Markt in Vancouver, Canada

Vorige week plaatste ik een bericht op mijn Facebookpagina dat ik regelmatig 1-2 gram vitamine C per dag neem als de griep in het land is en als ik een verkoudheidje op voel komen. Ik voel dat het werkt. De kriebelneus verdwijnt als ik dat doe en ik heb ook nog nooit griep gehad. Maar hoe zit het eigenlijk met vitamine C? Wat doet het? Wat gebeurt er als je te weinig vitamine C binnen krijgt? En waar kan je het in vinden? Je leest het allemaal in deze blog!

Wat is de functie van vitamine C?

Vitamine C wordt ook wel ascorbic acid genoemd, als referentie naar het woord scorbutus, een ander woord voor scheurbuik. Vitamine C is een water oplosbare vitamine en wordt dus niet in het lichaam opgeslagen. Functies van vitamine C zijn onder andere (1):

  • Versterkt en activeert immuunsysteem
  • Sterke antioxidant
  • Stimuleert de productie van interferon, wat belangrijk is voor de weerstand
  • Beschermt tegen infecties en virussen
  • Werkt tegen cel- en weefselafbraak
  • Beschermt vitamine A en E tegen oxidatie
  • Nodig voor ijzerabsorptie en -opslag
  • Verbetert de stressbestendigheid
  • Geneest wonden
  • Ondersteunt gezonde botten en tanden
  • Remt allergische reacties
  • Verhoogt de vitaliteit

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine C?

Het bekendste symptoom van een vitamine C tekort is scheurbuik, wat zeevaarders vaak kregen. Inmiddels komt dit nooit meer voor. Andere symptomen van een tekort zijn (1):

  • Trage wondgenezing
  • Gevoeligheid voor blauwe plekken
  • Bloedend tandvlees
  • Spataderen
  • Aambeien
  • Slechte spijsvertering
  • Lage weerstand
  • Bloedarmoede
  • Depressieve gevoelens

Vitamine C bij verkoudheid?

Zoals ik zei gebruik ik vitamine C als ik een verkoudheidje op voel komen. En toen las ik het boek Hoe word je 100? van William Cortvriendt…. Daarin staat dat er heel veel studies zijn gedaan naar het effect van vitamine C, maar dat er geen enkel bewijs is gevonden dat dit werkt tegen verkoudheid, terwijl veel mensen dat wel denken. Ook in recenter onderzoek is niet aangetoond dat vitamine C zou helpen. Nou, lekker dan…. 😉 Maar toch zijn er ook een aantal studies die zeggen dat wanneer je al verkouden bent je wel sneller herstelt met dan zonder vitamine C! (2) Zie je wel! 😉

Welke voeding bevat vitamine C?

Vitamine C is veel te vinden in groenten en fruit en dan vooral in (1):

  • Fruit en dan vooral in citrusfruit, kiwi, mango, zwarte bessen, kersen, aardbeien en rozenbottels (voor je idee, een sinaasappel bevat 50 mg vitamine C)
  • Rauwkost
  • Alfalfa
  • Kiemen en groenten en dan vooral in broccoli, bloemkool, boerenkool, witte kool, spruiten, spinazie, knoflook, (rode) paprika, veldsla en rauwe ui)

Kan je teveel vitamine C nemen?

Ja! Bij teveel vitamine C kan je last krijgen van spijsverteringsproblemen en nierstenen. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer, wat gevaarlijk is voor mensen die aan een aandoening leiden waarbij het risico op ijzerstapeling verhoogd is, zoals hemochromatose (3). Als je vitamine C supplementen neemt, neem dan nooit meer dan 1-2 gram per dag en doe dat ook niet standaard. Iedere dag het hele jaar door vitamine C supplementen nemen is geen goed idee. Bij gezonde mensen komt een vitamine C gebrek vrijwel nooit voor, dus het is ook niet nodig om dit iedere dag te nemen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 90 mg voor mannen en 75 mg voor vrouwen. (4)

Conclusie

Eet lekker genoeg groenten en fruit en dan is het eigenlijk niet mogelijk om een vitamine C tekort te krijgen. En wil je wat extra ondersteuning als je verkouden bent of het voelt opkomen, doe dat dan lekker! Zolang je niet te lang, te vaak een vitamine C supplement neemt kan het geen kwaad en als het voor jou goed voelt is dat het ook. 🙂 Ik neem gewoon nog een tijdje 1 gram in de ochtend, zolang mijn collega’s nog lopen te snotteren. 😉

Wat doet vitamine C?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *