond om naar beneden te gaan. Als het goed is gaan we daar ook de mirror lakes zien! Meren die zo goed spiegelen dat je bijna geen verschil ziet!

20-11-2011 Franz Josef Glacier
Gisteren zijn we aangekomen in het dorpje bij de Franz Josef glacier. Het hostel waar we heen waren gereden had geen kamers met gedeelde douche meer vrij, dus hebben we nu, met een beetje korting, een kamer met eigen douche gekregen! 😀 Gisteren wilden we alvast kijken bij het Matheson meer, het spiegelmeer. Alleen waaide het behoorlijk en er hingen wolken om de bergen, dus er was geen spiegel te zien. Vandaag met goede moed vroeg de wekker af horen gaan om er nog een keer heen te gaan, maar toen we naar buiten keken regende het en was het heel mistig. Dus de wekker een uurtje later gezet in de hoop dat het dan beter werd, maar helaas is het de hele dag niet meer goed gekomen. We hebben nu nog even de hoop gevestigd op morgenochtend voordat we doorrijden, want vandaag zien we het niet meer gebeuren. Frank had zich ingeschreven voor een gletsjertocht, maar die heeft hij door de regen afgezegd. Niet echt lekker om daar doorheen te glijden over de gletsjer… Het komt echt met bakken uit de hemel, dus om een wandeling naar de onderkant van de gletsjer te maken van 1,5 uur heen en weer is ook niet lekker! We zijn daarom naar de hot pools gegaan!! Baden van 36, 38 en 40 graden. Hier hebben we bijna 2 uur gezeten en het was erg lekker! Vanavond maar lang uit eten gaan en een boekje lezen, vroeg naar bed en hopen dat het morgen weer lekker weer is!

21-11-2011 Punakaiki
Helaas is het bij de gletsjers niet meer gelukt om de Franz Josef of de Fox of het spiegelmeer te zien. ’s Ochtends was het nog steeds heel mistig en dus zijn we maar meteen richting het noorden vertrokken. Het idee was om te gaan slapen in Greymouth. Onderweg daar naartoe kwamen we in Hokitika Sietske en Edwin tegen! Gezellig geluncht met z’n 4en. Daarvoor hadden wij nog even op het strand gelopen, want we hadden gelezen dat daar Jade zou liggen. We hebben 2 stenen meegenomen die we uitschelden voor Jade. We moeten nog even een plek vinden waar we kunnen navragen of het echt zo is. 🙂 Toen we uiteindelijk in Greymouth aankwamen hadden we al een hoop regen gehad en het plaatsje zag er niet echt aantrekkelijk uit (misschien zegt de naam al genoeg? 😉 ), dus besloten we door te rijden naar Punakaiki waar de pancake rocks zijn. We moesten bij Greymouth al een stukje door het water rijden en later hoorden we in een restaurant in Punakaiki dat de weg inmiddels afgesloten was! Ook verder naar het noorden was het gisteravond afgesloten, maar als het goed is, is het nu alleen nog puinhoop in Greymouth, dus het is goed dat we doorgereden zijn! 😀 Leuke bijkomstigheid is dat we nu naast de Pancake rocks zitten, in een groen/gele woonwagen met uitzicht op zee! Supergaaf! Ook hebben we nu alle tijd gehad om de rocks te bekijken en ook nog terug te gaan met hoog tij, zodat we ook de blowholes konden zien! Het water spuit metershoog door een gat in de rotsen heen! Wat een geweld! Heel mooi om te zien! Dalijk gaan we de wegen weer trotseren, hopelijk kunnen we gewoon doorrijden naar Motueka in het Abel Tasman park.

23 en 24-11-2011 Abel Tasman
abel tasmanWe hebben geen last meer gehad van overstromingen en zijn naar Motueka gereden, wat bij het Abel Tasman park ligt. We zitten in een hostel wat er heel netjes uitziet, maar toen we op bed gingen zitten ’s avonds bleek dat het matras een schuimrubbertje is… Gelukkig slaapt het toch nog best aardig en hebben we tot nu toe al 2 nachten heerlijk geslapen. Gisteren wilden we wat in de buurt lopen en met de auto naar de 2 dichtsbijzijnde stranden gaan, maar helaas regende het… Daarom hebben we maar wat gelezen en wat winkeltjes gekeken. We zijn nog wel naar de stranden gereden, maar met de regen was het niet echt lekker om de auto uit te gaan.. Uiteindelijk werd het droog om 16:30 en zijn we toch nog gaan lopen richting de kust. Toch nog 2 uur gelopen en het was erg mooi onderweg. Voor vandaag hadden we een tour geboekt bij de watertaxi waarmee we eerst naar het noorden van het park gingen en daarna een aantal stranden terug, waar we werden gedropt. Zo hebben we dus in ieder geval vanaf het water het park overal gezien en vanwaar we werden gedropt hebben we 2 uur gelopen naar een ander strand. Nog wat gezeten daar en wat heen en weer gelopen en toen werden we weer opgehaald door de watertaxi om terug te gaan. De wandeling was erg mooi, soms wat zwaar door de hellingen en mooie uitzichten over zee. Het verschil tussen eb en vloed is heel groot, waardoor we over de zeebodem konden lopen naar een ander strand terwijl we wachtten op de watertaxi. Heel apart om te zien dat dat zo’n groot verschil is. Nu zitten we in de “woonkamer” wat te lezen en te internetten. Morgen gaan we naar Picton, van waaruit we naar Kaikoura willen om walvissen te spotten en we willen wandelen of een boottocht doen in de Marlborough sounds. Morgen als we in Picton aankomen gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn.

26-11-2011 Kaikoura
kaikouraWe slapen nu voor 3 nachten in Picton. In een heerlijk bed in een grote kamer met eigen badkamer. 😀
Vanuit Picton zijn we vandaag heen en weer gegaan naar Kaikoura om walvissen te spotten en we hebben er 2 gezien!! Supergroot zijn ze en dan hebben we ook maar een derde van het hele beest boven water gezien! Ook ging de boot nog in de remmen op de terugweg, omdat er ineens dolfijnen zwommen, dus die hebben we ook nog gezien! 😀 Het was allemaal nog wat onzeker of het wel door zou gaan, want vanochtend waren de tochten geannuleerd door de ruwe zee. Maar het ging dus wel door, met de waarschuwing dat er een grote kans was op zeeziekte. De boot ging inderdaad goed tekeer en de halve boot lag te kotsen, maar wij hebben heerlijk op het bovendek de walvissen kunnen zien en hadden eigenlijk nergens last van! Gelukkig maar. Morgen gaan we een boottocht doen door Marlborough Sounds, langs wat baaien en we hebben een uur een tussenstop op een eiland waar veel vogels zitten, dus daar kunnen we wat rondlopen. Op die boot hebben we weer kans op het zien van dolfijnen, pinguins en een hoop vogels.

27-11-2011 Marlborough Sounds
Vandaag heerlijk lang uitgeslapen, waardoor we het gratis ontbijt hebben gemist, maarja we zijn lekkere broodjes in de supermarkt gaan halen en hebben dus lekker lang geslapen! ’s Ochtends nog een beetje gezeten en gelezen en toen rond 12 uur richting de haven voor de boottoer door de Marlborough Sounds. Het is vandaag heerlijk weer, dus het was lekker zitten op de boot! We hebben helaas geen dolfijnen gezien, die waren even kwijt, maar we hebben wel de blauwe pinguin van heel dichtbij gezien!!

Blauwe Pinguin

Die hadden we al eerdere keren gezien, maar niet zo goed als nu! In het water en in een hokje die op het eiland waar we gingen wandelen zijn neergezet, zodat ze daar kunnen broeden. Ook nog een berg aalscholvers en heel veel andere vogels, ook tijdens de wandeling op een eiland met veel vogels en waar we naar de top zijn gelopen en een geweldig uitzicht hadden over de Sounds. We hebben ook een zeehond van heel dichtbij gezien, die in het water een beetje rondjes lag te draaien en waar we op een paar meter afstand konden komen met de boot. Er zijn een hoop natuurreservaten hier, waarvan de kades zijn afgeschermd, zodat er geen ratten, opossums en ander gespuis de eilanden op kan en de vogels dus rustig kunnen leven.

29-11-2011 Wellington
Gisteren zijn we met de pont van Picton naar Wellington gegaan. De zee was ruw zeiden ze, maar daar hebben we niks van gemerkt. We hebben alleen niet naar buiten kunnen kijken, want het regende de hele weg. In Wellington op zoek gegaan naar een kamer. Na een aantal volle hostels en 1 zonder parkeerplaats zijn we terecht gekomen bij een motel wat iets verder van het centrum lag, maar achteraf via wat tussendoorweggetjes maar 15 minuten lopen naar eten en winkels! Het was een man die ons ontving in het oude huis en hij ging meteen van alles vertellen over Wellington en waar het motel allemaal wel niet op uitkijkt. Hij bleef maar praten! Geen woord tussen te krijgen. Maar uiteindelijk de sleutel gekregen, betaald en auto uitgeladen en zijn we gaan eten. Vandaag eerst in Wellington naar het Te Papa museum geweest. Allemaal traditionele dingen, beelden, houtwerken, schilderijen enz. te zien. Was leuk om te zien. Daarna naar een uitkijkpunt over Wellington gereden en daarna richting Taupo gaan rijden. In 1 keer naar Taupo rijden is net wat te ver voor een middagje, dus we hadden aan de meneer in het motel gevraagd wat leuk was om te stoppen. Weer kwamen er hele verhalen en kwamen we bijna niet van hem af, maar hij heeft wel een goede tip gegeven! We slapen nu in Ohakune, wat onder het Tongariro National Park ligt. Morgenochtend kunnen we dan even de berg op rijden voor een schijnbaar supermooi uitzicht. Daarna gaan we het park linksom en kunnen we op nog een berg gaan kijken. Als we in 1 keer naar Taupo waren gereden hadden we dit nooit allemaal kunnen zien. Ik ben benieuwd of het echt zo mooi is! Het motel waar we nu zitten heeft een spa pool (zoals de meeste plekken waar we slapen) en daar hebben we net even lekker in gezeten.

1-12-2011 Rotorua

Wij bij de geisers

Een berichtje vanuit het naar het zwavel stinkende Rotorua. Gisteren zijn we vanuit Ohakune, langs het Tongariro National park, waar we 2 keer een stuk een berg op zijn gereden en Mount Doom uit de Lord of The Rings hebben gezien! Het landschap onderweg was supermooi. Weer heel anders dan wat we eerder al hadden gezien. Goed dat we niet in 1 keer naar Taupo zijn gereden, maar via deze mooie “omweg”. We zijn gestopt bij Lake Taupo en bij een waterval dichtbij Taupo en toen vonden we het niet nodig om in Taupo te blijven, dus zijn we nog een uurtje doorgereden naar Rotorua. We zitten nu in een hostel wat eerst een winkelcentrum was. Beetje een gemiste kans dat ze dan niet bij iedere kamer melden wat voor winkel het is geweest, maarja, ze hebben hier wel een klimmuur en een pooltafel en tafelvoetbal, waarvan we de pooltafel al een aantal keer hebben gebruikt. Gisteren zijn we door het stadspark gelopen en hier is al een hoop borrelende modder en dampende watertjes te zien. De lucht van zwavel is echter niet te verdragen en waar we niet ziek worden van een heftige boottocht, worden we wel kotsmisselijk van de lucht die in deze stad hangt! Vandaag zijn we naar Te Puia geweest, een park van geisers (2 hele hoge), dampende meren en borrelende modderpoelen. Hier hebben we ook een show van de Maori gezien en een weefschool en een houtbewerkschool. Frank heeft nog meegedaan met de Haka, een traditionele dans! Morgen gaan we naar de Waitomo caves om gloeiwormen te kijken en van daaruit rijden we meteen door naar boven Auckland, omdat we richting de Bay of Islands willen. We kijken wel waar we dan slapen. Waarschijnlijk redden we het niet om in 1 keer erheen te rijden, dus als we geen zin meer hebben zoeken we iets om te slapen.

2-12-2011 Waitomo Caves
Vandaag een berichtje vanuit de Mc Donalds in Orewa, 30 km boven Auckland, omdat het hostel geen internet heeft. 😉 We zijn vandaag vanuit Rotorua naar de Waitomo Caves gereden en daarna door naar Orewa. In de Waitomo Caves hebben we heel veel gloeiwormen gezien! Heel mooi. Met een bootje door de grot, waar je dan boven je heel veel lichtpuntjes ziet. Helaas mochten we er geen foto’s maken en waren wij niet zo brutaal om het toch te doen… Net hebben we lekker Japans gegeten met kerstmuziek op de achtergrond. Best apart, aangezien de thermometer in de auto vandaag lange tijd 24 graden aangaf!

4 en 5-12-2011 Bay of Islands
bay of islandsEergisteren aangekomen in Paihia, na een rit langs de Kauri bomen. Wat een grote bomen zijn dat! De grootste viel ons toch een beetje tegen, maar ok, hij was wel groot ja. Gisteren heeft het de hele dag geregend, dus we hebben wel een poging gedaan om ergens naartoe te rijden, maar dit was niet echt leuk, dus zijn we weer terug gegaan. Aangezien we een kamer hebben met eigen badkamer/wc en zelfs eigen woonkamer en keuken (weer goed voor elkaar!) hebben we een groot deel van de middag wat zitten lezen/puzzelen/niks doen. Vandaag was het weer gelukkig een stuk mooier en vanochtend zijn we gaan wandelen over een pad wat in een mangrove uitkwam. Dat hadden we hier nog niet gezien, dus dat was ook mooi om te zien! Daarna nog wat rond gereden voor uitkijkpunten over de Bay of Islands en vanmiddag naar Russell gegaan met de ferry om daar nog wat te kijken. Daarna ook nog even naar Kawakawa gereden, waar een openbaar toilet is wat ontworpen is door Hundertwasser. Mooie wc en we hebben hem natuurlijk ook nog even gebruikt! Daar nog wat winkeltjes bekeken en toen weer terug gegaan. Vanavond lekker spareribs gegeten. 😀 Nu in onze eigen woonkamer op de bank. Morgen vroeg op pad om via de kust richting Auckland te gaan. We gaan proberen om een motel te vinden dat tussen Auckland en het vliegveld zit. We hebben dan nog 1 volle dag in Auckland, waarbij we de auto weer even in de stad parkeren en donderdag zitten we dan al lekker dichtbij het vliegveld. Het eind komt nu echt in zicht… 🙁

7-12-2011 Auckland
aucklandGisteren wilden we op weg naar Auckland gaan. Dit werd echter wat vertraagd door een lekke band… Bij het wegrijden bij het hostel zijn we over een steen gereden en pang, lek was de band. Later liet de monteur de band zien, die zo kapot was dat deze niet meer te maken was. We moesten zelf de band vervangen en daarna naar een garage rijden, een uur verderop. Daar hadden ze de goede band niet, die we nodig hadden om weer een reserveband te hebben, dus moesten we ook nog naar een andere garage. Uiteindelijk hebben we een nieuwe band gekregen en konden we verder. We zijn toen weer een stukje terug gereden om alsnog langs de kust te kunnen rijden. Hier nog wat foto’s gemaakt tussendoor en uiteindelijk naar Auckland gereden, waar we eerst ons geld dat we moesten voorschieten voor de band terug hebben gehaald. Dat was midden in het centrum en we hadden geen zin meer om nog naar het motel te rijden wat we hadden bedacht, dus hebben we dichtbij een hostel gevonden. Echt midden in het centrum, met parkeergarage, ideaal! Eigenlijk ziet de kamer er net zo uit als een volwaardig hotel! Hier zijn we nu dus 2 nachten. Blij dat we niet zijn doorgereden naar buiten de stad. Nu heeft de auto lekker in de garage gestaan en hebben we alles lopend kunnen doen. Vandaag hebben we Auckland bekeken. Een supergrote, drukke stad. We zijn de Sky tower op geweest en hebben hier een prachtig uitzicht over Auckland gehad. Daarna nog wat winkeltjes gekeken, wat gedronken en in de zon gezeten. We hebben nog lekker even ons kleurtje bij kunnen werken. 😉 Aan het eind van de middag zijn we naar de overkant van het water gegaan met een pontje, naar Devonport. Hier vandaan heb je heel mooi uitzicht op de skyline van Auckland. Daar hebben we ook wat gegeten en op de terugweg de berg af was er nog een supermooie regenboog, want in Auckland regende het en wij zaten in de zon! 😀 Een mooie afsluiter! Nu hebben we net de tassen weer ingepakt, met alle souvenirs hopelijk goed bedekt met zachte dingen, zodat alles heel blijft. Straks nog even een nachtje slapen, morgenochtend de auto inleveren en het vliegtuig weer in. Vrijdagochtend vroeg landen we in Amsterdam, met 15 graden minder dan waar we nu zitten… Het zit er dan echt op! We hebben veel mooie natuur en cultuur gezien, leuke hostels gehad (na het wat belabberde hostel in het begin), lekker gegeten (iets teveel misschien 😉 ), over het algemeen goed weer gehad, niet teveel gehaast, niet spook gereden, 2 kiwi’s in het wild gezien!, ontdekt dat we zeeziekbestendig zijn, 4100 foto’s gemaakt, veel te lang in vliegtuigen gezeten, de Nieuw Zeelandse economie op peil gehouden, gek geworden van iedereen die niet alleen hallo zegt maar ook meteen vraagt hoe het met je gaat en vervolgens niet op het antwoord zitten te wachten (vraag het dan niet!), bijna 5000 km gereden en vooral heel erg genoten van het niks moet, alles mag en de geweldige omgeving.

Het jaar na deze reis hebben we een huis gekocht, dus was het reizen even op een laag pitje, maar in 2014 zijn we naar Zuid-Afrika gegaan!

Dit is een affiliate link. Door hier te klikken en, wat dan ook, te bestellen bij Bol help je Natuurlijk Linda 🙂