Toepasselijke titel. Voel je beter. Dat wil toch iedereen? Of voel jij je al 100% goed? Ik niet in ieder geval. Ik werk eraan, maar ben er nog lang niet! Zou ook saai zijn toch als je al helemaal 100% ok bent. Aangezien ik de laatste maanden veel boeken lees over persoonlijke ontwikkeling past dit boek daar ook heel mooi in. Ik deze review vertel ik jou wat ik van dit boek vind en of het ook voor jou een goed idee is om te lezen!

Willem van der Bend

Dit is geen bekende naam voor mij. Willem van der Bend is psychiater en coach en heeft tien jaar een succesvolle praktijk in Amsterdam. Aan de hand van de alle gesprekken die hij heeft gehad met cliënten heeft hij een patroon ontdekt in hoe mensen geholpen kunnen worden. Hieruit heeft hij een eigen methode ontwikkeld en die methode staat beschreven in dit boek. Dit sprak mij aan, omdat het is geschreven door een “echte psychiater” en niet door de zoveelste ervaringsdeskundige.

Voel je beter - Willem van der Bend

Eerste indruk

Voel je beter is een mooi compact, stevig boekje. Overzichtelijke pagina’s, met de blauwe kleur van de buitenkant die ook in de binnenkant als accentkleur terug komt. Een rustige kleur, die het boek een rustige uitstraling geeft. Geadviseerd wordt om dit boek per hoofdstuk te lezen, zodat je de hoofdstukken op je in kunt laten werken. Het leest alleen zo lekker makkelijk weg dat je voor je het weet ineens 2 hoofdstukken verder bent. 😉

De inhoud

Ik haal de (voor mij) belangrijkste delen er even uit en vertel hierbij in hoeverre dit voor mij van toepassing is. 🙂

Mentale batterij

In het eerste hoofdstuk vertelt Willem over de mentale batterij. Je kunt lichamelijk moe zijn door activiteit, maar je kunt ook mentaal moe zijn zonder die dag actief te zijn geweest. Aan de hand van vragen kan je je eigen mentale batterij bepalen. De batterij is in verschillende zones verdeeld, die uitgebreid worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden en kenmerken.

Ik dacht dat het bij mij niet heel top zou zijn. Maar toch scoor ik 70%! Dat betekent dat ik niet in de hoogste zone zit, maar precies in het midden van de tweede zone, zone groengeel. Dit betekent grofweg dat ik alles wel aankan, maar dat een drukke werkdag wel genoeg energie kost om ’s avonds niet veel meer over te hebben en als er bijvoorbeeld een feestje is geweest (dat is lang geleden…) dan heb ik wat extra tijd nodig de volgende dag om hiervan bij te komen. Daar herken ik mijzelf wel in! Ik moet zeggen dat deze uitslag mij erg meeviel.

Energie

In het volgende hoofdstuk wordt beschreven hoe je kan zorgen dat je mentale batterij wat omhoog gaat. Dit doe je door eerst bewust te worden van jouw energiegevers en energieslurpers en hier dus vervolgens iets mee te doen, zodat je energieniveau omhoog gaat. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Positieve energiegevers: positieve momenten in je leven die jouw batterij opladen. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld yoga en wandelen.
  • Herstellers: dingen die je batterij wel opladen, maar waar je misschien een beetje tegenop kijkt. Dit kan bijvoorbeeld sporten zijn, waar je geen zin hebt om heen te gaan, maar je wel een goed gevoel hebt als je bent geweest. Voor mij is dit bijvoorbeeld mijn dagelijkse mediteren. Ik heb echt niet altijd zin om dit te gaan doen, maar ik weet dat ik mij erna veel beter voel.
  • Positieve energieslurpers: een lastige, dingen die niet meteen als energieslurpers worden gezien. Voorbeelden hiervan zijn een drukke omgeving, een verjaardag of een etentje. Op zich leuke dingen, maar ze slurpen ook als een malle.
  • Negatieve energieslurpers: deze is een stuk duidelijker, dingen die moeten of die er nu eenmaal zijn, maar die je echt niet leuk vindt. Verjaardag van iemand die je helemaal niet leuk vindt, administratie, werkbesprekingen, geluiden van buren, etc.

Om nu te zorgen dat je mentale batterij omhoog gaat en je dus meer energie hebt, meer aankunt kan je dus zorgen dat je slurpers omlaag gaan en de gevers en herstellers omhoog. Daarvoor is het dus belangrijk je eerst bewust te zijn van welke activiteiten voor jou in welke categorie vallen.

Gevoeligheid

Een ander belangrijk leerpunt voor mij in Voel je beter is dat iedereen een bepaalde dikte filter heeft waarmee je beschermt wordt tegen prikkels die binnenkomen. Daarnaast heeft iedereen ook een processor die de binnenkomende prikkels verwerkt. Ook dit verschilt per persoon. Er zijn mensen met een dunne filter met een enorm goede processor die hetzelfde functioneren als mensen met een dikke filter en een zwakke processor.

Ieder persoon heeft een andere dikte van de filter. Daarom kan een persoon in een bepaalde ruimte helemaal gek worden van alle indrukken en een andere persoon nergens last van hebben. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. De ene ervaart iets als heel druk, van de ander mag het nog wel wat drukker en snapt niet waar de ene persoon het over heeft bijvoorbeeld. Als je lager in je batterij komt, wordt ook je filter dunner. Het is dus belangrijk je bewust te zijn van je batterij en je filter. Als je je dan niet zo goed voelt, kan je kijken waar dit aan legt en allerbelangrijkst, hier iets aan doen!

Conclusie

Naast de genoemde onderwerpen komen er nog onderwerpen aan bod als emoties (hierover heb ik al eens een heel boek gereviewd: Vliegen zonder te zweven .Ook is er een hoofdstuk over AD(H)D. Dit boek is fijn luchtig geschreven en heeft een overzichtelijke opzet. Het geeft mij veel inzicht over hoe het werkt dat je soms niet veel energie hebt en wat je kunt doen om je mentale batterij te verhogen en je dus beter te voelen. Ook snap ik nu beter waarom ik soms denk dat het alles veel te druk, te gehaast en te veel is, terwijl anderen daar geen last van lijken te hebben. Mijn filter zal dunner zijn dan die andere mensen. Of mijn processor is aan een update toe. Ik gok op de filter, want ik merk dat ik altijd meer dingen opmerk dan andere mensen.

Voel je beter is een goed boek om te lezen voor iedereen die bezig is met persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast ook specifiek voor als je het gevoel soms hebt dat je te weinig energie hebt, maar geen idee hebt hoe dat komt. Met deze methode, met duidelijke voorbeelden, kan je erachter komen wat je kan veranderen in je leven om je mentale batterij te verhogen.

Boekreview: Willem van der Bend – Voel je beter
Getagd op:            

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *