16 feb 2015 San José

routeWe zijn aangekomen in het hotel in San José! De vlucht viel alles mee na alle verhalen over vliegen via Amerika. Alles liep soepel en geen problemen bij de douane. We vlogen met United en het jammere daarvan is wel dat je niet veel eten krijgt. Waar je met KLM, Singapore air en Malaysian helemaal volgepropt wordt krijg je bij United gewoon honger. Uitdrogen zal je alleen niet, want er kwam wel genoeg drinken langs. Voor de terugweg maar genoeg eten zelf meenemen. 🙂 We vlogen nog over Groenland en dat was echt heel mooi om te zien! Wat een sneeuwvlakte! De tassen hebben ook de goede weg gevonden, dus we zijn weer herenigd met onze bagage. Toch altijd wel weer fijn als dat gewoon goed gaat! Met de bus (een roadster wat tussen een minibus en een touringcar in zit en waar de bagage op het dak moet 😀 ) zijn we met de groep naar het hotel gebracht. In het vliegtuig kwamen we al wat mensen van de groep tegen. We halen de gemiddelde leeftijd flink omlaag, maar dat wisten we van tevoren. Dat geeft niet, we zijn er allemaal met dezelfde interesses. We zijn met 17 mensen in de groep.

Inmiddels hebben we geslapen, voor zover dat ging. Een uurtje of 6. Nu is het bij ons 6:00 en we zijn klaarwakker… Zo maar eens rustig ontbijten. Zijn we in ieder geval op tijd. 😉 8:30 is het verzamelen vandaag en dan gaan we even een voorstelrondje doen en daarna rijden we naar Manuel Antonio. Waarschijnlijk vanmiddag naar het strand daar en dan morgen in de ochtend een wandeling in het park en ‘s middags kunnen we met een zeilboot mee waarbij we dolfijnen en misschien een walvis kunnen zien! Dat zijn nu de opties die de reisleider gaf, misschien komen daar nog andere bij.

17 feb 2015 De eerste echte dag

Vandaag kennis gemaakt met de groep en na het ontbijt, wat hier bonen met rijst en ei is, op weg gegaan naar de eerste bestemming, Manuel Antonio Nationaal Park. Onderweg koffie gedronken en daar was ook een brug waar zeker 20 krokodillen onder lagen. Onze eerste wildlife hebben we dus gespot! 😀 Het was een vrij hoge brug hoor, dus ze konden niet bij ons komen. 😉 Onderweg zagen we veel gieren vliegen. Omdat Costa Rica geen leger heeft houden de gieren een oogje in het zeil! We hebben geluncht voordat we naar het hotel gingen bij een leuk tentje in Quepos. Ze zijn gek op bonen hier. Van die zwarte. Ik vind de structuur echt vies, maar na een ontbijt met bonen en nu ook weer bonen erbij begint het al te wennen. Het hotel is eigenlijk een soort vakantieparkje met huisjes en een zwembad. We hebben even de tassen erin gegooid en toen zijn we naar een strand gereden. Hier een rondje gelopen, een pelikaan tegen gekomen en tot de zonsondergang nog een drankje gedaan met 2 mensen van de groep. Nu weer terug in het hotel om straks met de groep te gaan eten in een vliegtuig. Ja, alsof we nog niet genoeg in een vliegtuig gezeten hebben! Het restaurant is in een oud vliegtuig gemaakt en de reisleider zei dat het daar lekker en veel is, dus het wordt vast leuk! En je moet toch eten. 😉

18 feb Manuel Antonio Park

Wat een dag! Onderweg geweest van 7:00 vanochtend tot 19:00 vanavond en zoveel moois gezien! Vanochtend gingen we dus vroeg weg, want dan is het nog niet te druk in het park en dan kunnen we vanmiddag ook nog wat doen! Eerst zijn we ergens gaan ontbijten waar het beter was dan in ons eigen hotel, volgens de reisleider. Dit was inderdaad zo! Daarna naar het park toe. Rondgelopen zonder gids, want het is er zo toeristisch dat je toch niet kunt verdwalen en je ziet vanzelf waar andere gidsen stil
leguaanstaan zodat je weet waar je moet kijken. 😉 We hebben gezien: een luiaard, een brulaap, capuzijnerapen, leguanen van groot tot klein, neusberen, jonkies en oude, de christus hagedis, groot en klein, 2 kolibries, andere vogels, kikkers! Super geslaagd dus! Aan het eind van de ochtend gingen we even terug naar het hotel om op te frissen om daarna met 5 anderen van de groep mee te gaan met een catamaran tocht op zee. Echt superrelaxt! Caribisch muziekje, cocktails, fruit, super uitzicht, gevlekte dolfijnen gezien, een heleboel pelikanen, Jan van Genten op jacht naar de vliegende vissen die opspringen omdat ze worden ondergang bootopgejaagd door de dolfijnen, Frank heeft gesnorkeld en allemaal mooie vissen gezien, verse dorade gegeten en de zonsondergang op de boot gezien. Dat is vakantie! Morgen gaan we vroeg op pad naar Corcovado. Hiervoor moeten we 2 uur met 4×4 jeeps na de normale busrit en daarna nog 45 minuten lopen om bij de huisjes te komen en daar is geen internet en weinig elektriciteit. Even dus geen berichten van ons de komende dagen!

Pura vida!

19 – 21 feb 2015 Corcovado Nationaal Park en Dominical

We zijn weer in de bewoonde wereld. In Corcovado zaten we in een ecolodge, waar geen bereik was en geen WiFi. Compleet van de rest van de wereld afgesloten. 😉 We hadden een luxe tent met bed en een buitendouche met als douchekop een kokosnoot! We hebben vreselijk geslapen, omdat het heel warm was, maar het was wel een geweldige ervaring. Onze tent stond op een hoger gedeelte de berg op en midden in het bos. De slingerapen en ara’s zagen we voorbij komen! papegaaiWe hebben een mooie wandeling gemaakt, waar we hebben gezien: miereneter, neusberen, vogels, kolibriejonkies, ara’s, krabben en salamanders. En wat we even vergeten zijn. 🙂 Vanochtend weer in de bewoonde wereld na 45 minuten over het strand lopen, ruim een uur met 4×4 taxi’s door het water en de bossen en nog een paar uur met onze eigen bus. Nu zijn we in Dominical waar we weer een mooie kamer hebben en een luiaard als buurman! We hebben even gezwommen en gaan nu met de groep eten. Morgen gaan we naar 2000 meter hoogte naar San Gerardo de Dota. Ben benieuwd of het daar echt koeler zal zijn. Tot nu toe hebben we temperaturen van 28-35 in de schaduw. 😉

22-23 feb 2015 San Gerardo de Dota

En of het hier kouder is! Gisteren toen we aankwamen in Hotel Suria hebben we wat rondgelopen en een boekje gelezen. ‘s Avonds was het inderdaad al een stuk kouder toen we gingen eten. We hebben wel heerlijk geslapen, want het was eerder koud dan warm en het bed is supergoed! Vanochtend gingen we vroeg uit bed (5 uur) om de quetzal (een vogel) te zoeken. Ik heb een thermometertje aan mijn tas hangen en het was 6 graden!! We hebben de quetzal wel gezien. 😀 Dus we zijn niet voor niks achterlijk vroeg eruit gegaan en in de kou gaan staan wachten tot hij kwam aanvliegen. Hierna hebben we kolibriontbeten en daarna zijn we met een groepje een stukje gaan lopen, waar we ook kolibri’s tegen kwamen. Inmiddels was de temperatuur weer gestegen naar boven de 20 graden, omdat de zon doorkwam. Een hele mooie omgeving, midden in de bergen. Vanmiddag hebben we een stuk van 2 uur gelopen over een pad waar je nogal moest klimmen en klauteren om een waterval te kunnen zien. Geen makkelijke wandeling, maar wel heel mooi! Straks lekker eten en morgen een lange reisdag, dus weer vroeg eruit. 6 uur ontbijt… We gaan naar Tortuguero morgen met de boot. Het is een regenwoud, dus kan wel eens nat gaan worden. Het duurt morgen zo lang om er te komen, omdat de weg die we zouden nemen weggevaagd is door een aardverschuiving. We moeten dus een eind omrijden. Niks aan te doen! Straks nog even eten en dan weer het heerlijke bed in.

24-25 feb Tortuguero Nationaal Park

krabDeze 2 nachten zitten we in Pachira lodge in Tortuguero park. Weer is de kamer een plaatje! Ik moet zeggen dat dat goed geregeld is allemaal. We hebben nu een heleboel krabben als buren. Oranje, grijs, blauw en best wel groot. Sommigen wel 10-15 cm breed! Gisteren hadden we dus een lange reisdag. We kwamen uiteindelijk aan het eind van de middag met de boot bij de lodge aan. Nog even het zwembad in gegaan en gegeten en bij tijd naar bed gegaan, want we zouden er om 5:15 alweer uit moeten voor een boottocht! Vandaag dus eerst de boottocht gehad. Door de wateren van Tortuguero. Het is een regenwoud en dat hebben we gemerkt! Het grootste deel van de 2 uur durende tocht hebben we hele harde regen gehad. Gelukkig waren er poncho’s en hebben we in het even dat het droog was wel nog apen, vogels en een hele mooie basilisk leguaan gezien. Na even opdrogen hebben we ontbeten. De rest van de ochtend was vrij, want er was teveel regen. Toen het droog werd hebben we nog wel door de lodge kunnen lopen en hebben we brulapen gevonden en mooie vogels. Na de lunch naar het dorp Tortuguero geweest. Klein, maar leuk. Leuke afwisseling om even wat cultuur te zien tussen alle natuur door. Ik heb nog gedronken uit een kokosnoot. Lekker! Daarna zijn we met laarzen door de blubber gaan lopen, door de jungle. Zo zagen we de jungle ook van de binnenkant ipv alleen vanaf het water. We zijn er allemaal redelijk schoon uit gekomen. 😉 Op sommige plekken zakte je goed weg! Straks weer eten en morgen gaan we naar Sarapiqui, via Frogs heaven, een stuk bos met veel kikkers!

26-27 feb 2015 Sarapiqui

De afgelopen 2 nachten hebben we in Sarapiqui gezeten, in Sarapiquis lodge. De kamer was weer groot en mooi en we hadden een veranda aan de achterkant! Onder het dak van het gebouwtje waar we zaten waren vleermuisjes, heel leuk om te zien zitten! Op de weg er naartoe gingen we langs Frogs Heaven. Een stukje bos waar veel kikkers zitten. We hebben de blue jeans kikker gezien (rood met blauw), de black and green dart frog en de beroemde Gaudy Leaf frog! Ook nog een bruine, maar die is niet zo mooi. 😉 En ook hebben we de basilisk salamander gezien, nu het vrouwtje, eerder hadden we het mannetje al gezien.

We kregen daar ook lunch en hebben suikerriet en palmhart geproefd die ze daar ter plekke voor ons uit het bos haalden. Toen we eind van de middag aankwamen bij de lodge hebben we bij het zwembad gezeten, waar een hoop vogels langs kwamen. We hebben nu ook de toekan gezien! 😀 En een kolibrinestje met kolibri erop. Gisteren hebben we de ochtend met een boek doorgebracht, omdat een deel van de groep ging raften, maar wij niet. Na de lunch zijn we door een stuk bos gelopen waar we hebben gezien: toekans (heel ver weg), blue jeans kikkertjes en de zwart/groene kikker, een grote en de baby, leguanen en een verdwaalde schildpad. De rest van de middag weer doorgebracht bij de lodge, omdat het al te laat was voor de wandeling die was gepland. We zagen daar ook nog een leguaangroenchristus hagedis over het water in het zwembad lopen! Supercool! Vanochtend hebben we in alle vroegte nog wel die wandeling gedaan. Heel erg mooi, door de jungle! Nog wel wat kikkertjes gezien, maar verder was het vooral voor de jungle. We moesten ook over een aantal hoge loopbruggen, echt heel mooi! Daarna reden we door naar La Fortuna. Daar zijn we nu aangekomen. De rest van de middag hebben we vrij en we hebben al een paar souvenirs gekocht. Morgen weer een mooie tour, dus meer in het volgende stukje!

28 feb-1 mrt 2015 La Fortuna en Arenal Vulkaan

Ook in La Fortuna is het weer lekker warm. Eigenlijk is het overal rond de 30 graden, behalve in San Gerardo de Dota in de bergen, waar het ‘s avond wel koud werd. Hier zijn we 2 nachten geweest. Gisteren hebben we een boottocht gemaakt. Voordat we er waren reden we langs een plek waar veel leguanen zitten. Ze zijn echt groot! vogelOp de Rio Frio hebben we weer zo ontzettend veel dieren gezien! Kaaimannen, de grote ijsvogel, de “normale” ijsvogel en de dwergijsvogel, die heel zeldzaam is. Verder nog slangehalsvogels, aalscholvers, boskippen, zwaluwen, witte reiger, blauwe reiger, de kleine groene reiger, een roze lepelaar ver weg, visarend, stokvogels, schuitbekvogel (of zoiets 😉 ), schildpad, spitsvleermuisjes, vlinders, mariboes, ibis, basilisken en brulapen, nog wat mensapen en een handje vreemde vogels. 😉 We hadden dit keer goed weer, dus na de vorige boottocht die compleet in het water was gevallen hebben we nu een supermooie tocht gehad! De rest van de middag hadden we vrij, dus nog wat rond gelopen en een boekje gelezen. Dit keer hebben we geen zwembad, maar wel uitzicht op de Arenal vulkaan! ‘s Avonds mochten we zelf weten waar we gingen eten en zijn we met een ander stel naar Lava Lounge geweest. Een superleuk restaurant, waar je op picknicktafels zit en er was live muziek. Het eten was heerlijk en het was gezellig. Vanochtend zouden we een wandeling doen in het nationaal park bij de vulkaan, maar het regende zo hard dat dat niet door is gegaan. We zouden deze wandeling eigenlijk al eergisteren doen, maar door getreuzel en slechte planning van de reisleider was dat niet meer gelukt. Nu hebben we dus niet de gestolde lava en dergelijke gezien, wat wel een behoorlijke teleurstelling is voor ons. We zijn dus zonder wandeling naar Rincon de la Vieja gereden. Onderweg waar we gingen lunchen was een parade van paarden. Dat was leuk om te zien, al worden die toch wel anders behandeld hier dan in Nederland, wat eigenlijk niet heel fijn is om te zien. Ze hebben geen goede hoefijzers en glijden weg op het asfalt en hebben brandmerken. Toch leuk om naast alle natuur ook nog een beetje cultuur te zien. Nu zijn we in Rincon de la Vieja, waar het een soort savanne is. Een heel ander landschap dan we tot nu toe hebben gezien. En weer erg mooi en rond de 30 graden. 🙂

2-3 mrt 2015 Rincón de la Vieja

Het verblijf in Rincon de la Vieja zit er alweer bijna op! Gisterenmiddag zijn we na aankomst naar een waterval gelopen in de buurt van de boerderij. We werden daarbij begeleid door een hond. Zo grappig! We waren met 6 mensen aan het lopen en telkens bleef die hond bij ons. Hij wachtte telkens tot de laatste ook weer bijgesloten was en ging dan weer voorop lopen! Hij is ons helemaal gevolgd naar de waterval en zelfs toen ik bovenop de waterval klom kwam hij met mij mee. Echt alsof hij een beetje een oogje in het zeil hield. 😉 De waterval was mooi! Daarna zijn we naar de “red pool” gelopen. Dat bleek een poeltje van 2 vierkante meter te zijn waar de stenen rood waren. Het rook er ook naar zwavel. Echte vulkanische verschijnsel dus. Leuk om te zien! Daarna nog naar een uitkijkpunt gelopen die uitkijkt op de vulkaan. Supermooi uitzicht, met de punt van de vulkaan in de wolken. Na zo lang in de bus was het heerlijk om een stuk te wandelen! Vanochtend werden we gewekt door de koeien hier op de boerderij. Dat is weer eens wat anders. Ze staan naast onze kamer, dus het is nogal een kabaal. 😉 Verder waait het hier gigantisch hard! Met wanden van een enkele houten plank is dat af en toe wel even spannend!

Vanochtend hebben we met een clubje van 8 mensen zelf een wandeling gedaan. We wilden naar een andere waterval. Ze zijn hier niet heel best in het maken van kaarten, dus we hebben wat omgelopen, maar we zijn er gekomen! De echte waterval hebben we alleen niet gezien… We dachten dat je niet over de rotsen kon lopen waar we met de route kwamen, maar dat had dus wel gemoeten. 😉 Ach ja, het beekje wat er vandaan kwam was ook heel mooi en we hebben heerlijk ruim 3 uur door de keiharde wind gelopen en het landschap was prachtig! Vanmiddag zijn we naar de heetwaterbaden geweest. Dit zijn baden gemaakt op een helling, waar een heet stroompje water de berg uit komt. Heerlijk zeg! We konden ons eerst insmeren met modder, laten opdrogen en afspoelen in de rivier. Onze huid is dus weer helemaal zacht! 😉 Daarna mochten we in de heetwaterbaden. Dit was heel fijn na het niet heel warme water uit de rivier! Net zijn we nog even langs wat slangen in hokjes gelopen. Ja, meer dan dat is het niet. Leuk om te zien hoe ze er uit zien, maar je ziet ze toch liever in het wild ( op een afstandje 😉 )\r\nStraks lekker eten en morgen nog wandelen in het nationaal park en dan door naar alweer de laatste bestemming, nevelwoud Monteverde!\r\nAdios!\r\nUpdate: vanochtend nog de wandeling Las Pailas gedaan in het park. Dit was de zwaarste wandeling van de reis. Boomwortels, stenen, riviertjes over met stenen en boomstam en veel klimmen! Maar het was leuk! En er was allerlei vulkanische activiteit te zien. Modderpoelen die pruttelden, van groot tot klein, kalksteen, allerlei andere kleuren steen, gaten in de grond waar water borrelt en waar rook uitkomt die vreselijk naar zwavel stinkt. Super smerig! 2,5 uur later was de wandeling rond en zijn we naar Monteverde gaan rijden. Hele mooie uitzichten en je zag het landschap veranderen. Nu zitten we dus in her nevelwoud. Straks een nachttour doen om slapende insecten te vinden!

4-5 mrt 2015 Monteverde Nevelwoud

brugWe zijn nu in Monteverde, een nevelwoud. Weer een ander landschap dus! 😀 Gelukkig hebben we niet wel van de nevel gemerkt. 😉 Het waait hier ook wel hard en het is in de schaduw daardoor kouder dan we eerder hebben gehad. Maar nog steeds is het een heerlijke temperatuur! Gisteravond hebben we een nachttour gedaan. Een wandeling door het bos in het donker. Een hele andere ervaring dan overdag. Zo zie je ook hele andere beesten. We hebben gezien: grijze vos, schorpioen, tarantula met oranje knietjes, kinkajou (Google maar, een mix van allerlei dieren 😉 ), slapende toekan, kolibrinestje, slapende kolibri, groene viperslang en krekels. Het was een hele leuke wandeling! Vandaag hadden we weer een bezig dagje. Vanochtend zijn we een canopy tour gaan doen. Aan kabelbanen door het oerwoud, tussen de bomen door en heel hoog boven de bomen. Super gaaf! Het ging echt hard en sommige stukken waren heel lang, de langste een kilometer! Ook hebben we de Tarzanswing gedaan. Dan spring je van een platform met heel even een vrije val en slinger je heen en weer. Dat voel je wel even in je buik! 😀 Daarna hebben we een wandeling gedaan over touwbruggen. Ook zo hoog door de bomen. Zo zie je verschillende lagen begroeiingen. Leuk om het oerwoud eens van bovenaf te zien.\r\nWe hebben gegeten in het stadje vlakbij en daarna zijn we naar een koffie en chocolade tour gegaan. Gezien hoe koffiebonen groeien en verwerkt worden en cacao van boon tot echte chocola geproefd. Heerlijk! Ook hebben we suikerriet geperst en gedronken. Lekker hoor! Ondertussen is vandaag onze bus kapot gegaan, dus we zijn terug gebracht door iemand van de koffietour. De accu was ontploft toen de chauffeur iets eraan moest doen, er waren al eerder problemen met de accu, en hij lekt vloeistof van de stuurbekrachtiging. Het idee is dat we straks gaan eten, maar het is nog even afwachten of de bus weer rijdt. Hopelijk morgen in ieder geval, want dan gaan we terug naar San José. Het zit er bijna op! Vrijdagochtend vertrekken we om 4:00 lokale tijd naar het vliegveld, want we vertrekken om 7:30…. Daar denken we nog maar even niet over na. Zaterdag Nederlandse tijd 8:15 landen we in Amsterdam. Dan zit het er echt op. 🙁

6-7 mrt 2015 Het is nu echt voorbij

Morgenochtend 4:00 uur vertrekken we naar het vliegveld. De 3 weken zijn omgevlogen! We hadden wel al na een paar dagen het idee dat we al weken weg waren. Dus dat is goed! We hebben zoveel gezien. Allerlei landschappen en heel veel dieren. De reisleider zei dat we bovengemiddeld veel dieren hebben gezien, dus dat is heel mooi!

Een aantal feitjes/opvallendheden:

• Ze eten hier met het ontbijt rijst met bonen en ei. We kunnen het nu niet meer zien…
  • Ze hebben hier super lekker fruit! Vooral de ananas is geweldig.
  • Er lopen hier heel veel honden, die het ook leuk vinden om ongevraagd voor gids te spelen. 😉
  • Ze kunnen hier echt niet rekenen! Zelfs als je 24 dollar moet betalen en je geeft 30 dollar moeten ze met de rekenmachine kijken hoeveel ze moeten terug geven.
  • Het is hier gemiddeld 30 graden! 😀
  • We hebben maar 2 halve dagen regen gehad!
  • Je wc papier moet je in een prullenbak gooien. Bah…
  • De bus die we hadden was niet best. Dat ding is klaar voor de schroothoop en niet gemaakt voor het wegdek waar we over rijden. Voor zover je het een wegdek kan noemen met alle gravelwegen. 😉
  • Reistijden die van tevoren waren aangegeven zijn meestal minstens 1,5 keer zo lang in het echt.
  • Ze maken hier hele lekkere smoothies met vers fruit en ijsblokken. Moeten ze in Nederland ook gaan doen!
  • De halve bus is ziek geweest, met ook een aantal echt ziek op bed, maar wij zijn er met een paar enkele dagen snotteren vanaf gekomen. 😀
  • Opgeteld hebben we een kleine 50 bulten, vooral van irritante kleine zwarte vliegjes die je bijten en een wondje maken. Ook op plekken dat je denkt, hoe dan?!
  • Pura Vida zeggen ze eigenlijk voor alles. 😉 Het betekent hoe gaat het of het gaat goed of goedemorgen of goedemiddag of goedenavond of slaap lekker of veel geluk of veel plezier of fijne reis of nouja vul zelf maar in. Eigenlijk kan je het bij alles zeggen! 😀
  • Ze hebben overal dezelfde souvenirs, maar wij hebben toch nog wat unieks, handgemaakt gevonden! 😀

Jammer dat we de Arenal vulkaan niet van dichtbij hebben kunnen zien, maar verder was het geweldig!! We hebben echt genoten en een topreis gehad!

Nu gaan we slapen, morgen dus veel te vroeg op…

Pura Vida 😉 en tot snel!!!

Kijk snel wat we een jaar later in Canada hebben meegemaakt!

Dit is een affiliate link. Door hier te klikken en, wat dan ook, te bestellen bij Bol help je Natuurlijk Linda 🙂