Ik ben de laatste tijd weer zo moe telkens en afgelopen woensdag en donderdag bij de yoga en Body Balance deed mijn lichaam weer overal pijn en verzuurde alles weer binnen een paar seconden. Dus ik ga weer even een tijdje aan de magnesium! Een aantal jaar terug kwam ik hier voor het eerst mee in aanraking door een consult bij een orthomoleculair arts in het LUMC en het helpt mij heel vaak weer even op de rit! Daarom wil ik jou in deze blog vertellen wat magnesium voor je kan doen. Misschien helpt het jou ook wel!

Functie

Magnesium zit in elke cel van het lichaam en is betrokken bij heel veel processen. Een aantal hiervan noem ik hier.

  • Magnesium helpt bijvoorbeeld bij het vrijmaken van energie
  • Het helpt bij het vormen van een sterk gebit en sterke botten. Hierbij werkt magnesium samen met calcium
  • Het zorgt verder ook voor de ontspanning en aanspanning van de spieren
  • En is betrokken bij de productie van eiwitten en enzymen

Tekort

Een tekort aan magnesium geeft onder andere:

  • Depressiviteit
  • Gebrek aan energie
  • Overmatig suikergebruikmagnesium
  • Ontstekingen
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verminderde spierspanning
  • Gehoorverlies
  • Menstruatieproblemen
  • Slapeloosheid
  • Migraine
  • Nervositeit
  • Oorsuizingen
  • Overgevoeligheid voor geluid
  • Spierkrampen
  • Trillend oog
  • Onrust
  • Overspannenheid
  • Prikkelbaarheid

Ook psychisch kan er van alles mis gaan bij een magnesium tekort. Bij het syndroom van Gilles de la Tourette bijvoorbeeld blijkt er een duidelijk verband te zijn met een chronisch magnesiumtekort.

Voeding met veel magnesium

Door het gebruik van kunstmest is de hoeveelheid magnesium in veel voedingsmiddelen gedaald. Maar het is nog niet helemaal verdwenen en de voedingsmiddelen waar het meeste magnesium in zit zijn deze:

  • Krab
  • Vis
  • Vlees en zeevruchten
  • Volkorengraanproducten
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten
  • Groenten (vooral asperges, donkere bladgroenten, boerenkool, broccoli en pompoen)
  • Avocado
  • Taugé
  • Knoflook
  • Fruit (vooral bananen, bramen, citrus en pruimen)
  • Kelp
  • Dadels
  • Vijgen
  • Pompoenpitten
  • Cacao (jeee, een goede reden om chocolade te eten! Wel minstens 85% cacao hè 😉 )
  • Zuivelproducten

Suppletie

Het best is om eerst met bovengenoemde voedingsmiddelen te proberen of je klachten minder worden. Mocht je toch niet genoeg effect merken met alleen het aanpassen van je voeding, dan kun je ervoor kiezen om supplementen te proberen.

Er bestaan in de winkel verschillende vormen van magnesium supplementen. Vooral de goedkope die in normale drogisterijen te koop zijn bevatten vormen waar het lichaam niks mee kan. Magnesiumcitraat is het best opneembaar. Magnesiumoxide, -stearaat en –carbonaat zijn niet werkzaam, dus die moet je zeker niet nemen.

Magnesiumoxide werkt laxerend. Sommige mensen zeggen wel eens dat ze zo last van hun darmen krijgen van magnesium supplementen. Die hebben dan duidelijk de magnesiumoxide te pakken. Het wordt in het ziekenhuis zelfs als laxeermiddel gebruikt. In drogisterijen is vaak magnesiumoxide in de supplementen verwerkt. Zorg dus dat je een supplement van goede kwaliteit koopt, het liefst met magnesiumcitraat erin. Een dosis van 200-400 mg per dag is aan te raden wanneer je dit supplement wilt gaan gebruiken.

Deze gebruik ik

Ikzelf gebruik deze:

Magnesiumopname werkt het best samen met vitamine B6. Vandaar dat sommige magnesium supplementen dus ook vitamine B6 bevatten. Ik merk echt verschil! Deze Bonusan magnesiumcitraat bevat een beetje vitamine B6, daarom vind ik hem fijn. 1 keer had ik een merk genomen waar dat niet bij zat en die werkte bij mij niet!

Heb jij een magnesiumtekort?

Een magnesium tekort kan dus allerlei klachten geven. Denk je dat je een tekort hebt, dan kun je eens een tijdje proberen meer van de genoemde voedingsmiddelen te nemen. Misschien merk je dat je je ineens veel beter voelt! Het is niet aan te raden om heel lang supplementen te nemen, maar gewoon een paar maanden om jezelf weer op de rit te krijgen kan sowieso geen kwaad!

* Ik heb geen aandelen of ander belang in Bonusan. Ik heb gewoon goede ervaringen met deze pillen. Wel heb ik een affiliate link in deze blog verwerkt. Door hierop te klikken en, wat dan ook, te bestellen help je Natuurlijk Linda.*

Bron: Opleiding Natuurvoedingsadviseur en wat de arts in het LUMC mij verteld heeft

Magnesium, het antistressmineraal
Getagd op:        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *