Toen ik een tijd terug voor het eerst hoorde over orthomoleculaire geneeskunde ben ik bij een orthomoleculair arts in het LUMC terecht gekomen. Eigenlijk was zij alleen voor patiënten die een dieet moesten gaan volgen na een behandeling, maar omdat ik in het LUMC werk mocht ik als collega langs komen. Zo lief van haar! 🙂 Ik kwam bij haar met de klachten dat ik al jaaaaaaren moe was, vaak kramp, slecht wakker worden, pijntjes in mijn gewrichten en ongetwijfeld nog wat dingen, die ik (gelukkig) niet eens meer weet.

Zij kwam al snel tot de conclusie: magnesium tekort. Ik ben toen magnesium supplementen gaan nemen en merkte al heel snel verschil! Ik kreeg veel meer energie en de krampen waren weg! Nu neem ik nog zo nu en dan weer een tijdje magnesium supplementen en ik merk echt effect! Op de sportschool schieten soms mensen in de kramp en een aantal heb ik magnesium aangeraden en ook zij hadden er veel baad bij! Vandaag gaat deze blog daarom over magnesium, ook wel het anti stress mineraal genoemd.

Functie

Magnesium zit in elke cel van het lichaam en is betrokken bij heel veel processen. Een aantal hiervan noem ik hier. Magnesium helpt bijvoorbeeld bij het vrijmaken van energie. Het helpt bij het vormen van een sterk gebit en sterke botten. Hierbij werkt magnesium samen met calcium. Het zorgt verder ook voor de ontspanning en aanspanning van de spieren. En is betrokken bij de productie van eiwitten en enzymen.

Tekort

Een tekort aan magnesium geeft onder andere:

  • Depressiviteit
  • Gebrek aan energie
  • Overmatig suikergebruikmagnesium
  • Ontstekingen
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verminderde spierspanning
  • Gehoorverlies
  • Menstruatieproblemen
  • Slapeloosheid
  • Migraine
  • Nervositeit
  • Oorsuizingen
  • Overgevoeligheid voor geluid
  • Spierkrampen
  • Trillend oog
  • Onrust
  • Overspannenheid
  • Prikkelbaarheid

Ook psychisch kan er van alles mis gaan bij een magnesium tekort. Bij het syndroom van Gilles de la Tourette bijvoorbeeld blijkt er een duidelijk verband te zijn met een chronisch magnesiumtekort.

Voeding met veel magnesium

Door het gebruik van kunstmest is de hoeveelheid magnesium in veel voedingsmiddelen gedaald. Maar het is nog niet helemaal verdwenen en de voedingsmiddelen waar het meeste magnesium in zit zijn deze:

  • Krab
  • Vis
  • Vlees en zeevruchten
  • Volkorengraanproducten
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten
  • Groenten (vooral asperges, donkere bladgroenten, boerenkool, broccoli en pompoen)
  • Avocado
  • Taugé
  • Knoflook
  • Fruit (vooral bananen, bramen, citrus en pruimen)
  • Kelp
  • Dadels
  • Vijgen
  • Pompoenpitten
  • Cacao (jeee, een goede reden om chocolade te eten! Wel minstens 85% cacao hè 😉 )
  • Zuivelproducten

Suppletie

Het best is om eerst met bovengenoemde voedingsmiddelen te proberen of je klachten minder worden. Mocht je toch niet genoeg effect merken met alleen het aanpassen van je voeding, dan kun je ervoor kiezen om supplementen te proberen.

Er bestaan in de winkel verschillende vormen van magnesium supplementen. Vooral de goedkope die in normale drogisterijen te koop zijn bevatten vormen waar het lichaam niks mee kan. Magnesiumcitraat is het best opneembaar. Magnesiumoxide, -stearaat en –carbonaat zijn niet werkzaam, dus die moet je zeker niet nemen. Magnesiumoxide werkt laxerend. Sommige mensen zeggen wel eens dat ze zo last van hun darmen krijgen van magnesium supplementen. Die hebben dan duidelijk de magnesiumoxide te pakken. Het wordt in het ziekenhuis zelfs als laxeermiddel gebruikt. In drogisterijen is vaak magnesiumoxide in de supplementen verwerkt. Zorg dus dat je een supplement van goede kwaliteit koopt, het liefst met magnesiumcitraat erin. Een dosis van 200-400 mg per dag is aan te raden wanneer je dit supplement wilt gaan gebruiken.

Magnesiumopname werkt het best samen met vitamine B6. Vandaar dat sommige magnesium supplementen dus ook vitamine B6 bevatten. Ik merk echt verschil! Ik heb normaal een supplement met B6 erbij. 1 keer had ik een merk genomen waar dat niet bij zat en die werkte bij mij niet!

Een magnesium tekort kan dus allerlei klachten geven. Denk je dat je een tekort hebt, dan kun je eens een tijdje proberen meer van de genoemde voedingsmiddelen te nemen. Misschien merk je dat je je ineens veel beter voelt!

*Relaxed gezond, dat is pas gezond!*

Bron: Opleiding Natuurvoedingsadviseur en wat de arts in het LUMC mij verteld heeft

Magnesium, het antistressmineraal
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *