Dit is het reisverslag wat ik schreef terwijl we op reis waren in Cambodja en Vietnam op waarbenjij.nu. We hadden alleen een vliegticket geboekt en verder hebben we ter plekke bedacht wat we gingen doen. Totaal hadden we een maand om van Siem Reap in Cambodja naar Hanoi in Vietnam te komen, van 2 mei t/m 2 juni 2008. Dit is de route die we uiteindelijk gevolgd hebben:

Aankomst Cambodja
Daar zijn we dan! Vanmiddag om 13:30 plaatselijke tijd (dus in NL 8:30) geland in Siem Reap in Cambodja. Het eerste vliegtuig naar Kuala Lumpur vloog netjes op tijd. We kregen onderweg erg veel te eten en te drinken, dus dat was allemaal goed. Het tweede vliegtuig van Kuala Lumpur naar Siem Reap maakte nog een tussenstop in Phonm Penh, waar wij ook nog heen gaan, waardoor dit wat langer duurde dan dat het had moeten zijn. Maar we zijn dus veilig aangekomen en ook onze bagage was er ook. In het vliegtuig werd omgeroepen dat het 33 graden was, dus lekker warm! Op het vliegveld kon je meteen vanuit het vliegtuig het visum voor Cambodja regelen, dus dat was zo geregeld! Buiten het vliegveld werden we meteen opgewacht door taxi’s en motoren die ons weg wilde brengen, dus hebben we een taxi genomen naar een guesthouse (Bequest Angkor hotel) die we in de Lonely Planet hadden gezien. Een goede kamer, met airco en warm water voor maar 15 dollar per nacht! Nadat we eerst even onze ogen hadden dichtgedaan (want in een vliegtuig slapen ging toch niet echt lukken) zijn we door Siem Reap gaan lopen. Om de haverklap word je aangesproken of je een lift wil hebben met een Tuk tuk, wat we dan telkens weer afslaan. We hebben nu net een cheeseburger met friet gegeten, om een beetje te wennen aan de bereidingswijze hier. We zijn maar niet meteen aan het echte Vietnamese eten begonnen, dat komt later wel. Morgen gaan we naar Angkor Wat om de tempels te bekijken. Per taxi, tuk tuk of fiets, dat weten we nog niet.

Tempels van Angkor Wat
Gisteren hebben we met een tuk tuk de “kleine” tour naar de bekende tempels gemaakt en vandaag de “grote” tour naar de minder bekende. Om er een paar te noemen: Angkor Wat, Ta Prohm (waar Tomb Raider is opgenomen), Angkor Thom, Bayon en nog wat minder bekende tempels. Gisteren aan het eind van de middag wilden we naar de zonsondergang kijken bij Angkor Wat, maar toen de zon net een beetje begon te zakken werden we weg gestuurd, omdat ze gingen sluiten… (Sluit dan na de zonsondergang, want heel veel mensen zaten daarop te wachten!) Gisteravond zijn we wat meer Cambodjaans gaan eten dan zondag. Het smaakte erg goed!! Beide dagen hebben we een stevige bui gehad, maar na 10 minuten is dat dan weer voorbij, dus het is eigenlijk meer verfrissend dan vervelend. Vandaag moeten we onze bustickets gaan regelen om morgen naar Phnom Penh te gaan. Ons visum voor Vietnam gaan we regelen in Phnom Penh. Hier in Siem Reap kan je dat doen, maar dan duurt het 3 dagen en ben je 38 dollar kwijt. Kan ook in 1 dag, maar dan kost het 58 dollar.
Er werd ons hier verteld dat het ook in Phnom Penh kan, wat dan 2 dagen duurt en ook 38 dollar kost. Dus we wagen het erop dat we het in Phnom Penh kunnen regelen. Daarnet zijn we over een markt gelopen met groente, fruit en vlees. De kippen liggen daar geplukt op de kraampjes en er was er ook 1 doorgesneden waarbij je de ingewanden zag zitten. En de onderdelen varkens liggen overal. Vissen zwemmen op de grond… Had gelijk geen honger meer! Wat een ranzigheid! Dalijk toch maar op zoek naar een restaurant, want we moeten toch eten, alleen zullen we geen vis bestellen.

Phonm Penh
Vanochtend werden we om 6:45 uur opgehaald bij ons hotel om met de bus naar Phnom Penh te gaan. We werden bij het hotel opgehaald en het was een goede bus met airco en we kregen een ontbijtje. De tocht duurde ruim 5,5 uur, met 1 stop. Was allemaal goed. In Phnom Penh aangekomen hebben we de taxi genomen naar het Narin 2 guesthouse. Hier konden we ook meteen ons visum regelen in het hotel, wat dan 1 dag duurt en 35 dollar kost! Het is maar goed dus dat we dit niet in Siem Reap al hebben geregeld, want dit gaat een stuk makkelijker. In het hotel konden we ook meteen een ticket voor de boot naar Chau Doc in Vietnam regelen, dus we hadden alles binnen 5 minuten geregeld. Ook dit guesthouse is weer met airco en heet water en gratis internet, voor maar 10 dollar (ja Jeanet, het kan nog goedkoper;)) We gingen een rondje lopen door de stad. Phnom Penh zelf is heel druk en chaotisch en je weet eigenlijk nergens waar je nu heen moet voor bijvoorbeeld eten of de markt. Toen we aan het lopen waren kregen we een stevige bui op ons dak, waar we voor moesten schuilen. Aan het eind van de middag hebben we de moderne tempel Wat Phnom bezocht. Een mooie tempel met heel veel aapjes. Na de bui van eerder vanmiddag dachten we dat we de regen voor vandaag weer gehad hadden, maar toen we bij de tempel weg wilden gaan ging het heel hard hozen n niet 10 minuutjes, maar 45 minuten. De ergste regen hebben we afgewacht en toen zijn we toch maar gaan lopen. De straten waren grotendeels ondergelopen en sommige autos’ en motoren deden het niet meer door het vele water. Uiteindelijk zijn we door de volgelopen straten bij het hotel aangekomen en zijn we gaan douchen en we hebben in het hotel gegeten, zodat we niet weer de regen in hoefden. Hopelijk krijgen we de komende dagen minder regen… Morgen waarschijnlijk ’s ochtends naar de Killing fields, omdat het ’s ochtends nog niet geregend heeft en dan ’s middags een aantal bezienswaardigheden in de stad bekijken, zoals het nationaal museum. Dit is binnen, dus als het ’s middags weer gaat regenen blijven we in ieder geval droog. We gaan in ieder geval op onze slippers, zodat we geen natte schoenen krijgen. Foto’s gaan nog even niet lukken, want we hoorden van een andere Nederlandse backpacker dat er nogal eens virussen op de computers hier zitten en dat die over kunnen gaan naar de camera, dus dat risico nemen we nog maar even niet. Als we een betrouwbare computer tegenkomen zetten we er alsnog foto’s op.

Aankomst Vietnam
7 mei
In Phnom Penh hebben we de Killing Fields en het Tuol Sleng Museum bezocht. Het Tuol Sleng (s-21) was voorheen een school gebouw maar nadat de Khmer de macht heeft gegrepen hebben ze het gebouw omgebouwd tot concentratiekamp. Vanuit hier werden de mensen afgevoerd naar de Killing Fields waar zij geexecuteerd werden. Hier zijn de verschillende massagraven te zien en is er een tempel waar alle skelethoofden zijn opgestapeld. Na deze gruwelijkheden zijn we naar het Nationale Museum, Royal Palace en Silver Pagoda geweest. Is erg mooi om allemaal te zien maar je moet niet vergeten om een t-shirt mee te nemen want met blote schouders kom je echt het Royal Palace en Silver Pagode niet binnen. Dus ik heb er een mooi wit t-shirt bij, maar dat zien jullie nog wel op de foto’s. Bij de Silver Pagode hebben we zitten wachten op de onweersbui, en ja hoor precies op tijd. Konden we lekker in een briesje de Lonely Planet doorspitten. Op de weg naar het hotel even een stukje pizza gegeten, want je begin wel een beetje honger te krijgen na zoveel wandelen. s’Avonds in het hotel gegeten en vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag moesten we weer vroeg op om naar Vietnam te reizen.

8 mei
Om 6:45 uur waren we helemaal gereed om opgehaald te worden, aangezien we om 7:00 uur aanwezig moesten zijn. Uiteindelijk werden we om 7:30 uur opgehaald. Waar wij dachten vanuit Phnom Penh met een boot te vertrekken bleken wij eerst 2 uur met een bus naar Neak Leung te rijden waarna we op de boot werden gezet om richting de grens met Vietnam te varen. Was een hele leuke tocht en lekker rustig aan boord, maar 4 andere die de tocht ook maakten. Bij de grens met Vietnam moesten we ons eerst uitschrijven in Cambodja waarna we 5 minuten later ons weer mochten inschrijven in Vietnam. Was allemaal goed geregeld en het Visum was in orde. We hebben bij de grens met Vietnam nog even moeten wachten. In de tussentijd liet ik mij verwennen door 2 vietnamese kinderen, een heerlijke massage voor maar $ 1. Hierna nog 3 uur op de boot gezeten over de Mekong Rivier en een stuk van de Mekong Delta, dit keer waren we nog maar met zijn drieen. In de buurt van Chau Doc, zo rond een uur of drie, kregen we ons dagelijks portie regen. Maar ja we zaten lekker droog en hadden een mooi uitzicht. Ondertussen hadden we ook besloten om niet naar het eiland Phu Quoc te gaan, aangezien het geen strandweer is en een vliegticket (waar wij $ 35 op internet hadden gelezen bleek onze gids te vertellen dat het ongeveer $ 80 zou zijn) dus net iets te duur is. We pakken onze rust wel in Chau Doc, hotel Vinh Phuoc, en zullen vanuit hier verder reizen naar Ho Chi Minh City (Saigon).

9 mei
Vandaag heerlijk uitgeslapen, al begint men wel vroeg met toeteren maar ja na een tijdje went dat wel. In de ochtend hebben we gewandeld en hebben we een kerk bezocht en hebben hierna een veerpont genomen om een moskee te bezoeken, al was dit wel van een afstandje want er ging net een dienst beginnen en een vrouw komt toch niet binnen. Verder terug naar ons hotel gelopen om een lekker koud drankje te nemen. Ze hebben in de rest van het dorp geloof ik nog niet gehoord van een koelkast want alle drankjes staan gewoon in de openlucht en dus lekker warm geworden. Hierna op onze kamer even een rust moment genomen en was het weer 3 uur, de hoogste tijd voor een bui. Dit was wel een hele korte en we vinden het lang niet zo erg meer. De ergste bui hebben we eigenlijk in Phnom Penh gehad. Straks maar even wat gaan eten, de chicken lemon grass & Chilli was gisteren namelijk erg lekker. Daarna onze kamer met Airco opzoeken en onze rugzak alvast inpakken voor morgen. We zullen dan om 8:45 uur worden opgehaald en het is dan zes uur reizen naar Saigon en dat voor maar $ 10.

Ho Chi Minh City (Saigon)
Gisteren (10 mei) zijn we uit Chau Doc vertrokken naar Ho Chi Minh City (Saigon). Dit was met een minibusje, die over een hele hobbelige weg reed. Onze ingewanden werden door elkaar geschud, gelukkig was dit “maar” 2 uur van de totale 6 uur. In Saigon verblijven we in guesthouse 70 Phan Lan. Heel netjes en schoon en je moet je schoenen beneden laten staan, dus het blijft ook schoon. De dames van het hotel zijn erg gezellig en behulpzaam. We hebben in het hotel een trip voor de volgende dag naar de Cao Dai Great temple en de Cu Chi tunnels geboekt. Vandaag (11 mei) hebben we voor vertrek met onze trip de was afgegeven bij de dames van het guesthouse. Om 8:30 vertrokken we met een bus naar de Cao Dai tempel, waar we om 11:45 aankwamen en we een dienst hebben meegemaakt. In de bus zaten we met een Nederlands stel, waar we tijdens de lunch gezellig mee hebben zitten kletsen. We weten nu ook eindelijk wat springrolls zijn. Dit hadden we al vaak gelezen, maar nooit geweten wat het was. Het bleken dus gewoon kleine loempia’s te zijn in verschillende vormen en inhoud. Deze kunnen we dus zelf ook een keer gaan bestellen. Na de lunch zijn we verder gereden naar de Cu Chi tunnels. Heel de dag was het al bewolkt en regenachtig en toen we bij de tunnels aankwamen regende het ook. Gelukkig niet heel hard en werden we ook niet erg nat onder alle bomen. Hier hebben we gezien hoe de Vietnamezen in de tunnels leefden tijdens de oorlog met de Amerikanen. We zijn ook een tunnel in geweest, maar konden niet heel ver erin, omdat daar geen tijd voor was. Deze tunnels zijn wel aangepast voor toeristen en zijn 80 cm breed en 120 cm hoog, anders zouden veel toeristen klem komen te zitten, behalve wij met onze goddelijke figuren 😉 Hierna zijn we weer terug gereden naar het guesthouse en hebben we een open tour ticket geregeld. Daarmee kunnen we tussen Saigon en Hanoi reizen, waarbij we tussentijds kunnen in- en uitstappen in Dalat – Nha Trang – Hoi An – Hue. En dit alles voor maar 30 dollar per persoon. Morgen gaan we in Saigon wandelen om hier bezienswaardigheden te bekijken.

Rondje Saigon
Vandaag hebben we een beetje uitgeslapen en daarna zijn we een wandelroute door Saigon gaan doen, die in de Lonely Planet staat. Allereerst kwamen we langs een rotonde waar in het midden het beeld van Tran Nguyen Hai op een paard staat. Het is hier erg druk met al het rondrijdende verkeer, dus oversteken is hier niet mogelijk. Daarna zijn we langs een straatmarkt gelopen, waar ze vlees, fruit, vis, groenten en kleding en verzorgingsproducten verkochten. Vervolgens zijn we naar het Municipal Theatre gelopen, waar de hele tijd irritante mannetjes op de trap bleven staan, waardoor we geen mooie foto zonder mensen konden nemen. Zij wilden gelukkig ook een foto van het stuk waar wij stonden, dus we zijn lekker blijven staan 😉 Nadat we aangekomen waren bij Hotel de Ville begon het ontzettend hard te regenen, wat uiteindelijk een aantal uren heeft aangehouden. Daarna zijn we naar het Reunification Palace gelopen, wat dicht bleek te zijn toen wij er aan kwamen. Om 1 uur zou het weer open gaan. Daarom hadden we besloten om eerst naar de Jade Emperor Pagoda te lopen. Na veel zoeken hadden we het eindelijk gevonden en bleek het niet veel voor te stellen. Dat is wel een beetje jammer als je er in de regen heen moet lopen. Inmiddels was het toen weer tijd om terug naar lopen naar het Reunification Palace, wat inmiddels open was. Onderweg daar naartoe zijn we nog even langs de Notre Dame Cathedral gelopen. Mooi gebouw, maar we hebben de klokkenluider niet kunnen vinden. In de tussentijd was het droog geworden en liep de temperatuur meteen weer op naar een graad of 34. Het Reunification Palace was ooit het symbool voor de Zuid Vietnamese regering. Toen bekend als Independence of Presidential Palace. Hier kwam echter een eind aan op 30 april 1975, toen het geen dienst meer deed als regeringsgebouw. Het gebouw heeft verschillende verdiepingen, waar je veel kamers kan bekijken. Zelf een bioscoop, alleen draaide er geen goede film en we hadden onze Pathe Unlimited pas niet bij ons 😉 Er was ook een kelder, wat de schuilkelder was in de tijd van de oorlog. Hier zijn nog allemaal oude radiokamers en kantoortjes te zien. Hierna gingen we op zoek naar een bank waar we dollars konden halen. Eerst zijn we naar de HSBC bank gegaan, waar ze ons vertelden dat we alleen dollars kunnen halen door Vietnamese dongs te pinnen en dit in te wisselen voor dollars bij de kleine wisselkantoren. Dit schiet niet echt op en zijn toen naar de Sacombank gegaan. Hier hadden ze hetzelfde verhaal. Dit klopt dus niet met wat er in de Lonely Planet staat. Niet echt handig dus, want in Dalat willen we met de Easy Riders een tocht gaan maken, wat 60 dollar per dag per persoon is. Als je dus 3 dagen met zn 2en weg gaat is dit 360 dollar. En als je dan bedenkt dat 1 dollar 16000 Vietnamese dong is, heb je dus 5,8 miljoen dong nodig. Het leuke van alles is dat je per keer maar maximaal 2 miljoen dong (=125 dollar) mag pinnen. (Ze hebben hier zeker niet meer??) Dus als we de Easy Riders in dong moeten betalen word dat een behoorlijk pak geld en we moeten het bij elkaar zien te krijgen door telkens wat te pinnen. Maar we kunnen nu wel zeggen dat we met miljoenen op zak hebben gelopen :p Maarja eerst maar eens hopen op wat minder regen, anders gaan die Easy Riders niet eens door. Of maar 1 dag alleen in de buurt van Dalat. Morgenochtend om 8 uur gaan we met de open tour bus naar Dalat. Straks op zoek naar een leuk restaurantje en dan lekker vroeg het bed in.

Free Riders 3 daagse trip
13 mei Saigon naar Dalat
We zijn met de bus van de open tour ticket van Saigon naar Dalat gereisd. Deze had er 6 uur over moeten doen om in Dalat aan te komen, maar dit werd ruim 8 uur, omdat hij in de bergen rond Dalat heeeel langzaam ging rijden. En zoals verwacht was het lekker weer op het moment dat we in de bus zaten. Uiteindelijk om 5 uur ‘s avonds in Dalat aangekomen en een hotel opgezocht. In de bus waren we aan de praat geraakt met een Vietnamese jongen die Free Rider bleek te zijn (Net als Easy Riders, maar dan goedkoper en gezelliger, 50 dollar per dag per persoon ipv 70 bij de Easy Riders). Uiteindelijk hebben we met hem (Tuan) afgesproken dat we een 3daagse tour zouden gaan maken door de hooglanden. Dag 1 Dalat naar Lak lake, dag 2 Lak lake naar Buon Ma Thuot, dag 3 Buon Ma Thuot naar Dalat. Naarmate we dichter bij Dalat kwamen ging het weer regenen en de hele avond hebben we daar regen gehad.

14 mei Free Riders Dalat naar Lak Lake
Boven verwachting was het deze dag droog! Omdat we niet te veel mee wilden nemen hebben we een deel van onze bagage in het hotel in Dalat achtergelaten en gingen op weg met de Free Riders. Eerst in de buurt van Dalat het Crazy House, een bloemenkwekerij, de Elephant waterval en een koffieplantage bezocht. Onderweg hebben we gestopt om thee te drinken en daar kregen we ook uitgelegd hoe rijstwijn wordt gemaakt en hoe paddestoelen worden gekweekt (heel anders dan de champignons in Nederland) en daarna doorgereden naar het Lak lake. Onderweg hebben we continu mooi weer gehad en zijn we blij dat we eraan begonnen zijn. Bij het Lak lake hebben we de nacht doorgebracht in een long house. Dit is een huis wat 1 kamer heeft, met een gordijn tussen het “hotel” gedeelte en de “woonkamer” van de eigenaren. Het huis is gebouwd op palen (omdat er vroeger in dit gebied tijgers en andere gevaarlijke dieren leefden). Onder het huis liepen koeien, varkens, kippen en honden. We sliepen daar met onze Free Riders samen op matrassen op de grond. Dit was een heel dorpje met allemaal van die huizen met overal dieren, klein en groot. Ook hele schattige biggetjes! ‘s Avonds na het eten wilde ik naar de wc… Toen bleek dat de hele avond het licht daar had aangestaan, dus het was een verzameling van muggen en andere enge beesten geworden, de muren en de vloer zaten helemaal vol met beesten. Gewoon eng om daar naar de wc te moeten gaan, maar ja als je moet dan moet je… ‘s Avonds hebben we met een aantal andere Free Riders nog rijstwijn zitten drinken, waar ze erg gezellig van werden. Ze hebben wat afgezongen in het Engels en Vietnamees, met een gitaar erbij. Het was echt super grappig.

15 mei Free Riders Lak Lake naar Buon MaThuot
De volgende dag werden we al om 5 uur gewekt door een stel herrie makende hanen, waarop ook de honden reageerde en iedereen aan het werk ging, inclusief het maken van een vuurtje achter het huis. Aangezien de vloer bestond uit houten planken met kieren werden we dus ons bed uit gerookt… Toch nog blijven liggen tot 7 uur en toen maar gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we een olifantentocht gemaakt. De olifant moest ook door het meer heen gaan lopen, maar dat wilde hij in eerste instantie niet. Na een poging op een andere plek van het meer wilde de olifant dan toch het water in. Erg hobbelig, maar ook erg leuk om eens te doen! Ook vandaag hebben we heel mooi weer gehad, zelfs heel erg warm. Maar ons hoor je niet klagen, alles beter dan regen!! Daarna op weg gegaan naar Buon Ma Thuot. Bij aankomst eerst onze spullen in het hotel gedropt (veeeeeel luxer dan het long house, met spa en massage) en daarna naar 2 grote watervallen gereden. Erg mooi! Bij de 2de waterval kregen we nog een hele wandeling er omheen. We weten nu hoe Cashewnoten groeien, aan een boom met een appel onder de noot. ‘s Avonds hebben de Free Riders ons meegenomen naar een echt Vietnamees restaurant. Er was geen Westerling te zien daar en de menukaart konden we ook niet lezen. Dus we hebben maar afgewacht wat we voorgeschoteld kregen. En we hebben ook meteen leren eten met stokjes!! De eerste gang was een pannetje die op tafel verwarmd werd met daarin stukjes geit met wat groenten. Best lekker, alleen jammer dat ze de spieren eraan laten zitten. De tweede gang was een heel klein bbq-tje met daarop weer stukjes geit. Lekker gekruid en ook goed te eten. Maar toen kwam het… De derde gang was een soep. Hierin zat Tofu en dit werd ook op de tafel verwarmd. Hier moesten we zelf nog een aantal dingen bij doen. Eerst wat groenten en toen moest er ei in. Er waren 4 rauwe eieren, dus ik dacht dat dat dus betekende dat we allemaal 1 ei zouden krijgen. Dus Tuan ging 1 voor 1 de eieren kapot maken en in de soep gooien, om te koken dacht ik. Maar bij het derde ei kwam er ineens geen wit vocht uit, maar rood. Dus ik had al visioenen dat er een embryo in zou zitten. En ja hoor, een bijna volgroeid kuiken kwam er plop in de soep terecht!!! Gatverdamme!! En de 2de gang kwam dus haast alweer naar boven. Aangezien ik weet hoe een kippenembryo er van binnen uitziet door mijn werk heb ik hier dus niks van gegeten! Omdat we dit niet wilden eten hadden ze nog een extra salade met rundvlees besteld. Dit smaakte wel aardig, alleen had ik niet veel trek meer… Daarna terug naar het hotel gegaan en gaan slapen.

16 mei Free Riders Buon Ma Thuot naar Dalat
Na een nacht in een heerlijk bed zijn we in 1 keer terug gereden naar Dalat. Hoe meer we in de buurt van Dalat kwamen hoe meer het ging regenen. We hadden inmiddels een vreselijke zere kont, dus we wilden eigenlijk zo snel mogelijk naar het hotel. Toch zijn we nog even gestopt bij een kleine waterval en bij een meditatietempel, waar je ook uitzicht had op een aantal bergen die samen een liggende olifant voor zouden moeten stellen (heb je wel heel veel fantasie voor nodig). Onderweg hadden Tuan en ik nog een ongeluk veroorzaakt. We moesten om een aantal gaten in de weg heen, dus we moesten op de andere helft van de weg gaan rijden. Er kwam nog wel een tegenligger op een motor aan, maar op zich had het makkelijk langs elkaar gepast. Alleen vlak bij dat gat in de weg ging er ineens een vrouw met een fiets met mandjes aan de zijkant stil staan, waardoor het dus niet meer paste. Wij konden er nog door, maar die tegenligger werd gelanceerd, omdat hij tegen de fiets botste. Het meisje op die motor had last van haar hoofd en arm en de jongen kon zijn voet en onderbeen niet meer bewegen. Hij is nog naar een apotheek gereden, maar vanaf daar zijn ze naar een ziekenhuis gebracht door iemand anders. Dat was wel even schrikken. Aangekomen bij het hotel hebben we onze rugtassen weer opnieuw ingericht en na het eten zijn we al snel gaan slapen, want we waren helemaal kapot van 3 dagen op een motor zitten. Het waren wel 3 geweldige dagen achterop een motor door de bergen met heel mooi weer, dus het is goed dat we deze tour gemaakt hebben.

17 mei Dalat naar Nha Trang
Vandaag zijn we met de bus van de open tour doorgereisd naar Nha Trang, een kustplaats, om even te relaxen. Omdat de vorige bus van de open tour er zoveel langer over had gedaan dan eigenlijk de bedoeling was waren we hier nu ook vanuit gegaan. Deze bus reed echter wel goed op tijd! Onderweg hebben we nog een lekke band gehad. Gelukkig was dit snel verholpen, omdat er ook nog een Engelse jongen in de bus zat die er verstand van had. En het was op een mooie plek, dus mooi tijd gehad voor een aantal foto’s. Om 1 uur waren we in Nha Trang. Na een rondje door de stad en langs het strand gelopen te hebben zijn we nog een paar uurtjes op het strand gaan liggen. Morgen gaan we weer naar het strand en dan ‘s avonds om 6 uur worden we opgehaald om met de nachtbus naar Hoi An te gaan.
Pakken laten maken in Hoi An
Gisteren hebben we een groot gedeelte van de dag op het strand van Nha Trang gelegen. Het was heel warm, maar met een lekker windje erbij was het goed uit te houden. En we hebben geen regen gehad!! We zijn goed verkleurd (en ook een beetje verbrand)
’s Avonds zouden we om 6 uur opgehaald worden om met de nachtbus naar Hoi An te reizen. Om 7 uur was er nog steeds geen bus te zien, maar de mevrouw van het hotel had naar ze gebeld en ze zeiden dat ze eraan kwamen. Uiteindelijk om 19:15 kwam er een bus aan. Om 6 uur was het nog droog, maar inmiddels regende het heel hard en moesten we baden door de straat om bij de bus te komen. Als ze nou gewoon op tijd waren geweest.. Maarja daar hebben ze nog niet zo van gehoord hier. Om 19:45 gingen we dan eindelijk de stad uit. Het was een slaapbus, dus het waren allemaal grote stoelen waarin je echt kon liggen. Echt lekker slapen is het niet, maar we hebben allebei wel een paar uur onze ogen dicht gedaan. Rond 7:30 vanochtend kwamen we aan in Hoi An en zijn het hotel binnen gegaan waar we gedropt werden door de bus, het Sea star hotel, voor 10 dollar. Na ons een beetje opgefrist te hebben zijn we de wandelroute uit de Lonely Planet gaan doen. Er was niet heel veel te zien, maar de straatjes zijn wel leuk met winkeltjes met lampionnen en heeeel veel sieraden. (Maar dat gaan we pas in Hanoi kopen) Bij een kledingmarkt hebben we vanochtend allebei een pak uit een catalogus uitgezocht en die worden nu gemaakt. Die van mij is maar 50 dollar! Koopje voor een heel pak! Vanmiddag konden we de pakken gaan passen. Bij mij moesten er nog wat dingetjes bijgewerkt worden en morgen kunnen we het dan nog een keer passen en meenemen. Daarna zijn we gaan eten, een menutje met springrolls (kleine loempia’tjes) en garnalen en daarbij rijst met kip curry. Was weer lekker, met als afsluiting een lekker fruitsalade. Het weer was de hele dag goed! We zweten wat af. Maar ons hoor je natuurlijk niet klagen. Omdat we de vorige nacht in een bus hadden doorgebracht zijn we deze dag vroeg gaan slapen, want dat hadden we wel nodig!

Aankomst in Hue
Vanochtend zijn we onze pakken op gaan halen. Die van mij was nu goed. Ze zijn heel mooi geworden en voor 50 en 70 dollar echt een koopje! Daarna hebben we nog over de markt gelopen, waar ik toch maar alvast een aantal kettingen en armbanden en 2 ringen heb gekocht, want ik kon toch echt niet wachten tot Hanoi. Daarna voor het hotel op de bus zitten wachten, want die zou ons om 13:30 op komen halen. En zowaar was de bus op tijd!! We zaten met 5 Vietnamezen en nog 1 andere toerist in de bus, dus lekker veel ruimte!! De reis zou 5 uur duren, maar we waren er al binnen 3,5 uur. Het verkeer zat zeker mee. We werden weer gedropt voor een hotel, maar we zijn toch verder de stad in gaan lopen, waar je dan iedere keer aanbieden krijgt van hotels. Bij 1 daarvan zijn we meegegaan en we hebben nu een hele mooie kamer met bad en airco voor 10 dollar. Nadat we ons hadden geinstalleerd zijn we door de stad gaan lopen, want we hadden nog niet veel honger. We zijn over een brug gaan lopen en over een andere brug weer terug naar de goede kant van het water. Vanaf de andere brug gezien bleek dat de eerste brug helemaal verlicht was met lampen die verwisselden van kleuren, zag er erg mooi uit. Op die brug was er ook nog vlak voor ons neus een aanrijden tussen een fietser en een brommer. Die man van de brommer bleek stomdronken te zijn, want die bleef lekker liggen van ik lig hier wel prima. De vrouw op de fiets had last van dr hoofd, maar ik zag geen bloed dus het zal wel meevallen. Wel apart dat wij als enigen erop af stapten en de brommer aan de kant van weg zetten enzo en dat verder heel veel mensen staan te kijken en niks doen. Ineens was er een politieman mee die uit het niets was verschenen, dus we zijn maar weer doorgelopen. Met de politie erbij komt het vast wel goed. Daarna wat gaan eten en nu dus achter de computer in het hotel. Owja, we gaan geen foto’s meer op de site zetten. Dit omdat we gisteren bij een poging om de USB stick te bekijken deze meteen werd gewist door een of ander virus. Gelukkig zat nu de USB stick in de computer en niet de camera, dus die is nog goed. Maar we gaan het dus niet riskeren dat er dalijk een virus op de camera komt en we dus alle foto’s kwijt zijn. Sorry!!!! Foto’s zien jullie wel als we terug zijn 😀 Nu weer vroeg naar bed, want morgenochtend gaan we op de fiets de stad verkennen en om 17:15 moeten we bij de bus zijn om de nachtbus te nemen naar Hanoi. Hopelijk hebben ze tv in de bus (vast niet) om de finale van de Champions League te kijken.

Hue en aankomst Hanoi
Gisteren hebben we in Hue op de fiets de stad bekeken. Eerst zijn we naar de Thien Mu pagode geweest. Dit is een achthoekige pagode met 7 verdiepingen. Daaromheen staan nog een aantal andere gebouwtjes en er liepen ook wat monniken rond. Daarna zijn we terug gefietst naar de stad om de Citadel met de verboden paarse stad en de Imperial Enclosure te bekijken. Ze waren er heel veel aan het verbouwen, dus van de Paarse stad was helaas niks te zien. Verder stonden er wel een aantal mooie tempels en andere gebouwtjes. Wel enorm toeristisch, dus als je een foto wil maken zonder andere mensen moet je even geduld hebben… Vooral Chinezen en Vietnamezen zijn irritant, want die gaan gewoon recht voor je camera staan als je een foto wil maken en gaan echt geen stap opzij… ’s Middags hebben we nog door de stad gelopen en hebben we vroeg gegeten, omdat we om 17:00 bij de bus moesten zijn. Bij het busstation aangekomen kwam er eerst een slaapbus, die wij niet moesten hebben, omdat wij een ticket hebben voor een zitbus. De dag ervoor gaf dat nog wat problemen. We konden 7dollar extra betalen voor een slaapbus of een zitbus nemen. We hebben besloten om een zitbus te nemen. Uiteindelijk kwam er helemaal geen zitbus en zijn we toch in een slaapbus gepropt, die meer gemaakt was voor nog kleinere mensen dan Vietnamezen. Het is maar goed dus dat we niet hebben bijbetaald voor een bus waar we toch wel in zouden komen. Vanochtend om 5:30 kwamen we aan in Hanoi. We werden naar een hotel gebracht en we wilden alleen een kamer voor overdag, omdat we vanavond naar Sapa willen met een nachttrein. We moesten erg lang wachten tot we een kamer konden zien, dus zijn we weg gegaan en bij een of ander simpel hotel hebben we een kamer gekregen. We zijn meteen naar travel office Handspan gegaan om de trein naar Sapa te regelen en daarna naar Kangaroo Cafe om een trip naar Halong Bay te regelen. Het plan is nu als volgt: Vanavond gaan we met de trein van 21:15 richting Sapa. Morgenochtend komen we aan in Lao Cai en van daaruit worden we naar Sapa gebracht met een bus, die er als het goed is 1,5 uur over doet. Hier zoeken we dan een hotel met een mooi uitzicht op de bergen en de eerste dag (23 mei dus) gaan we zelf daar rondlopen. Voor 24 mei gaan we kijken of we een gids kunnen vinden om een 1daagse wandeling te maken en anders maken we zelf een wandeling. Die avond gaan we dan weer terug naar Hanoi met de nachttrein. 25 mei om 5:00 zullen we in Hanoi aankomen. Dan gaan we naar een hotel wat we vandaag al geregeld hebben en dan hebben we een dag in Hanoi. Dan 26 mei moeten we om 8:00 bij Kangaroo Cafe zijn voor de 3daagse trip naar Halong Bay. We gaan met een boot voor 14 personen een cruise maken naar Halong Bay en naar Cat Ba eiland, waarbij we ook nog een aantal andere eilanden aandoen. 3 dagen, dus 28 mei zijn we ’s avonds weer terug in Hanoi. Daarna hebben we dus nog 3 dagen in Hanoi voordat we weer naar huis vliegen.

De bergen van Sapa
We zijn weer terug in Hanoi, na 2 dagen Sapa. 22 mei hebben we de nachttrein naar Lao Cai genomen, van waaruit we met een busje naar Sapa zijn gegaan. De trein vertrok om 21:15 en kwam de volgende ochtend 23 mei om 5:30 aan in Lao Cai. Om 6:30 waren we in Sapa en zijn we naar het Mountain View hotel gegaan. Dit is ons duurste hotel van de hele vakantie geweest, voor 20 dollar 😉 We konden uit veel kamers kiezen en we hebben er een genomen die een mooi uitzicht had, vandaar de prijs. ’s ochtends toen wij er aan kwamen hingen er nog allemaal wolken in de vallei, dus hadden we nog geen uitzicht, maar later op de dag trok dit weg en hadden we een prachtig uitzicht! De eerste dag in Sapa zijn we op onszelf naar het dorpje Cat Cat gelopen. Dit ligt 3 km van Sapa en heeft een hele mooie waterval. Overal lopen mensen uit het dorpje die je prul willen verkopen. Na de waterval wisten we eigenlijk niet waar we nu heen konden lopen, dus zijn we stiekem een groepje met een gids gevolgd. Achter ons kwam een ander groepje met een gids, dus beiden dachten ze vast dat we bij de andere groep hoorden, dus we konden lekker de route meelopen. Het bleek een rondje te zijn om het dorpje heen met mooie uitzichten. De hele dag hebben we goed weer gehad, zonder regen. We hebben van veel mensen gehoord dat het koud zou zijn in Sapa, maar het was bloedheet!! We hebben de slaapzakken dus helemaal voor niks de hele vakantie meegezeuld, want ook nu hadden we die totaal niet nodig. 24 mei, de 2de dag in Sapa, hebben we een wandeling gemaakt met een gids. We zouden om 9 uur vertrekken en toen regende het heel hard. Gelukkig waren er een paar mensen te laat en toen we uiteindelijk vertrokken was het nog meer heel zacht aan het regenen en al snel werd de lucht blauw en werd het weer bloedheet. We zijn langs de dorpjes Lao Chai, met de Black H’mong mensen en Ta Van met de Giay mensen. De hele weg vanaf Sapa naar Lao Chai (ongeveer 8 km) werden we vergezeld van 3 meisjes uit het dorpje. Dit natuurlijk met het doel om later iets aan je te kunnen verkopen.
Na de lunch in Lao Cai kwamen ze dus ook weer naar ons toe en heb ik een nepzilveren armband van het 8jarige meisje gekocht, dat de hele tijd met ons mee was gelopen. Is zij ook weer blij en heeft ze niet voor niks dat hele eind meegelopen en het is nog wel een grappig armbandje ook. Totaal was de wandeling ongeveer 12 km en om 15:00 waren we weer terug in Sapa. Het was een leuke wandeling en we hebben weer nieuwe dingen erbij geleerd, zoals hoe ze de rijst laten groeien. ’s Avonds hebben we de nachttrein weer terug genomen naar Hanoi, die om 20:15 vertrok. Vandaag, 25 mei, zijn we om 4:50 in Hanoi aangekomen met de trein. Het hotel wat we hadden gereserveerd was nog niet open, dus daar moesten we nog op wachten. Toen er een taxi aankwam met nog iemand die dat hotel in wilde bonkte de taxichauffeur heel hard op de hekken voor de ingang en konden ook wij naar binnen. Vanochtend hebben we de wandelroute uit de Lonely Planet gelopen. Het waren vooral veel verschillende winkelstraten en een aantal tempels, maar het shoppen doen we later in de week pas. Daarna zijn we naar een hotel gegaan waar we konden zwemmen in het zwembad daar. Dat was wel lekker verfrissend en we zijn weer lekker bijgekleurd (lees: rood en een beetje bruin). Daar zijn we tot een uur of 4 geweest en daarna zijn we gaan douchen en gaan eten en nu dus aan het internetten. Dalijk gaan we de spullen voor Halong Bay uitzoeken, waar we morgen voor 3 dagen heen gaan, want we mogen maar een kleine tas per persoon of een grote tas voor 2 personen meenemen en de rest moeten we hier achterlaten. Dus morgen, 26 mei, gaan we voor 3 dagen naar Halong Bay en Cat Ba eiland. De eerste nacht slapen we op de boot in Halong Bay en de tweede nacht slapen we in een hotel op Cat Ba eiland. 28 mei zijn we ’s avonds weer terug in Hanoi.

Halong Bay, Cat Ba eiland, avonturen Monkey island
We zijn weer terug van de trip naar Halong Bay en Cat Ba eiland en het was super! 26 mei zijn we vertrokken met een minibus naar de haven van Halong. Daar gingen we de boot(deze heten hier Junk) op en hebben we een hele uitgebreide lunch gekregen met veel zeevruchten en ander vis. Na de lunch ging de boot door Halong Bay varen. Erg mooi al die bergen die uit het water komen! Wel jammer dat je zeker niet de enige boot bent, maarja dat heb je als het zo bekend is. ’s Middags zijn we naar een grot geweest, waar onze gids allemaal verschillende figuren in de rotsen zag, net als in alle bergen waar we langs kwamen… Misschien dat we ze met wat meer bier wel hadden herkend… 😉 Na de grot zijn we naar een stukje verderop gevaren en daar konden we vanaf de boot zwemmen. Het water was erg lekker. Beetje jammer van de vrouwtjes in kleine bootjes die je van alles proberen te verkopen… Maar na 100 keer nee zeggen hebben ze eindelijk door dat we niets willen kopen.;) Na het zwemmen konden we douchen (want er is alleen water op de boot als ze de pomp aanzetten) en daarna hebben we gegeten, waar weer veel vis bij zat. Allemaal wel erg lekker! Maar wel een beetje veel. Daarna hebben we met z’n allen op het dek gezeten met een biertje erbij en hebben we naar de sterren gekeken. De tweede dag van de trip, 27 mei, werden we om 6:15 gewekt door de motor die aan ging en wij lagen naast de motor, dus we werden ons bed uit getrild. Daarom heeft de gids aan ons beloofd dat we de volgende nacht in het hotel de beste kamer zouden krijgen. Daarvoor willen we best een nachtje naast de motor slapen die een kwartier eerder aan gaat als de tijd dat we er toch al uit wilden gaan 😉 Na het ontbijt zijn we naar Cat Ba eiland gevaren. Onderweg hadden we weer een geweldig uitzicht vanaf de boot en het was superlekker om op het dek uit te waaien. Op het eiland aangekomen zijn we met een minibus naar een andere boot gebracht, die ons naar een grot bracht. De grot stelde niet veel voor, maar het boottochtje was wel aardig. Weer een andere mooie omgeving. Daarna weer met het minibusje verder, naar het hotel in Cat Ba, het Holiday View hotel. Een supermooi hotel (45 dollar per kamer hebben we nagevraagd:D) en wij kregen inderdaad de beste kamer, op de 8ste verdieping, dus met het beste uitzicht. Een geweldig uitzicht op de bootjes die voor de kust liggen met een mooie zonsondergang (de zonsopgang vonden we te vroeg om te kijken en was aan de andere kant van het eiland:P) Maar voor de zonsondergang gingen we ’s middags eerst nog naar Monkey island om aapjes te kijken en te zwemmen in de zee. De gids zei dat er een pad was naar boven op de berg, zodat we kans hadden om daar apen te zien. Dus wij gingen met 3 jongens uit Noorwegen dat “pad” op. Het bleek alleen niet echt een pad te zijn, maar een hele klim over rotsen en door boswerk heen. Na de hele berg overgeklommen te zijn kwamen we op een ander strand uit en hadden we nog steeds geen apen gezien. We wilden niet via dezelfde weg terug gaan, omdat we dachten dat dat niet kon, dus vroegen we aan een vrouwtje die op het strand aan het werk was welke weg we konden nemen. Dus ze wees zonder dat ze Engels kon een kant op van ja daar kan je er overheen. Dus wij die kant op en op een gegeven moment konden we niet verder… Omdat we al onder de krassen zaten van de rotsen en takken hebben we besloten dat 2 van de Noren gingen zwemmen naar het goede strand om de boot te halen bij de gids en wij gingen met zn 3en terug naar het strand waar we beland waren. Na een tijdje kwam de boot met onze redders de hoek omzetten:D en konden we naar het goede strand terug. Daar bleek dat de rest van de groep wel apen hadden gezien en wij zagen er nog net 1 toen we terug kwamen. Het was dus een heel avontuur en maar 1 aapje gezien. Gelukkig hebben we al genoeg aapjes gezien deze maand. Mn Teva’s zaten onder de teer wat waarschijnlijk op de bodem bij het strand heeft gelegen. Dus toen we weer in het hotel waren hebben we met tandpasta en sop en een tandenborstel het teer er vanaf zitten halen. De rest van onze voeten zaten ook onder, dus we moesten aardig schrobben om alles eraf te krijgen. Volgens mij zijn mn Teva’s gelukkig weer aardig schoon. Ik krijg er nu geen zwarte voeten meer van:D Na het schrobben wilden we nog gaan douchen, maar inmiddels was het warme water op, dus moesten we koud douchen. Brrrr… ’s Avonds waren we vrij om te doen wat we wilden, dus zijn we met 9 van de 16 mensen van de groep gaan eten. Dit was heel gezellig en na het eten hebben we een massage gekregen (voor 50.000 dong = 3 dollar) op benen, nek, rug, armen, handen en hoofd. Dat konden we wel gebruiken na ons avontuur op Monkey island. Na het eten zijn we naar de Sea View bar geweest, waar we een lekkere cocktail en bier hebben gedronken. Om middernacht waren we terug in het hotel. Dit was wel de langste avond die we de hele vakantie hebben gehad, afgezien van onze bus en treinreizen. Vanochtend, 28 mei, werden we om 9:30 met een minibus naar de boot gebracht die ons terug heeft gevaren naar de haven van Halong. Hier hebben geluncht, weer met veel vis wat we nu wel een beetje hebben gezien. Daarna zijn we met een minibusje terug gereden naar Hanoi, waar we om 16:00 aankwamen. Vanaf het Kangaroo cafe waar we het hadden geboekt zijn we naar een hotel gaan zoeken. Na ruim een uur en vele hotels die niet aan onze eisen voor 4 nachten voldeden (voornamelijk de prijs/kwaliteit verhouding) kwamen we bij het Ocean Stars II hotel waar we voor 15 dollar een mooie kamer op de 5de verdieping hebben aan een hele rustige steeg, dus geen getoeter van brommers en auto’s. Om 19:00 heeft iemand van het hotel ons naar het Green Bamboo restaurant gebracht waar we lekker hebben gegeten. Het zullen wel vriendjes van hem zijn geweest. De service was heel goed, zelfs je glas wordt telkens weer gevuld met nieuwe cola uit je blikje. Dus we hebben nu redelijk veel fooi gegeven, zodat ze de volgende keer waarschijnlijk wel nog meer moeite voor ons doen 😉 Morgen gaan we met een city tour die door het hotel verzocht wordt een aantal dingen in Hanoi bekijken, waaronder het Ho Chi Minh mausoleum en ’s avonds gaan we naar het waterpoppentheater. Daarna nog 2 dagen in Hanoi om te shoppen en dan zit het er alweer op… 🙁

Citytour Hanoi
Vandaag hebben we een georganiseerde citytour door Hanoi gedaan. Onze medereizigers waren 4 Vietnamezen en 4 Thaise mensen. Het was dus best een kippenhok in het minibusje. We zijn eerst naar de Tran Quoc pagoda gegaan, waar een hoge pagode staat en een aantal gedenktekens erbij. Daarna zijn we naar het Ho Chi Minh mausoleum gegaan, waar Ho Chi Minh ligt opgebaard. Is wel apart om te zien dat een man die al 100en jaren dood is daar nog steeds ligt alsof hij gisteren is overleden… Daarna hebben we het presidential palace en het stilt house bezocht. Hier zijn we alleen maar omheen gelopen, want er waren zoveel toeristen dat de paden zwart zagen van de mensen, dus eigenlijk was het veel te druk om daar normaal te kunnen rondkijken. Hierna zijn we naar de one pillar pagoda gegaan, dit is een huisje wat op 1 paal is gebouwd. Daarna gingen we naar de temple of literature. Dit is een mooie tempel, wat vroeger een universiteit was. Hierna zijn we gaan lunchen bij het Green Bamboo restaurant waar we gisteravond waren gaan eten. Dat was wel heel toevallig dat het hetzelfde restaurant was. Na de lunch zijn we naar de Ngoc Son temple gegaan, wat in het Hoan Kiem lake ligt. De legende van dit meer is dat de koning uit de hemel een zwaard kreeg en dat een gouden schildpad dit zwaard kwam halen en in het meer verdween. Veel mensen denken nu nog steeds dat er een schildpad in het meer is van 1,5 meter lang. Toen ik dit aan de gids vroeg zei ze: Dat geloven we niet alleen, dat is gewoon zo. Ok… Haha. Hierna zijn we naar het Ethnologisch museum gegaan, waar voorwerpen en foto’s van verschillende bevolkingsgroepen te zien waren en een aantal huizen die waren nagebouwd. Om 15:00 waren we terug in het hotel en gingen we naar onze kamer. Niet lang daarna begon het te regenen. Is op zich niet erg, want we hadden het de hele dag bloedheet gehad (de gids zei dat het 36 graden was) en we waren inmiddels binnen. Maar toen de wind zo draaide dat de regen recht op ons raam stond kwam het aan alle kanten van het raam naar binnen. We hebben snel de bedden verplaatst en de mensen van het hotel erbij gehaald. Toen zij boven kwamen bleek dat ook het plafond was gaan lekken, dus daar werden handdoeken onder gelegd. Het heeft nog heel lang nagedrupt. Later op de avond bleek dat degene boven ons was vergeten het raam dicht te doen en dat daar dus heel veel water naar binnen was gekomen en dit dus bij ons uit het plafond kwam. Terwijl ik dit zit te typen is het inmiddels opgehouden met druppen. Maar lekkage kan dus nog veel erger als thuis. 😉 Na het watervoorval zijn we gaan eten. We hebben gegeten bij de Kentucky Fried Chicken, omdat we met de lunch al heel veel op hadden en we hebben de rijst wel een beetje gezien na een maand iedere avond en soms ook ’s middags rijst eten. Hierna zijn we naar het waterpoppentheater geweest. Dit was een heel leuke voorstelling van allemaal poppen en figuren van bijvoorbeeld draken en vissen die door het water bewogen worden door mensen die achter de doeken tot hun middel in het water staan. Het zijn allemaal hele korte verhaaltjes en is heel leuk om te zien. Nog even wat drinken gekocht voor op de kamer en nu zitten we dus in het hotel te internetten. Morgen gaan we eerst uitslapen en daarna shoppen!!!!!!!

Shoppen in Hanoi
Vanochtend hebben we eerst uitgeslapen tot een uur of 11! De eerste keer deze maand dat we hebben uitgeslapen. We waren nu zelfs te laat voor het gratis ontbijt! Dus zijn we maar bij ons vertrouwde Kangaroo Cafe een sandwich met tonijn en mayonaise en sla gaan eten. Superlekker! Daarna zijn we gaan shoppen. We hebben een heleboel leuke dingen gekocht voor onszelf en voor anderen. 😉 Morgen gaan we nog de laatste dingen kopen bekijken en dan moeten we de tassen in gaan pakken om 1 juni weer terug naar Nederland te vliegen. 🙁

We zijn weer terug in Nederland
Vanochtend om 7:00 zijn we geland op Schiphol. Na een 22 uur durende vleigreis met 2 vliegtuigen en een wachttijd daartussen van 5 uur zijn we heelhuids en met bagage aangekomen. Alles is tijdens de vlucht ook goed gegaan. Nu de tassen uitpakken en alweer aan het werk 🙁 😉

Cambodja en Vietnam zijn super mooi en echt een aanrader. Ik vind het noorden van Vietnam het mooist, mocht je moeten kiezen. Daar zijn veel bergen en meer natuur en daar houd ik van!